ترامپ در اقدام علیه مادورو شرکت نفتی روسیه را تحریم کرد

مجازات غیرمستقیم، اما سنگین ایالات متحده علیه ونزوئلا

۰۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۹۶۸۰ اخبار اصلی آمریکا
دولت دونالد ترامپ روز سه ‌شنبه اعلام کرد که تحریم ‌هایی را علیه یک شرکت دولتی نفتی روسیه که با دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری سوسیالیست چسبیده به قدرت در کشور آمریکای جنوبی،  اعمال کرده است.
مجازات غیرمستقیم، اما سنگین ایالات متحده علیه ونزوئلا

نویسنده: فرد لوکاس

دیپلماسی ایرانی: دولت دونالد ترامپ روز سه ‌شنبه اعلام کرد که تحریم ‌هایی را علیه یک شرکت دولتی نفتی روسیه که با دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری سوسیالیست چسبیده به قدرت در کشور آمریکای جنوبی،  اعمال کرده است. پارلمان ونزوئلا حدود یک سال پیش به برکناری مادورو رای داده و از آن زمان، برخی کشورها از جمله ایالات متحده ریاست جمهوری مادورو را نامشروع خوانده اند.

وزارت خزانه داری ایالات متحده تحریم هایی را علیه شرکت «روسنِفت تریدینگ اس.اِی» شرکت انرژی مستقر در سوئیس اما تحت کنترل روسیه به دلیل فعالیت آن در بخش نفتی اقتصاد ونزوئلا اعمال کرده است. وزارت خزانه داری آمریکا همچنین دیدیِر کاسیمیرو که می گوید به نیابت و نمایندگی از شرکت اقدام می کند را نیز تحریم و دارایی های او را مسدود کرده است.

دولت ترامپ از اوایل سال 2019 که مادورو از کناره گیری از قدرت خودداری کرد، دولت او را مورد تحریم قرار داده است. یک مقام ارشد دولت ترامپ به خبرنگاران گفت: «هر نهادی در سراسر جهان که با مادورو تجارت کند، طبق دستورالعمل اجرایی ماه اوت، هدف تحریم های ایالات متحده قرار می گیرد. و همانطور که اقدام علیه به احتمال زیاد بزرگ ترین نقض کننده این دستور یعنی روسنفت نشان می دهد، ما هر نهاد دیگری که این دستور اجرایی را نقض کند، هدف خواهیم گرفت.» دونالد ترامپ در ماه اوت دستور اجرایی 13850 را امضا کرد که به موجب آن، هر شرکتی با دولت مادورو تجارت انجام دهد، هدف شدیدترین تحریم ها قرار می گیرد. یک مقام دولتی ایالات متحده گفت: «شرایط خیلی ساده است: با دولت مادورو تعامل مالی نداشته باشید. زمانی که انتقال قدرت به شیوه دموکراتیک انجام شد، جهان جدیدی در ونزوئلا شکل خواهد گرفت که در آن، مردم ونزوئلا شرکای خود را در یک دموکراسی با روابط تجاری عادی و شفاف انتخاب خواهند کرد.»

ترامپ همین اواخر در مراسم سخنرانی سالانه از خوان گوآیدو، رهبر مخالفان و رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا، به عنوان میهمان دعوت کرد. هر دو حزب در کنگره آمریکا گوایدو را پس از سخنرانی او تشویق کردند و حتی نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان از ایالات کالیفرنیا، به احترام او از جا برخاست. یک مقام ارشد دولت ترامپ گفت: «پیام رئیس جمهوری در سخنرانی سالانه کاملا واضح بود. ما به تدابیر خود ادامه خواهیم داد و این یک قدم دیگر در کمپین اعمال فشار حداکثری ماست. همانطور که در گذشته هم گفتیم، حدود 50 یا 60درصد کارزار اعمال فشار را به اجرا گذاشته ایم. امیدواریم هرگز به 100درصد نریم چون امیدواریم ونزوئلا یک انتقال قدرت دموکراتیک را تجربه کند.»

روسنِفت تریدینگ اس.اِی یک شرکت تابعه از شرکت روسنِفت اویل تحت کنترل دولت روسیه و دومین شرکت بزرگ نفتی این کشور است. براساس اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، این شرکت فرعی برای کمک به روسنفت در اجرای پروژه های خارجی تاسیس شده است. دولت ایالات متحده مشکوک است که ونزوئلا از این شرکت برای دور زدن تحریم ها استفاده کرده باشد.

آنا کوینتانا، تحلیلگر ارشد سیاسی آمریکا لاتین و نیمکره غربی، به دیلی سیگنال گفت: «هدف گرفتن شرکت انرژی دولتی روسیه اهمیت زیادی دارد و اینکه پیامی ارسال شود مبنی بر اینکه رئیس جمهوری هنوز به آنچه در ونزوئلا اتفاق می افتد، اهمیت می دهد. این تحریم ها مانع از دسترسی دولت ونزوئلا به نظام مالی ایالات متحده می شوند.»

طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، روسنفت تریدینگ اس.اِی در ماه ژانویه حمل و نقل 2 میلیون بشکه نفت خام از ونزوئلا به غرب آفریقا را تسهیل و در ماه سپتامبر، 1 میلیون بشکه نفت خام از ونزوئلا به آسیا ارسال کرده است. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، در بیانیه ای گفت: «روسنفت تریدینگ اس.اِی و رئیس آن کارگذار فروش و حمل و نقل نفت خام ونزوئلا بوده اند. ایالات متحده مصمم است که از غارت دارایی های نفت ونزوئلا توسط دولت مادورو جلوگیری کند.»

شورای ملی ونزوئلا اوایل سال 2019 با استناد به ماده 233 قانون اساسی این کشور، ریاست جمهوری مادورو را غیرقانونی اعلام و گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت انتخاب کرد. مادورو این مساله را نپذیرفته و از همان زمان در این کشور سوسیالیستی با «جنبش آزادی» درگیر بوده است. ایالات متحده و نزدیک به 60 کشور دیگر در جهان گوایدو را به عنوان رهبر ونزوئلا به رسمیت شناخته اند. از طرف دیگر، روسیه، چین، کوبا، کره شمالی و ایران در میان حدود 20 کشوری هستند که هنوز هم دولت مادورو را به رسمیت می شناسند.

منبع: دیلی سیگنال / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: ونزوئلا روسنفت خوان گوایدو نیکلاس مادورو تحریم آمریکا علیه روسیه تحریم شرکت روسنفت


( ۳ )

نظر شما :