شبح جنگ و سایه صلح!

حالا با ترور سردار سلیمانی همه نگران واکنش ایران هستند

۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۸۸۶۲۲ اخبار اصلی خاورمیانه
احمد زیدآبادی در یادداشتی می نویسد: ترور سردار سلیمانی سبب برانگیختن جامعه بین‌المللی برای یافتن راه حلی برای بحران بین ایران و آمریکا شده است و از این پس کشورهای بسیاری برای میانجیگری پا پیش خواهند گذاشت. این اما به معنای مرتفع شدن خطر جنگ نیست. شبح جنگ همچنان بر فراز منطقه در حال پرواز است و به نظرم جناح راستگرای اسرائیل برای تجسد بخشیدن به این شبح از هر گونه تلاشی فروگذار نیست!
حالا با ترور سردار سلیمانی همه نگران واکنش ایران هستند

نویسنده: احمد زیدآبادی، کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف از "پاسخ قاطع" ایران به پیام "بسیار نابخردانه و گستاخانه آمریکا" که از طریق سفارت سوئیس در تهران منتقل شده بود، خبر داده است.

پیام آمریکا احتمالاً باید نوعی تهدید به واکنش شدید آن کشور به انتقامجویی ایران از ترور سردار سلیمانی و دعوت به مذاکره در شرایط جدید بوده باشد. چنین مضمونی را مقام‌های آمریکایی به طور رسمی و علنی هم مطرح کرده‌اند، اما به نظرم پیام آنها خالی از ملاحظات یک لحن دیپلماتیک بوده که ظریف آن را بسیار نابخردانه و گستاخانه و مستوجب جوابی قاطع یافته است.

شاید مسئولان آمریکایی در پیام خود، از قاسم سلیمانی با عباراتی یاد کرده‌اند که سبب خشم وزیر امور خارجه شده است و شاید پله‌ای بالاتر از این هم رفته‌اند و به تکرار سرنوشت سردار سلیمانی برای دیگر مسئولان جمهوری اسلامی در صورت اقدام تلافی‌جویانه ایران تهدید کرده‌اند!

در هر صورت، روشن است که همزمان با تأکید تمام مقام‌های ایرانی بر انتقام‌جویی از خون سردار سلیمانی، دولت آمریکا علی‌الظاهر می‌کوشد تا سران جمهوری اسلامی را از دست زدن به چنین حرکتی منصرف کند. اما اگر لحن پیام آنها به ایران به واقع "گستاخانه" و "سخیف" بوده باشد، کوشش آمریکا برای انصراف ایران از انتقامجویی را باید اقدامی صوری و در حقیقت حرکتی تحریک‌آمیز برای عملی کردن آن تفسیر کرد!

این اما در حالی است که تمام کشورهای دارای رابطه کم و بیش مناسب با ایران از چین و روسیه و ترکیه گرفته تا همسایگانی که از درگیر شدن در مناقشه بین ایران و آمریکا پرهیز می‌کنند، همگی بر لزوم خویشتن‌داری دو طرف برای پرهیز از جنگ اصرار می‌ورزند. طبعاً روی همه آنها در درجه نخست به ایران است چرا که آمریکا پیش از این ضربه خود را وارد کرده است. این مضمون حتی در پیام آیت‌الله سیدعلی سیستانی هم تکرار شده است، مرجعی که بیش از هر دوره‌ای از آینده منطقه و عراق ابراز نگرانی شدید می‌کند.

علت نگرانی کشورها و محافل مختلف جهانی از اقدام تلافی‌جویانه ایران هیچ نقطه ابهامی ندارد. آنها بر این تصورند که هر اقدام ایران منجر به اقدام متقابل آمریکا و نهایتاً شکل‌گیری نوعی بازی رفت و برگشت از کنش و واکنش نظامیِ پی در پی و نهایتاً بروز جنگی دامنه‌دار و همه جانبه می‌شود.

آیا ایران برای ورود به این نوع بازی، بی‌خیال از عواقب نهایی آن شده است؟ و یا اینکه بر این گمان است که وارد کردن ضربه‌ای به منافع آمریکا، لزوماً زنجیره کنش و واکنش را به همراه ندارد و بلکه زمینه‌ای برای کاهش تنش را پس از عملیات تلافی‌جویانه فراهم می‌کند؟

شاید اقدامی شبیه سرنگون کردن پهپاد آمریکایی بدون وارد کردن تلفات جانی به آمریکائیان، به منظور پشت سر گذاشتن این مرحله از بحران، برای دولت ترامپ چندان هم غیرقابل تحمل نباشد. اقدامی که می‌تواند شرایط روانی باز شدن راه دیپلماسی بین دو کشور را در جهت کاهش تشنج فراهم کند.

به هر حال، ترور سردار سلیمانی سبب برانگیختن جامعه بین‌المللی برای یافتن راه حلی برای بحران بین ایران و آمریکا شده است و از این پس کشورهای بسیاری برای میانجیگری پا پیش خواهند گذاشت. این اما به معنای مرتفع شدن خطر جنگ نیست. شبح جنگ همچنان بر فراز منطقه در حال پرواز است و به نظرم جناح راستگرای اسرائیل برای تجسد بخشیدن به این شبح از هر گونه تلاشی فروگذار نیست!

کلید واژه ها: ترور سردار سلیمانی واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی ایران و امریکا قاسم سلیمانی سردار قاسم سلیمانی جنگ ایران و امریکا


( ۹۹ )

نظر شما :

احمد ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۳
پس از پاسخ ضعیف ایران چگونه اجرای طرح صلح هرمز قابل دفاع خواهد بود؟ همه کشور های منطقه از جمله بحرین نمی گن که شما که توان پاسخ دهی به تجاوز به خودتون رو ندارین چگونه می خواین محافظ صلح ثبات در منطقه باشین؟ هر پاسخ غیر همترازی موضع ایران رو در منطقه و جهان بشدت تضعیف خواهد کرد.
peace ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۲
خدا کند ایران بلائی سر امریکا بیاورد که از درون به یک فروپاشی برسد و پنجاه ایالت این کشور به ۵۰ کشور مستقل تبدیل شود .
ممقانی ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۲۵
سوال این هست که چرا آمریکا این حماقت را کرده و جوابش نباید ترس ایران باشد حتما ، چون به فرموده امام ره ترس از کافر کفر هست. اتفاقا روزنامه اسرائیلی این کار آمریکا را قمار با بازی پوکر تشبیه کرده که این بازی بنا به تعریفش با شانس و بلوف زدن بسیار همراه است. قماری که خود می دانند حتما نخواهند برد
سروش ۱۴ دی ۱۳۹۸ | ۲۲:۴۴
هر پاسخی که کمتر از نابودی همه ظرفیت های نظامی و سیاسی امریکا در منطقه باشد امریکا را گستاخ تر می کند اما یک ضربه بسیار قوی آنها را گیج و آینده سیاسی رئیس جمهور احمق امریکا را چنان محاق می کند که دچار سردر گمی می شوند
77 ۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۸
باید کاری کرد ترامپ مانند سلمان رشدی با محافظ دستشویی برود برای کل عمرش . مانند امام عمل کنید
وحید ۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۵
انفجار ۱۹۸۳ بیروت را فراموش نکنید که ۲۴۱ آمریکایی در آن کشته شدند. حمله به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس را فراموش نکنید که در پی آن حمله به هواپیمای لاکربی تلافی شد. آمریکا مثل یک فیل بزرگ و پرصدا ولی ترسو است.
بنزینی بی سواد ۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۷
به نظر بنده ایران از خود هیچ واکنشی نشان نمی دهد زیرا اگر منافع دوستان آمریکا را مثل ارامکو بزند قطعاً به ضرر ایران خواهد بود زیرا آنها در شهادت سلیمانی نقشی نداشتند و اگر مستقیماً به نیروهای آمریکائی حمله کند قطعاً تمام جناح های درون آمریکا از ترامپ می خواهند که تلافی کند وباتوجه به موازنه قدرت ما خسارت های بزرگی خواهیم دید مخصوصاً اگر به قول سناتور گراهام نفت ما زده شود فعلا باید خویشتنداری کرد.و سیاست جدید آمریکا این است که بین نیروهای نیابتی و خود ایران فرقی نمی گذارد .ودیدیم که با حمله حشد الشعبی به سفارت آمریکا ، آمریکا سردار را به شهادت رساند
MQ ۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۰
به نظر من همانگونه که در تحریم ها فروش نفت را به صفر رساند از ابرقدرت برماید که کاری کند پس مانند سوابق پیش بایو خویشتنداری کرد و راه را برای دست اندازی مستکبر باز نگذاشت.
دکترهدایی-هیات علمی دانشگاه ۱۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰
تاوقتی امامی داریم که دستی درغیب ودستی دردست صاحب الامرداردوبارهافتنه های بزرگی رامدیریت فرموده است.غم ونگرانی نداریم.هرکاری اوصلاح ببیند.خواهدشدوقطعا بهترین کار همان است.سلامتی امام خامنه ای صلوات
محمد عطوفی سرباز قاسم ۱۶ دی ۱۳۹۸ | ۰۲:۲۸
بسم الله الرحمن ارحیم انتقام سخت...
حسین ۱۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۶
ترامپ زین پس در اتاق خواب خود نیز دچارترس و وحشت خواهد شد
حسن ۱۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۶
قطعا همین الان خود ترامپ هم از کاری که کرده پشیمون شده ولی به رو خودش نمیاره،ایران بی شک انتقام سخت تری از آمریکا میگیره،مگه میشه سردار ایرانی رو ترور کنی و پاسخی نگیری ،مگه میشه ایران رو عزادار کنی ولی پاسخی نگیری.
داریوش ۱۷ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۵
سلام.من خودم اماده هستم.تا برای گرفتن خون سردار سلیمانی وارد خاک امریکا شوم.وبرای حفظ خاک وطنم.وبرای امنیت کشورم و ناموسهای وطنم.دست به کار شوم.رهبر معظم انقلاب اسلامی.خواهشی که از شما رهبر گرامی دارم.جلوی غمار باز بزرگ امریکا کوتاه نیایید.تا سو استفاده کنند از سران کشور.هرچه زودتر وارد جنگ بزرگ شوید.به گفته فرمایشات خودتان در سال ۹۶ که فرمودید،اتش به اختیاریم.عمل کنید.من یه ایرانی هستم.وبرای حفظ هم وطنم تا پای مرگ کوتاه نمیام. الله اکبر،الله اکبر،الله اکبر.اتش به اختیاریم.