ائتلاف کردها و اهل تسنن عراق مانع تشکیل دولت محمد علاوی

۰۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۸۹۷۳۵ سرخط اخبار

با وجود امکان دستیابی به راه‌حل‌هایی توافقی در دقیقه نود، ائتلاف کردها و اهل تسنن عراق به ریاست مسعود بارزانی (رئیس حزب دموکرات کردستان) و محمد الحلبوسی (رئیس پارلمان عراق) تا این لحظه منجر به کمرنگ شدن شانس محمد علاوی در تصویب کابینه‌اش شده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الوسط، محمد توفیق علاوی، نخست وزیر مکلف عراق که از محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان این کشور خواست روز دوشنبه جلسه فوق‌العاده‌ای برای اعطای رای اعتماد به کابینه‌اش تشکیل دهد، روز جمعه از نمایندگان پارلمان خواست با حضور در دفتر او در کاخ ریاست جمهوری از زندگینامه و کارنامه کاری وزرای کابینه‌اش مطلع شوند.

طبق اظهارات محمد الخالدی، رئیس فراکسیون "بیارق الخیر" (پرچم‌های خیر) در گفت‌وگو با الشرق الوسط، نزدیک به ۷۶ نماینده از ریاست پارلمان خواستند جلسه روز دوشنبه برگزار شود. این در حالی است که تعداد لازم برای برگزاری جلسه یاد شده ۵۰ نماینده است.

الخالدی گفت: بیش از یک سازوکار برای برگزاری جلسه فوق‌العاده وجود دارد، این‌که ۵۰ نماینده درخواست چنین جلسه‌ای بدهند و یا نخست وزیر چنین درخواستی کند که این امر اتفاق افتاد و تا این لحظه ۷۶ نماینده این درخواست را امضاء کردند و پیش‌بینی می‌شود تعداد آن به ۱۰۰ نماینده برسد. همچنین عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق در نامه‌ای خواستار تشکیل جلسه اعطای رای اعتماد شد.

در حالی که الخالدی نسبت به تصویب کابینه علاوی با اکثریت آرا ابراز امیدواری کرد و غائب العمیری، نماینده فراکسیون سائرون نیز همین نظر را داشت، برخی نمایندگان و چهره‌های سیاسی نسبت به این امر پس از بروز تحولاتی در روزهای آتی ابراز ناامیدی کرده‌اند.

پیش از آن‌که نمایندگان و مسؤولان نظرات خود را درباره آنچه رخ داده و تا این لحظه در حال وقوع است، به الشرق الاوسط ارائه دهند، کارشناسان سیاسی اعلام کردند موضع‌گیری رئیس حزب دموکرات کردستان و رئیس پارلمان و رئیس ائتلاف القوی العراقیه به ایجاد تغییراتی منجر شد که به نفع منافع علاوی و حامیان آن نیستند.

براساس تحولات به وجود آمده، در صورت بروز اختلاف میان دو حزب سنی و کرد عراق، این اختلاف بیشتر به نفع علاوی بوده و موضع‌گیری الحلبوسی و بارزانی ضعیف می‌شود اما پس از آنکه مشخص شد دولت نمی‌تواند با توافقی شکننده به رهبری احزاب شیعه با احزاب ضعیف کرد و اهل تسنن پیش برود، احزاب شیعه دارای نفوذ در مرزهای توافق با این دو چهره قدرتمند (الحلبوسی و بارزانی) باقی ماندند.

حیدر الملا، نماینده سابق و چهره سیاسی مستقل عراق در پاسخ به سوالی درباره احتمال اعطای رای اعتماد به کابینه علاوی گفت: این موضوع در حال حاضر بسیار دشوار است، الحلبوسی و بارزانی علنا مخالفت خود با علاوی را به هادی عامری، رهبر ائتلاف الفتح اعلام کردند. در حال حاضر موضوع به کابینه و برنامه‌های آن مربوط نبوده بلکه متوجه شخص علاوی است.

حسین عرب، عضو پارلمان عراق به الشرق الاوسط گفت: وضعیت امروز پیچیده‌تر شده و با وجود فضای مثبت حاکم بر سه روز گذشته، اکنون اختلافات دوباره نمایان شده‌اند.

او درباره مسائل اصلی که موجب این پیچیدگی شده، سرسختی بارزانی در این تعامل و نیز قدرت الحلبوسی را عامل دانست و گفت: به این ترتیب هرگونه ائتلاف کردی – سنی از این دست اجازه نخواهد داد کابینه به راحتی تایید شود.

محمد الکربولی، نماینده ائتلاف القوی العراقیه نیز گفت: در حال حاضر موضع‌گیری علنی ما عدم اعطای رای اعتماد به کابینه علاوی و ائتلاف ما حامی خواسته‌های تظاهرکنندگان است. مخالفت ما با این کابینه به خاطر ملاک‌های شخصی است که علاوی در انتخاب وزرای خود در نظر گرفت و نیز اینکه کابینه او از شروطی که تظاهرکنندگان تعیین کردند، برخوردار نیست.

بها الاعرجی، معاون نخست وزیر سابق عراق نیز گفت: بیشتر طرف‌ها برای ناکامی دولت علاوی تلاش می‌کنند. اکنون اختلافات سیاسی که از آنها بر حذر بودیم شکل گرفتند. پس از آن‌که همه طرف‌ها خواستار تشکیل کابینه‌ای مستقل شده و این امر به ریاست علاوی در شرف تحقق بود، بیشتر طرف‌ها در حال حاضر برای شکست این کابینه تلاش می‌کنند و فکر می‌کنم آنها در این زمینه موفق خواهند شد.

العمیری از ائتلاف سائرون تنها نماینده‌ای است که بر این باور است که کابینه علاوی در پارلمان رای اعتماد را خواهد گرفت.

او اظهار کرد: جلسه فوق‌العاده پارلمان برگزار خواهد شد و کابینه با برنامه خود در جلسه روز دوشنبه تشکیل خواهد شد و رای اعتماد اکثر نمایندگان را خواهد گرفت. اطلاعات و داده‌ها حاکی از این امر هستند هرچند که مخالفت‌هایی از سوی فراکسیون‌های کرد و اهل تسنن وجود دارند اما راه‌حل‌هایی برای کنار زدن بحران نیز به چشم می‌خورند.

کلید واژه ها: محمد علاوی


( ۴ )

نظر شما :