سفیر ایران خبر داد؛ آمادگی تهران برای ازسرگیری گفت‌وگو با ایتالیا

۲۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۸۷۶۲۵ سرخط اخبار

سفیر جمهوری اسلامی ایران در رم اعلام کرد که در صورت استقبال ایتالیا، تهران آماده ازسرگیری «گفت‌وگو» است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حمید بیات» سفیر ایران در رم، روز سه‌شنبه از آمادگی دولت در تهران برای ازسرگیری «گفت‌وگو» با رم در صورت موافقت دولت ایتالیا خبر داد.

خبرگزاری آکی ایتالیا به نقل از بیات نوشت: در دیدارهایی که تا الان با مسئولان ایتالیایی از جمله دیدار اخیر با مانیلو دی استفانو سرپرست وزارت امور خارجه داشتیم، بار دیگر تأکید کردم که طرفین [تهران و رم] نیازمند گفت‌وگوی مداوم هستند.

این رسانه ایتالیایی به نقل از از سفیر ایران نوشت: حمید بیات می‌گوید کشورش منتظره سیگنالی [پیام/اشاره] از طرف دولت جدید ایتالیاست تا گفت‌وگو را از سر بگیرد.

طبق این گزارش، سفیر ایران بر ضرورت ازسرگیری گفت‌وگو، برای پرداختن به پرونده‌هایی مرتبط با مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تأکید کرده است. 

آکی افزود، این دیپلمات ایرانی همچنین با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، گفت که در مدت اخیر، برخی کشورها تلاش کرده‌اند روابط ایتالیا با ایران را با تحمیل تحریم‌هایی بر جمهوری اسلامی، «خراب» کنند. خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سبب کاهش ملموس روابط تجاری دو کشور شده و شرکت‌های ایتالیایی بشدت متضرر شده‌اند اما با این حال همچنان تمایل دارند که با ایران روابط خود را ادامه بدهند. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرده که روابط تجاری دو کشور به آنچه در گذشته بود، باز خواهد گشت. 

ایتالیا اخیرا در پی فشارهای آمریکا، شرکت هواپیمایی ایرانی «ماهان» را تحریم کرد. دهم آبان ماه منابع خبری گزارش کردند، دولت ایتالیا تسلیم فشارهای آمریکا شده و قصد دارد پروازهای یک شرکت هواپیمایی ایرانی را ممنوع اعلام کند. 

پیش از آن، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در مهرماه به ایتالیا سفر و با همتای خود «لوئیجی دی مایو» دیدار کرد. پس از آن دیدار پامپئو گفت از اینکه ایتالیایی‌ها در حال انجام بررسی‌های لازم برای تحریم دومین شرکت هواپیمایی بزرگ ایران هستند خرسند است. 

انتهای پیام/ص 


( ۲ )

نظر شما :