گزارش اختصاصی دیپلماسی ایرانی از مراسم بتن ریزی واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر

علی اکبر صالحی: آماده همکاری علمی با همسایگانمان در خلیج فارس هستیم+ تصاویر

۱۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۸۷۴۲۵ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
طی مراسمی در بندر بوشهر و در سایت نیروگاه اتمی بوشهر و با حضور دکتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی و همچنین لاکشی، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه و مدیرعامل شرکت روس اتم و لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران بتون ریزی واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد.  
علی اکبر صالحی: آماده همکاری علمی با همسایگانمان در خلیج فارس هستیم+ تصاویر

دیپلماسی ایرانی: طی مراسمی در بندر بوشهر و در سایت نیروگاه اتمی بوشهر و با حضور دکتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، تعدادی از نمایندگان مجلس و  آیت الله صفایی بوشهری نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه بوشهر و همچنین لاکشین، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه و مدیرعامل شرکت روس اتم و لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران بتون ریزی واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه طی سخنانی در این مراسم گفت که ساخت و بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر تجربه خوبی برای ما بوده که اکنون در حال بهره برداری است. نیروگاه اتمی بوشهر در حال حاضر حدود 40 میلیارد ساعت انرژی برق تولید کرده است. همچنین به واسطه این رآکتور 40 میلیون مترمکعب اکسیژن می توانیم ذخیره کنیم. اکنون به پشتوانه این تجربه ساخت واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر آسانتر و سریعتر خواهد بود.

این مراسم که در هوای شرجی بوشهر و در کنار واحد 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد، علی اکبر صالحی نیز سخنرانی کرد و در ابتدا یاد معاون سابق خود که در ایام اربعین حسینی درگذشت را گرامی داشت.

وی انرژی اتمی را انرژی پاک دانست و گفت هر 1000 مگاوات انرژی هسته ای باعث جلوگیری از 7 میلیون تن گازهای آلاینده می شود. صالحی از نمایندگان مجلس خواست که تدابیری بیندیشند تا سرمایه گذاری در انرژی هسته ای کشور افزایش یابد و بودجه پروژه های اتمی کشور افزایش یابد.

صالحی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از دانشمندان هسته ای گرانقدری برخوردار است. کشورهای همسایه ما در خلیج فارس تلاش بسیاری برای تربیت نیروی انسانی در زمینه هسته ای کرده اند اما تا کنون موفق نبوده اند. ما آمادگی داریم برای تبادل علمی و همکاری با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در زمینه انرژی اتمی همکاری کنیم و تجربیاتمان را در اختیارشان قرار دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که واحد 2 در سال 1404 و واحد 3 در سال 1406 بهره برداری شود که البته طرف روسی قول مساعده داده است که بهره برداری از این پروژه ها زودتر صورت بگیرد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از همکاری های بسیار خوب و نزدیک ایران و روسیه در همکاری های هسته ای قدردانی کرد. صالحی گفت دروازه ورود به تاریخ معاصر ایران به کمک کشور روسیه بود. دروازه ورود به تکنولوژی و صنایع پیشرفته از طریق روسیه بود که نیروگاه اتمی بوشهر نماد آن است. ما در زمینه همکاری های پژوهشی در زمینه ایزوتوپ های پایدار همکاری های بسیار خوب و نزدیکی با روس ها داریم. برای همین ما صمیمانه از دولت و ملت روسیه تشکر می کنیم.

قرارداد احداث واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر در آبان ماه 1393 بین شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و شرکت روسی اتم استروی اکسپورت منعقد شد. موضوع قرارداد شامل طراحی، احداث و راه اندازی دو واحد رآکتور هسته ای هر کدام به ظرفیت 1057 مگاوات الکتریک است. مراسم کلنگ زنی ساخت واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر در 20 شهریورماه 1395 با حضور معاون اول محترم رئیس جمهوری برگزار و نیز عملیات خاکبرداری آغاز شده است. عملیات گودبرداری واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر در نهم آبان ماه 1396 با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و رئیس شرکت روس اتم بوشهر انجام شد. 

مرحله بتن ریزی رآکتور هسته ای واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر یکی از مراحل کلیدی در فرایند اجرای این طرح ملی است که با انجام آن، گام مهمی در توسعه نیروگاه های هسته ای در کشور برداشته می شود. انجام عملیات بتن ریزی نشان دهنده اجرایی شدن بیش از 30 درصد از برنامه زمانبندی طرح است.

از شروع عملیات اجرایی طرح تاکنون بیش از 3 میلیون مترمکعب خاکبرداری، 850 هزار مترمکعب گودبرداری و تحکیم بستر ساختمان های اصلی با نزدیک به 17000 عدد شمع به روش DMS به عمق18.5 متر انجام شده است. همچنین از 3000 تن آرماتورهای ساخت ایران در فوندانسیون رآکتور 2 استفاده شده و حدود 350 هزار تن (روزانه 1000 تا 1500 تن) سیمان مصرف شده است.

بر اساس برنامه های بلندمدت کشور، ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر برای ساخت و بهره برداری از سه واحد رآکتور اتمی در نظر گرفته شده است. هم اکنون واحد یکم این نیروگاه، با توان 1000 مگاوات الکتریک در حال بهره برداری و تولید برق بوده که پس از راه اندازی و بهره برداری از واحدهای دو و سه، ظرفیت برق هسته ای کشور به 3114 مگاوات الکتریک افزایش خواهد یافت.

کلید واژه ها: نیروگاه اتمی بوشهر واحد 2 نیروگاه اتمی بوشهر واحد 3 نیروگاه اتمی بوشهر


( ۴ )

نظر شما :