اسقف بیت‌المقدس: کنفرانس منامه چراغ سبز برای کشتار فلسطینیان بود

۲۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۸۸۱۵۰ سرخط اخبار

اسقف کلیسای ارتدوکس قدس، برگزاری «کنفرانس منامه» با حضور یک خاخام افراطی صهیونیست را نشانه چراغ سبز اعراب به رژیم صهیونیستی برای کشتار فلسطینی‌ها توصیف کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، سر اسقف کلیسای ارتدوکس بیت‌المقدس صبح امروز از برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌هایی که به منظور سازش با رژیم صهیونیستی در گوشه و کنار منطقه برگزار می‌شود، ابراز تاسف کرد.

به گزارش وبگاه خبری «دنیا الوطن»، حنا تصریح کرد: «واقعا متاسفیم که اخیرا در یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) کنفرانسی تحت عنوان گفت‌‌وگوی ادیان و با دعوت از یک خاخام ارشد یهود برگزار شد که زمانی می‌گفت، باید فلسطینی‌ها را به دریا ریخت و آنها را سوسک‌هایی توصیف کرد که لیاقت زندگی کردن ندارند».

وی افزود: از کدام گفت‌وگوی ادیان حرف می‌زنید؟ از گفت‌وگو با آنهایی که کشتار را توجیه می‌کنند و مردم ما را هدف می‌گیرند و برای آرمان فلسطین توطئه می‌کنند؟ آیا این نشست سازش خطرناک و مشکوک بخشی از «معامله» مشکوک «قرن» است؟

سر اسقف کلیسای ارتدوکس بیت‌المقدس در عین حال تاکید کرد که مخالف نشست روحانیون همه ادیان و طوائف برای گفت‌وگودرباره مسائل انسانی و اخلاقی نیست، مشروط به اینکه به عقاید و مسائل ایمانی هر دینی خدشه وارد شود.

حنا در ادامه پرسید: آیا حضور یکی از صهیونیست‌هایی که کشتار عرب‌ها و فلسطینی‌ها را تحلیل می‌کند، می‌تواند گفت‌وگوی بین ادیان خواند شود؟. آیا هدف از این کنفرانس مشکوک، گذاشتن پوشش اخلاقی بر آنهایی است که به مردم ما ظلم می‌کنند و برای امت عربی توطئه می‌کنند و در این خصوص سوریه، عراق لبنان و هیچ کشور عربی برادری را مستثنی نمی‌کنند؟

حنا کنفرانس اخیر منامه را نشستی کاملا با غرض عادی‌سازی توصیف کرد و گفت: ما مخالف دین یهود نیستیم و موجودیت یهودیان را هم انکار نمی‌کنیم اگرچه با آنها در عقیده و ایمان اختلاف نظر داریم؛ اما موجودیت آنها را انکار نمی‌کنیم. دین یهود هم هست و انکار آن ممکن نیست. مشکل واقعی ما با صهیونیست‌های نژادپرست است که به کشتار مردم ما مفتخرند و شهر قدس و مقدسات آن را هدف می‌گیرند.

سر اسقف کلیسای ارتدوکس بیت‌المقدس گفت: آن خاخامی که در کنفرانس مشکوک منامه حضور داشت از داعیان یهودی‌سازی قدس و ساخت مجسمه خیالی هیکل و از توطئه گران علیه حضور مسیحی‌ها و علیه اوقاف مسیحیان در شهر بیت المقدس است. او نماینده نهادی نژادپرست است که اصلا به چیزی به عنوان همزیستی و گفت‌وگو و تسامح دینی اعتقاد ندارد.

وی برگزاری نشست‌هایی از این دست را از اساس مردود خواند و گفت: این گفت‌وگوی بین ادیان نیست و اصلا نمی‌شود آن را نوعی تسامح میان ادیان مخالف در دنیای ما خواند و حتی می‌تواند از آن بهره برداری کثیفی شود، به گونه‌ای که به آنهایی که به مردم ما حمله می‌کنند پوشش اخلاقی داده شود و به آنهایی که از ما مسیحیان و مسلمانان بدشان می‌آید و آروز دارند ما بار خود را بسته و کشورمان را ترک کنیم. بنابراین دادن پوشش اخلاقی به چنین افرادی امری محکوم است.
حنا ضمن تاکید مجدد بر اینکه قصد توهین به شخص خاصی را ندارد و نمی‌خواهد هیچ کدام از شرکت‌کنندگان در کنفرانس منامه را خائن بخواند، گفت: «شاید برخی از حاضران در کنفرانس منامه فریب خوردند و ندانستند کنار چه کسی نشسته‌اند اما در هر دو حالت چه دانسته و چه ندانسته اشتباه کردند و امیدواریم اشتباهاتی از این دست را تکرار نکنند.»

سر اسقف کلیسای ارتدوکس بیت‌المقدس تاکید کرد:« ما با گفت وگو و همکاری بین همه فرزندان آدم مخالف نیستیم. ما مخالف نژادپرستی و افراط‌گرایی هستیم. ما مخالف صهیونیسمی هستیم که یک جنبش کاملا نژادپرست است.  نشستن با صهیونیست‌ها عین عادی سازی است و سیلی دردناکی به صورت ملت و همه ملت‌های منطقه ماست که از توطئه‌های توطئه گران و بی تفاوتی سازشکاران و سیاست ترویج فرهنگ هرج و مرج خلاق، نفرت و شکاف در جوامع ما در امان نیستند.»

«شلومو عمار» خاخام ارشد یهود به دعوت «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در کنفرانس گفت‌وگوی ادیان در منامه شرکت کرده بود و با  پادشاه این کشور هم دیدار کرد.

در صفحه توئیتر وزارت خارجه رژیم صهیونیستی پس از این نشست آمده است: «اهالی خاورمیانه به صلح با اسرائیل و برقراری روابط خوب با آن علاقه مند هستند».

عمار در کنار چهره­‌های دینی کویت،‌ لبنان، ‌مصر، ‌اردن و دیگر کشورهای عربی و اسلامی در این کنفرانس شرکت کرده بود.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین


نظر شما :