آنچه واشنگتن برای امپراطوری شرورش واهمه دارد

آخرین ارزیابی امریکا از توانایی‌های نظامی ایران

۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۸۲۰۹ اخبار اصلی خاورمیانه
تحلیلگران نظامی امریکا به ویژگی های اصلی دکترین نظامی و استراتژی ایران و از جمله، سیستم دیدگاه های فرماندهی نظامی این کشور در جنگ های نظامی پرداخته اند. در این بخش، به طور مفصل ماهیت فرماندهی عالی نظامی – سیاسی ایران و همچنین سیستم امنیتی ایران بررسی شده است.
آخرین ارزیابی امریکا از توانایی‌های نظامی ایران

نویسنده: ولادیمیر شرباکوف

دیپلماسی ایرانی: اکنون، اطلاعات گوناگونی در خصوص اهداف تدافعی و نظامی ایران، استراتژی های این کشور، اهداف و نیاتش منتشر شده است: سازمان ها، ساختارها و امکانات نیروهای مسلح ایران که از این اهداف حمایت می کنند و همچنین، زیر ساخت ها و پایگاه های صنعتی این کشور.

نوع کار و فعالیت تحلیلگران و کارشناسان امریکایی گسترده است. در سند اخیر که 117 صفحه است، با دقت بسیار تمامی قدرت نظامی ایران مطالعه شده که به اعتقاد مقامات رسمی واشنگتن، تهدید جدی برای امنیت ملی امریکا و متحدانش به شمار می رود. در این میان، این اطلاعات برای مطالعه و تحقیق استفاده می شوند، زیرا اطلاعات آن پیرامون سال 2019 هستند.

در این گزارش، به صورت مختصر، به تاریخچه نیروهای مسلح ایران از سال 1921 تاکنون اشاره شده است. از جمله، به همکاری نظامی – فنی میان امریکا و ایران در سال های حکومت شاه توجه شده است. در اواسط سال های 1970، تهران به خریدار اصلی تسلیحات امریکایی تبدیل شده بود.

بخش دیگر گزارش به تحلیل ساختار کنونی ارتش ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اختصاص دارد که تعداد آنان، 420 هزار نفر و 190 هزار نفر به اضافه 640 هزار نفر نیروی ذخیره است. در اینجا، اهداف و وظایف سیاست خارجی ایران و رویکردهایش در تحقق آنها، موقعیت های اصلی در استراتژی امنیت ملی تهران و همچنین، رویکردهای اصلی ساختار نظامی این کشور و همکاری های نظامی و نظامی – فنی اش با کشورهای خارجی و از جمله، روسیه بررسی می شود.

تحلیلگران نظامی امریکا به ویژگی های اصلی دکترین نظامی و استراتژی ایران و از جمله، سیستم دیدگاه های فرماندهی نظامی این کشور در جنگ های نظامی پرداخته اند. در این بخش، به طور مفصل ماهیت فرماندهی عالی نظامی – سیاسی ایران و همچنین سیستم امنیتی ایران بررسی شده است.

در این گزارش، به برنامه هسته ای تهران نیز پرداخته شده است. گفته می شود که ایران برای تولید سلاح هسته ای و دستیابی به ابزارها برای استفاده از آن، مانند موشک های بالستیک قاره پیما تلاش می کند. اما، فعلا این کشور به چنین تکنولوژی دست نیافته است. در این گزارش، توانایی های تهران در اجرای عملیات نظامی در داخل و خارج از کشور و همچنین، توانایی هایش برای تحقق اقدامات لازم در چارچوب استراتژی ایجاد محدودیت و یا عدم نفوذ نیروهای دشمن به مناطق مهم بررسی شده است. در پیوست های این گزارش که تقریبا حجمش به اندازه خود متن گزارش است، به جزئیات نیروهای مسلح ایران، نیروی قدس، تشکل های پروکسی و غیره اشاره شده است.

از آنجایی که بعید به نظر می رسد، اهداف اصلی تهران در امنیت ملی تغییری کند، در آن صورت باید گفت که ایران به استفاده از امکانات متعارف و غیر متعارفش در داخل و خارج از کشور ادامه خواهد داد.

در این گزارش ضمن پیش بینی این که ایران سرمایه گذاری های خود را در زمینه موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین افزایش خواهد داد، گفته می شود که این کشور نیروی زمینی خود را نیز به تیپ های واکنش سریع تبدیل خواهد کرد. در این گزارش همچنین، به فعالیت های نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه اشاره شده و گفته شده که استراتژی ملی ایران در راستای اهداف، حفظ رژیم معنوی شیعه، از بین بردن تهدیدهای داخلی و خارجی علیه حکومت و تبدیل شدن به یک نیروی مسلط و حاکم در منطقه است.

در این گزارش همچنین، آمده که ایران از آنجایی که ناتوانی خود برای غلبه بر قدرت های توسعه یافته غربی را درک کرده است، بر گسترش سه قابلیت اصلی خود متمرکز خواهد شد: تولید موشک های بالستیک برای حمله احتمالی به اهداف خود در منطقه، تقویت گارد ساحلی برای تهدید حمل و نقل دریایی در خلیج فارس و تنگه هرمز و تشکیل نیروهای مشترک و نیابتی برای انجام عملیات غیر متعارف در خارج از کشور. ایران به استقرار مخرب ترین موشک های بالستیک، توسعه و تولید موشک های جدید کروز ادامه خواهد داد.

به گزارش پنتاگون، ایران به تولید پهپادهای بدون سرنشین با قابلیت بالاتر نیز ادامه خواهد داد و در ساختار نیروی زمینی این کشور تغییراتی را اعمال خواهد کرد.

منبع: نزاویسیمایا گازتا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: قدرت نظامی ایران ایران و امریکا ارتش ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی


( ۸۵ )

نظر شما :

علی ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۹
در مورد پیشرفت نظامی ایران شکی نیست ولی اگر توی اقتصاد همینطوری پیش بریم حتما شکست میخوریم .
افخمی ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۵
به نظر اینجانب با کمی تغییر دیدگاه می توانیم از یک پتانسیل پنهان دیگر که همان وجود اراذل واوباش میباشد به شکل مطلوب استفاده کرد.انداختن این جماعت به زندان وتغذیه بی وجودشان از بیت المال عاقلانه نیست.با برنامه ریزی درست می توان از این اشخاص واحدهای کماندویی همانند سگ هاری درست کرد وبه جان دشمنان ایران انداخت(کمی مغز شوئی،نمایش هالیودی ،عشق لاتی که الحمدالله کمبودی حس نمی شود) به خدا حیف است تحمل خساراتی همانند شهید همدانی که سرمایه ای ملی برای سرزمین ما میباشند.