اتحادیه اروپا استدلالی برای راه اندازی مکانیزم ماشه ندارد

۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۸۷۸۸۰ سرخط اخبار

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت:ایران بر اساس برجام عمل کرده و اتحادیه اروپا استدلالی برای راه اندازی مکانیزم ماشه ندارد.

به گزارش افکارنیوز،  کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران  با اشاره اظهارات ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص برجام و همچنین امکان بهره گیری از مکانیسم حل و فصل اختلافات این سند ( مکانیسم ماشه ) ،گفت: پس از خروج آمریکا از برجام اروپایی‌ها به هیچ یک از وظایف خود عمل نکردند و حال هم در حال توجیه نقض عهدهای خود هستند.

او ادامه داد: نکته مهم این است که ما همواره بر اساس برجام عمل کردیم؛ بنابراین فرانسه و به طور کلی اتحادیه اروپا استدلالی درباره انجام مکانیزم ماشه ندارد، پس قطعا ما باید در برابر فشارهای آنها مقاومت کنیم.

خرازی درباره احتمال اجرای گام پنجم ایران و خروج از NPT گفت: هنوز چنین تصمیمی گرفته نشده و درباره جزییات گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران تصمیمات لازم گرفته خواهدشد.

«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه  چهارشنبه  برای وادار کردن ایران به قطع گام‌های برجامی خود، ایران را به آغاز ساز و کار موسوم به مکانیزم ماشه یا بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل تهدید کرد.

سید عباس موسوی سخنگو‌ی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص برجام و همچنین امکان بهره گیری از مکانیسم حل و فصل اختلافات این سند (مکانیسم ماشه) تصریح کرد: این اظهارات غیرمسئولانه و غیرسازنده بوده و شدیدا، کارآمدی ابتکارات سیاسی برای اجرای کامل برجام توسط کلیه طرف‌ها در راستای نظام رفع تحریم‌های برجام و مصوبات کمیسیون مشترک را مخدوش می‌کند.

موسوی در مورد امکان بهره گیری فرانسه و دیگر اعضای باقیمانده برجام از مکانیسم حل و فصل اختلافات نیز گفت: منطق و هدف مکانیسم حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در برجام در نظر گرفتن اقدامات جبرانی برای دو طرف است و اقدام جمهوری اسلامی ایران هم اجرای حق خود در ماده ۳۶ است و لذا برجام در شرایط کنونی اساسا به طرف‌های اروپایی اجازه نمی‌دهد که در قبال اعمال حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده و نقض اساسی تعهدات طرف‌های اروپایی، به این مکانیسم استناد ورزند.

«ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه ایران را به آغاز ساز و کار موسوم به مکانیسم ماشه تهدید کرد.

به نوشته رویترز، لودریان گفته این کشور به طور جدی کلید زدن «مکانیسم ماشه» را که به از سر گیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران منجر خواهد شد، در دست بررسی دارد.

وزیر خارجه فرانسه این طور گفته است که  در تلاش است واشنگتن را مجاب کند فشار‌ها علیه ایران را کاهش دهد. 

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


نظر شما :