خودروی دیپلمات ترکیه در یونان به آتش کشیده شد

۰۲ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۹۸۸۳۶۷ سرخط اخبار

گروهی از افراد ناشناس، در اولین ساعات امروز (دوشنبه)، خودروی یکی از کارکنان کنسولگری ترکیه در یونان را به آتش کشیدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، گروهی از افراد ناشناس، خودروی یکی از کارکنان کنسولگری ترکیه در شهر یونانی «تسالونیکی» را به آتش کشیدند.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، نیروهای امنیتی پلیس اعلام کردند در این حادثه کسی زخمی نشده است و تحقیقات درباره عوامل پشت پرده این حادثه را آغاز کرده‌اند.

یک کلیپ ویدئوویی از این حادثه، خودرویی پارک شده که در شعله‌های آتش غوطه‌ور است نمایش می‌دهد و آتش‌نشان‌ها نیز در حال مهار آتش هستند.

حادثه فوق ظاهراً در اولین ساعات از امروز (دوشنبه) به وقوع پیوسته است و هنوز هیچ مظنونی در این رابطه دستگیر نشده است و گزارش‌ها حاکی از آن است که خسارات بسیار سنگینی به این خودرو که متعلق به یکی از دیپلمات‌های ترکیه است، وارد آمده است.

بنا به گزارش شبکه راشاتودی، گرچه انگیزه این حمله همچنان نامشخص است اما احتمال می‌رود که این حریق عمدی با انگیزه نزاع یک دهه‌ای میان آتن و آنکارا بر سر «قبرس»، صورت گرفته باشد.

نزاع دو کشور ترکیه و یونان در خصوص منطقه قبرس، با توافق اخیر ترکیه و لیبی در خصوص مرزهای دریایی در شرق دریای مدیترانه تشدید شده است و یونان این توافق را نقض حقوق حاکمیت خود می‌داند.

آنکارا و دولت وفاع ملی لیبی اوایل آذرماه، با امضای قراردادی به توافق رسیدند که لیبی از حقوق آنکارا در بخش شرقی دریای مدیترانه حمایت کند و شرایطی ایجاد شود تا ترکیه بتواند سهم منصفانه‌ای را از منابع آنجا دریافت کند.

با اینحال، یونان معتقد است که این اقدام تجاوز به حاکمیت یونان است و «کریاکس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان اخیراً از اعضای ناتو خواست تا در در مواجهه با ترکیه و تلاش این کشور برای تجاوز به حاکمیت یونان به ویژه توافق اخیر ترکیه با لیبی در محدود کردن مرزهای دریایی در دریای مدیترانه، از آتن حمایت کنند.

یونان و قبرس بخاطر عملیات حفاری ترکیه در دریای مدیترانه با این کشور اختلاف دارند. یونان مدعی است که ترکیه با برگزاری رزمایش منطقه را نظامی می‌کند. وزیر دفاع یونان چندی قبل حین برگزاری رزمایشی در دریای اژه نیز از ترکیه به عنوان «دشمن» یاد کرد.

یونان بارها مدعی شده که جنگنده‌ها و هواپیماهای نظامی ارتش ترکیه‌ حریم هوایی این کشور را نقض کرده‌اند.

کلید واژه ها: ترکیه قبرس


نظر شما :