پایان کار بی بی نزدیک است؟

مخمصه های نتانیاهو

۰۶ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۷۷۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نتانیاهو پلیس را به تلاش برای انجام کودتا متهم کرده است. این نخستین بار در تاریخ اسرائیل است که علیه یک نخست وزیر در زمان تصدی این پست، اعلام جرم می شود. بنی گانتس، رقیب سیاسی نتانیاهو، نیز خواستار برکناری او شده است. نتانیاهو را به این متهم کرده اند که با شماری از مالکان رسانه های خصوصی اسرائیل در تماس بوده تا پوشش خبری مثبتی از او ارائه دهند و همچنین، او از افراد ثروتمند به صورت غیرقانونی، هدایایی به ارزش صدها هزار دلار دریافت می کرده، اما نتانیاهو این اتهامات را رد کرده و آنها را سیاسی خوانده است.
مخمصه های نتانیاهو

نویسنده: سرگی شاکاریانتس

دیپلماسی ایرانی: سال به سال و ماه به ماه، اسرائیل به موجود عجیب تری تبدیل می شود. برای جامعه جهانی به خوبی روشن است که اتهامات اخیر علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به زودی به پایان خواهد رسید. نتانیاهو هم در میان لیبرال ها و هم در میان شاهین ها مخالفان جدی دارد. برای نمونه، می توان به استعفای آویگدور لیبرمن از سمت وزارت دفاع اشاره کرد. علت کناره گیری وی این بود که او از نتانیاهو تندروتر بود. لیبرمن می گفت که عرب های ساکن در اسرائیل نباید از حقوق برابر شهروندی و سیاسی با یهودیان برخوردار باشند. لیبرمن و نتانیاهو در رابطه با سوریه و ایران نیز اختلاف نظراتی داشتند.

در روزهای اخیر نیز مجددا، اسرائیل دست به حملاتی علیه سوریه زده است. به گفته اسرائیل، این حملات علیه اهداف نظامی نیروهای قدس و پایگاه های نظامی سوریه انجام شده است. منبعی از میان نظامیان سوری خبر داده که 18 فروند موشک هوا به زمین به سوی مناطق جنوب و جنوب غربی دمشق پرتاب شده و دستکم 11 فروند از این موشک ها اهداف مورد نظر را منهدم کرده اند. این در حالی است که میخائیل بگدانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، حملات اسرائیل علیه خاک سوریه را محکوم کرده و آن را مغایر با حقوق بین الملل خوانده است.

اما، باید گفت که اسرائیل حملات خود علیه پایگاه های نیروهای ایرانی را بزرگ جلوه می دهد و در برخی موارد، این حملات موفقیت آمیز نبوده اند. دروغ ها و فریب کاری های اسرائیل ایرانی ها را به خنده می اندازد. برای نمونه، تهران به سخنان نتانیاهو در خصوص حمله موفقش علیه نیروهای ایرانی در روز 20 ماه نوامبر کاملا با بی اعتنایی پاسخ داد. در تحقیقات اخیر پنتاگون گفته شده که ایران از برنامه گسترده ای در طراحی موشک برخوردار است و این کشور بزرگترین نیروی موشکی در خاورمیانه به شمار می رود.

در حال حاضر، نیروهای نظامی سوریه، روسیه و ایران با چالش های غیر منتظره نظامی و هوایی مواجه هستند. هر بار که اسرائیل حملات هوایی و موشکی را علیه سوریه سازماندهی می کند، تروریست ها در این کشور تلاش می کنند، دست به حملات تروریستی برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم بزنند. 

اما، به گزارش رسانه های غربی، وزارت دفاع اسرائیل در تلافی راکت های شلیک شده از سوی دشمنانش، به حملات وسیعی علیه نیروهای قدس ایران و نیروهای مسلح سوریه اقدام کرده است. به گفته ارتش اسرائیل، در جریان این حمله، یک سیستم دفاع موشکی سوریه آتش گشوده که به رغم اخطارها در خصوص خودداری از انجام این اقدام بوده است. در نتیجه، تعدادی از توپخانه های ضد هوایی سوریه منهدم شدند. خبرگزاری رسمی سانا در سوریه نیز خبر داده که جنگنده های اسرائیل نزدیکی شهر دمشق را با تعدادی از موشک های خود هدف قرار دادند. ظاهرا، پدافند ضد هوایی سوریه پیشتر، موشک های هواپیماهای جنگنده اسرائیلی را در آسمان دمشق منهدم کرده است. 

و اما، جنجال ها پیرامون بنیامین نتانیاهو همچنان ادامه دارد. نخست وزیر اسرائیل گفته که به رغم کیفرخواست صادره علیه او مبنی بر دریافت رشوه، فریب و سوء استفاده از اعتماد عمومی، به رهبری کشورش ادامه خواهد داد. نتانیاهو پلیس را به تلاش برای انجام کودتا متهم کرده است. این نخستین بار در تاریخ اسرائیل است که علیه یک نخست وزیر در زمان تصدی این پست، اعلام جرم می شود. بنی گانتس، رقیب سیاسی نتانیاهو، نیز خواستار برکناری او شده است. نتانیاهو را به این متهم کرده اند که با شماری از مالکان رسانه های خصوصی اسرائیل در تماس بوده تا پوشش خبری مثبتی از او ارائه دهند و همچنین، او از افراد ثروتمند به صورت غیرقانونی، هدایایی به ارزش صدها هزار دلار دریافت می کرده، اما نتانیاهو این اتهامات را رد کرده و آنها را سیاسی خوانده است.

منبع: رگنیوم/تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو سوریه ایران و اسرائیل آویگدور لیبرمن بنی گانتس


( ۲ )

نظر شما :