ایالات متحده و گروه های کرد همچنان به سرقت نفت سوریه ادامه می دهند

درآمد ۳۰ میلیون دلاری ماهانه امریکا از نفت سوریه

۲۰ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۸۰۸۲ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته وزارت دفاع روسیه، مقامات ایالات متحده که هر ماه حدود ۳۰ میلیون دلار از راه سرقت نفت از سوریه "درآمد" کسب می کنند، اطمینان می دهند که همه درآمد حاصل از فروش این "طلای سیاه" که به طور غیرقانونی استخراج می شود به دست باندهای کرد می رسد.
درآمد ۳۰ میلیون دلاری ماهانه امریکا از نفت سوریه

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده حفاظت از میادین نفتی در سوریه را تقویت می کند. ایالات متحده به منظور حفظ میادین نفت و گاز سوریه، از توسل به کمک شرکت های نظامی، باندهای کرد و حتی تروریست های داعش دریغ نخواهد کرد .

به گفته آنتون بردیخین، دانشمند علوم سیاسی، دکترای علوم تاریخ و رئیس مرکز مطالعات قومی و بین الملل، از ابتدا نفت دلیلی بر این امر بود که ایالات متحده حضور نظامی خود را در خاورمیانه تعیین کند و مقامات واشنگتن در نظر دارند که در آینده از این منطقه به عنوان یک منبع خام استفاده کنند.

طبق گزارش های خبرگزاری Anadolu آگاه شدیم که نظامیان آمریکایی در واقع به پایگاه نظامی "سیرین" در ساحل شرقی فرات که قبلاً آن را ترک کرده بودند اعزام شده اند. بنابراین، سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد خروج واحدهای نظامی از سوریه حرفی پوچ است. با این حال، با توجه به اینکه رئیس کاخ سفید با صراحت اعتراف کرد که فقط به نفت سوریه علاقه دارد، این موضوع تعجب آور نیست.

در عین حال، به گفته وزارت دفاع روسیه، مقامات ایالات متحده که هر ماه حدود 30 میلیون دلار از راه سرقت نفت از سوریه "درآمد" کسب می کنند، اطمینان می دهند که همه درآمد حاصل از فروش این "طلای سیاه" که به طور غیرقانونی استخراج می شود به دست باندهای کرد می رسد. رات هافمن، سخنگوی پنتاگون با اطمینان می گوید که سود حاصل از نفت سوریه به "نیروهای دموکراتیک سوریه" می رسد (SDF ) و نه به ایالات متحده. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه این اظهارات را به باد انتقاد گرفت. وی تأکید کرد که هیچ کس حق ندارد ثروت های سوریه را کنترل کند، به جز خود سوری ها.

روزنامه Hurriyet به نقل از چاووش اوغلو می نویسد: "از فاصله ده‌ها هزار کیلومترآن طرفتر به سوریه آمدن و در مورد ارزیابی میادین نفتی این کشور حرف زدن – این خلاف عرف بین المللی است. آنها (مقامات ایالات متحده آمریکا) علنا" اعتراف می کنند که به خاطر میادین نفتی در سوریه هستند، اما این میادین متعلق به مردم سوریه است.

با این حال، وقتی در مورد نفت صحبت به میان می آید، ایالات متحده کمی نگران پیروی از قوانین بین المللی می شود. همان طور که آنتون بردیخین، رئیس مرکز مطالعات قومی و بین الملل در تفسیری برای PolitRussia خاطرنشان کرده است، این منبع نفتی در اصل دلیل مداخله آمریکا در منطقه خاورمیانه بود.

این دانشمند سیاسی توضیح می دهد: "ایالات متحده می خواهد میادین نفتی و مراکزی که تقاطع مسیرهای اقتصادی و سیاسی هستند را تحت قیمومیت خود درآورد."

وی تأکید می کند که نفت همچنان یکی از کالاهای اساسی اقتصاد جهان است و براین اساس، ایالات متحده آمریکا حتی این شکل غیرقانونی استخراج «طلای سیاه» را که در سوریه انجام می دهد را رها نخواهد کرد. در عین حال، ایالات متحده با کمک تشکیلات باندهای کرد میادین نفت و گاز را کنترل می کند.

این کارشناس توضیح می دهد: "هنگامی که ارتش آمریکا به آنجا رفت، این میادین نفت و گاز مدت ها بود که تحت حفاظت گروه های کرد قرار داشتند."

جالب اینجاست که هم ایالات متحده و هم گروه های رادیکال کرد حضور غیرقانونی خود در سوریه را با لزوم مبارزه با "داعش"  و اهمیت حفاظت از میادین نفتی از دست تروریست ها توجیه می کنند. در حقیقت، هم کردها و هم ایالات متحده امریکا ترجیح می دهند با داعش همکاری کنند و با آنها به توافق برسند، نه اینکه وارد درگیری شوند. چرا که هدف اصلی ایالات متحده دستیابی و حفظ دسترسی به نفت است و نه مبارزه با عناصر رادیکال. علاوه بر این، باندهای تشکیلاتی و گروه های مختلف، از جمله گروه های کرد، فقط به نفع ایالات متحده هستند، زیرا آنها تداوم درگیری در سوریه را تضمین می کنند و بر این اساس، به ایالات متحده فرصت می دهند تا حضور خود را در آنجا توجیه کند.

آنتون بردیخین، دکترای علوم تاریخ معتقد است: "آمریکا قصد ندارد در آینده منطقه را ترک کند، بلکه قصد دارد از آن به عنوان یک منبع خام استفاده کند و این فقط درگیری ایجاد می کند."

وی بر این باور است که ایالات متحده تمام تلاش خود را برای نظامی کردن منطقه و حفظ درجه ای از رادیکال شدن جمعیت آن انجام خواهد داد.

این کارشناس اینگونه نتیجه گیری می کند: "آمریکایی ها به لطف این واقعیت که سربازها، اسلحه ها و وسایل نقلیه زرهی آنها در سوریه هستند، بنا به گفته خودشان، به تدریج می توانند به کمک ارتش خود حفاظت از منابع نفتی را شروع و از نمایندگان داعش حمایت کنند."

شایان ذکر است که سرقت نفت سوریه توسط آمریکایی ها یک واقعیت اثبات شده است. تصاویر ماهواره هایی که صادرات نفت از سوریه به وسیله آمریکایی ها را نشان می دهند توسط وزارت دفاع روسیه منتشر شده اند. این شواهد همچنین توسط روزنامه نگاران ارائه شده اند، کاروان آمریکایی "طلای سیاه" غیرقانونی استخراج شده را با عجله با خود می بردند و نزدیک بود روزنامه نگارها را زیر کنند.

کانال های فروشی که مقامات واشنگتن از آنها استفاده می کنند نیز جالب توجهند. مواد خام به عراق صادر می شوند و در آنجا تحت پوشش نفت عراق فروخته می شوند. بنابراین، ایالات متحده تحریم های خود را که علیه سوریه وضع شده است، دور می زند. و ایالات متحده به وضوح قصد ندارد چنین مشاغل منظم، ولو غیرقانونی را رها کند. بنابراین، بازگشت ارتش آمریکا به پایگاه Sirrin جای تعجب ندارد، به ویژه با توجه به اینکه واشنگتن حتی از کمک شرکت های نظامی خصوصی نیز دریغ نمی کند.

همانطور که PolitRussia پیشتر نوشت، ایالات متحده مزدوران خود را از شرکت نظامی خصوصی بلک واتر از عراق به سوریه منتقل کرد تا از میادین نفتی تحت اشغال واشنگتن محافظت کند.

منبع: رادیو روسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه کردهای سوریه نفت سوریه ایالات متحده امریکا امریکا و سوریه امریکا و روسیه روسیه و سوریه


( ۷ )

نظر شما :

ایرانی ۲۰ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۳۱
این روسها اراجیف زیادی میبافند. نفت سوریه سهم کردها هم هست و اتفاقا بخشی از آن مخصوصا میدانهای نفتی رمیلان در قلب مناطق کردنشین است که سالهاست از آن کمترین خرجی برای خود کردها نشده است. گذشته از اینکه کردستان سوریه ثروتمندترین منطقه این کشور از نظر کشاورزی هم است. پس نه تنها این کار دزدی نیست، بلکه گرفتن حق است از کسانی که آن را پایمال کرده اند.
حامد ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | ۰۷:۳۸
چرت و پرت محض. اولا که طبق گزارش رسانه ها این نفت نهایتا به ترکیه میرسه که با روسیه الان روابط خوبی دارن. دوما دولت سوریه تا حالا از نفتی که در مناطق کردنشین بوده چه خدمتی به خود کردها کرده؟ خدمت که هیچی حتی شناسنامه و حق تحصیل و مالکیت و... بهشون نداده. سوما مشکل روس‌ها اینه که آمریکا توی این مناطق هست. وگرنه اون زمانی که این میدان‌های نفتی دست داعش و مزدورهای تکفیری ترکیه بود و قاچاق میشد صداشون درنمیومد. اگه خیلی ناراحتن میتونن کاری کنن که حکومت سوریه حقوق ذاتی کردها رو به‌رسمیت بشناسه، درغیر این صورت بهتره بلبل زبونی نکنن.
دکتر ۲۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۲
روس‌ها اگر می‌توانند ترکیه و داعش و النصره از ادلب بیرون کنند. اگر نمی‌تواند حرف حرف مفت نزنند. همین‌ تکفیریهای مورد حمایت ترکها بودند که ابرانیها را در سوریه شهید می‌کردند.
فدوی ۲۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰
دزدی غربیها در جهان ، پایان ندارد