ادامه استیضاح ترامپ و تاثیر آن بر ایران

۲۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۸۷۵۳۳ سرخط اخبار

 روند تحقیقات در مورد استیضاح دونالد ترامپ ادامه دارد رفتارهای رئیس جمهور آمریکا در جریان این تحقیقات به دور از منطق بوده و نشانه هایی از نگرانی در آن وجود دارد. اما استیضاح ترامپ چه تاثیری بر کشور ما دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ترامپ دموکرات هایی که جریان استیضاح را دنبال می کنند مورد تمسخر قرار می‌دهد و شاهدانی که برای ادای شهادت در مجلس نمایندگان حاضر میشوند را متهم میکند.

ترامپ در جریان تحقیقات استیضاح از ماری یووانوویچ، سفیر سابق خود در اوکراین را که به عنوان شاهد در این جلسه حاضر شده بود را در توییتر به باد انتقاد گرفت. یووانوویچ هنگام بیان شهادت خود در مجلس نمایندگان توئیت‌های ترامپ را تهدیدآمیز خواند.

یووانوویچ در اردیبهشت ماه از سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین توسط ترامپ برکنار شد. او روز جمعه به مجلس نمایندگان آمد تا درباره به تاخیر انداختن کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین و درخواست ترامپ از همتای اوکراینی خود برای آغاز تحقیقات درباره جو بایدن دیدگاهش را بگوید.

ترامپ همزمان با توضیحات یووانوویچ در مجلس نمایندگان روز جمعه ۲۴ آبان ماه، توئیت‌هایی منتشر کرد که در یکی از آنها نوشت: «هر جایی که ماری یووانوویچ رفت، وضعیت بد شد. این خانم کارش را از سومالی آغاز کرد. چه شد؟ بعد به اوکراین می‌رسیم، جایی که رئیس‌جمهوری جدیدش در دومین مکالمه تلفنی با من نظر مساعدی درباره او نداشت. این حق بلامنازع رئیس جمهور آمریکاست که سفیرها را منصوب کند.»

ماری یووانویچ در واکنش به این توییت‌ها گفت این رفتار بسیار مرعوب کننده است. آدام شیف، رییس دموکرات کمیته اطلاعات در این جلسه نیز تایید کرد که توییت‌های ترامپ باید به نوعی ارعاب شاهد محسوب شود.

یووانویچ در پاسخ به توییت ترامپ که او را در ناآرامی‌های سومالی مقصر خوانده بود گفت: فکر نمی‌کنم من چنان قدرتی داشته باشم، نه در موگادیشو و سومالی، و نه در مناطق دیگر. من درواقع فکر می‌کنم که درسال‌های گذشته هرجا که خدمت کرده‌ام، من و دیگران به بهبود شرایط به طرز ملموسی کمک کرده‌ایم. هم برای آمریکا و هم برای کشورهای میزبان.

یووانویچ، در یک جلسه غیرعلنی گفت قربانی کارزاری برای بی‌اعتبار کردن وجهه‌اش شده که به دست رودی جولیانی وکیل شخصی رییس جمهوری شده است. به گفته او جولیانی تلاش کرده همزمان با بی‌اعتبار کردن او، اوکراین را به انجام تحقیقات علیه جو بایدن متقاعد کند.

ترامپ متهم شده که مانع انتقال به موقع یک کمک امنیتی مصوب آمریکا به اوکراین شده تا با تحت فشار قرار دادن اوکراین، دولت این کشور را به تحقیق درباره جو بایدن رقیب انتخاباتی و پسرش وادارد.

دونالد ترامپ پذیرفته است که در مکالمه با همتای اوکراینی‌اش از رئیس جمهور اوکراین خواسته بود لطفی بکند و در مورد جو بایدن، رقیب سیاسی‌اش و پسر او، هانتر بایدن، تحقیقاتی انجام دهد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید آنچه رئیس‌جمهوری پذیرفته و اظهار کرده که بی‌عیب و نقص بود، من می‌گویم یک عمل کاملا اشتباه بود. این رشوه است.

طرح ادعای تازه

یک دیپلمات ارشد آمریکایی در جلسات علنی تحقیقات استیضاح گفته است که دونالد ترامپ مستقیما درباره تحقیقات اوکراین در مورد رقیب سیاسی‌اش، جو بایدن، سوال کرده است. اگر این ادعا درست باشد ترامپ بیش از پیش به فشار بر اوکراین برای تحقیق درباره جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور آمریکا متهم میشود.

بیل تیلور، سفیر موقت آمریکا در اوکراین، در جریان بیانیه آغازین خود گفت که یکی از دستیارانش مکالمه تلفنی ای را شنید که در آن رئیس جمهور آمریکا در مورد تحقیقات اوکراین درباره بایدن سوال می کند. ترامپ در آن تماس مشغول صحبت با گوردون ساندلند، فرستاده آمریکا در اتحادیه اروپا، بود. تیلور می گوید ساندلند در پاسخ به سوال رئیس جمهور گفت که اوکراین آماده است (تحقیقات) را پیش ببرد.

به گفته تیلور بعد از آن تماس دستیار او از ساندلند پرسید که پرزیدنت ترامپ در مورد اوکراین چه فکر می کند. ساندلند پاسخ داده که ترامپ بیشتر به تحقیقات درباره بایدن اهمیت می دهد.

ترامپ پیشتر در ماه جاری در پاسخ به سوالی درباره ساندلند گفته بود: من درست این آقا را نمی شناسم.

آیا نانسی پلوسی رئیس جمهور خواهد شد

ترامپ پیش از این در دفاع از خود گفته بود خبرنگاران باید به متن مکالمه مایک پنس با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مراجعه کنند. کاخ سفید هم در حال بررسی احتمال انتشار یادداشت های ملاقات مایک پنس با ولودیمیر زلنسکی است. همه این عوامل احتمال باز شدن پای مایک پنس به پرونده تحقیقات برای استیضاح دونالد ترامپ را افزایش داده است. این در حالی است که مایک پنس به عنوان معاون رئیس جمهوری اولین گزینه برای جانشینی دونالد ترامپ در صورت رای موافق مجلس سنا به طرح استیضاح است.

با این حال شماری از تحلیلگران بر این باور هستند که میزان اطلاع مایک پنس از اقدامات دونالد ترامپ در رابطه با اوکراین می تواند عاملی تعیین کننده در جانشینی دونالد ترامپ در صورت برکناری رئیس جمهوری از سوی سنا باشد. به طور مشخص میزان اطلاع مایک پنس از اعمال فشار ترامپ بر مقامات اوکراین برای آغاز تحقیقات در مورد جو بایدن و زمان اطلاع او از این موضوع می تواند بسیار بااهمیت باشد.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان و کمیته نظارت این مجلس بی شک تلاش خواهند کرد تا دریابند آیا مایک پنس در جریان دیدار روز ۱۰ شهریور با ولودیمیر زلنسکی در لهستان از تلاش های دولت برای آغاز تحقیقات درباره جو بایدن آگاه بوده است یا خیر. پاسخ به این پرسش می تواند در صورت رای مجلس سنا به برکناری دونالد ترامپ آینده سیاسی مایک پنس و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان را رقم بزند.

بنا به قانون اساسی ایالات متحده رئیس مجلس نمایندگان پس از معاون رئیس جمهوری دومین گزینه برای جانشینی رئیس جمهوری در صورت برکناری، مرگ یا استعفای او است.

در صورتی که اعضای دموکرات مجلس نمایندگان بتوانند ثابت کنند که مایک پنس هنگام سفر ماه سپتامبر به لهستان در جریان درخواست دونالد ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین بوده است روزهای سختی در پیش خواهد داشت. دموکرات ها در این صورت می توانند مایک پنس را به عنوان همدست دونالد ترامپ در سوءاستفاده از قدرت و اخاذی معرفی کنند. در این صورت دموکرات ها احتمالا استیضاح مایک پنس را نیز همزمان با استیضاح دونالد ترامپ به جریان خواهند انداخت.

تاثیر استیضاح بر ایران

در صورت موفقیت استیضاح و کنار رفتن ترامپ و سیاست‌هایش موجب خواهد شد که تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران وضع کرده بود از بین برود و شرایط مثل سابق شود، آمریکا به برجام پایبند بماند و اروپایی‌ها نیز از زیر فشار آمریکا برای تحریم ایران خارج خواهند شد.

به گفته تحلیلگران حتی شرایط کنونی و تحقیقات کنگره می تواند برای ایران مثبت باشد از این جهت که رئیس‌جمهوری آمریکا درگیر مشکلات داخلی می‌شود و فرصت کمتری برای صدمه زدن به کشورهای دیگر چون ایران خواهد داشت.

از سوی دیگر کلید خوردن طرح استیضاح ترامپ باعث تضعیف کمپین انتخاباتی او در سال ۲۰۲۰ می شود همه کاندیداهای حزب دموکرات وعده می دهند که در صورت پیروزی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری به برجام بازخواهند گشت.

کلید واژه ها: استیضاح دونالد ترامپ ایران


نظر شما :