رفتارهای اشتباه و بدون فکر دونالد ترامپ علیه ایران

درایت تهران جلوی جنگ را گرفت نه واشنگتن

۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۹۲۷۷ اخبار اصلی خاورمیانه
حمله مرگ آور به یک مقام خارجی بدون اینکه آمریکا درگیر جنگ با آن کشور بوده باشد از قرار اقدامی غیرقانونی محسوب می شود. گفته می شود ترامپ بدون اینکه به عواقب اقدام خود فکر کند دستور ترور ژنرال سلیمانی را صادر کرده است. در واقع این زیرکی و مهارت زمامداران ایران بود که توانستند از بروز جنگ تمام عیار بین امریکا و ایران جلوگیری کنند.
درایت تهران جلوی جنگ را گرفت نه واشنگتن

نویسنده: الیزابت درو

دیپلماسی ایرانی: افزایش تنش بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده امریکا نشان داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده در واقع سیاست و راهبرد مشخصی در قبال ایران ندارد. واکنش های ترامپ به اقدامات و فعالیت های ایران اغلب ضد و نقض و عاری از تفکر و درایت است. یکی از بارزترین نمونه های آشفتگی سیاست ترامپ در قبال ایران مطرح کردن آمادگی برای دستیابی به توافق و در عین حال تهدید به توسل به زور است. تنها نکته مثبتی که درباره سیاست ترامپ در قبال ایران می توان گفت این است که وی خواستار جنگ تمام عیار و پرهزینه با ایران نیست. اما همواره با اقداماتی که انجام می دهد امکان وقوع چنین جنگی را فراهم می کند. 

یکی دیگر از ویژگی های دولت ترامپ این است که در بین اعضای کابینه وی چهره شاخصی مشاهده نمی شود و اطرافیان وی را سیاستمداران و مقامات رده متوسط تشکیل می دهند. ترامپ ظرف سه سال زمامداری، چهار مشاور امنیت ملی داشته است.

گفته می شود مایک پمپئو، وزیر امور خارجه فعلی با درایت ترین سیاستمدار در جرگه اطرافیان ترامپ است اما او نیز فرد پرحرفی است که از تغییر رژیم در ایران سخن به میان می آورد. گفته می شود که مایک پمپئو مشوق اصلی ترامپ در ترور ژنرال سلیمانی بوده است.

حمله مرگ آور به یک مقام خارجی بدون اینکه آمریکا درگیر جنگ با آن کشور بوده باشد از قرار اقدامی غیرقانونی محسوب می شود. گفته می شود ترامپ بدون اینکه به عواقب اقدام خود فکر کند دستور ترور ژنرال سلیمانی را صادر کرده است.

در واقع این زیرکی و مهارت زمامداران ایران بود که توانستند از بروز جنگ تمام عیار بین امریکا و ایران جلوگیری کنند. فاجعه بزرگی در ارتباط با ترور ژنرال سلیمانی رخ داد که همان سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین با 176 مسافر بود. حمله تلافی جویانه ایران که هیچ تلفاتی به همراه نداشت و پیام محرمانه ایران از طریق سوئیس مبنی بر این که نمی خواهد اوضاع را از آنچه هست متشنج تر کند، باعث شد از بروز جنگ تمام عیار بین دو کشور جلوگیری شود.

به هرحال، امروزه روابط ایران و آمریکا از هر زمان دیگری تیره تر است و آمریکا از زمان ترور ژنرال سلیمانی به این سو در چندین مورد بازنده بوده است: ازسرگیری غنی سازی گسترده اورانیوم که فرار هسته ای ایران را از فاصله زمانی 15 سال به چند ماه کاهش داده و تحت فشار قرار گرفتن آمریکا برای خارج ساختن نیروهایش از عراق از جمله مواردی است که بازندگی ایالات متحده در سیاست هایش علیه ایران را نشان می دهد.

تراپ و دارودسته اش مدعی هستند که در رویارویی با ایران پیروز شده اند و منتقدان خود را به جانبداری از ایران متهم می کنند، اما افکار عمومی آمریکا این ادعا را باور ندارند. بسیاری از مردم آمریکا بر این باورند که با کشته شدن ژنرال سلیمانی، دشمنی بین ایران و امریکا شدت یافته و گفته می شود آرامشی که اکنون حکمفرماست چندان دوام نخواهد آورد.

منبع: جردن تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران جمهوری اسلامی ایران ایران و امریکا دونالد ترامپ ترور سردار سلیمانی شهادت سردار سلیمانی واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی


( ۱۴ )

نظر شما :

ملیحه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۸
انتقام بزرگ خواست ماست
ahmad ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۲
الحق والانصاف راست گفتی انشاالله نابودی امریکا را خواهیم دید عامل اصلی بی ثباتی جهان همان امریکای وحشیگراست