وزیر بهداشت: تحریم‌های آمریکا در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی جنایت علیه بشریت است

۲۳ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۸ کد : ۱۹۸۶۸۸۹ سرخط اخبار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحریم‌های آمریکا به ویژه در حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی فشار بسیار زیادی بر مردم ایران می‌آورد و همچنین سلامت مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت گفت: لازم می‌دانم از حسن اعتماد وزرای بهداشت کشورهای منطقه تشکر کنم. این تشکل به دلیل اعتماد آنها است که ریاست این جلسه را برعهده بنده گذاشتند. از همکاران سازمان جهانی بهداشت و نهاد ریاست جمهوری و اعضای وزارت بهداشت نیز تشکر می‌کنم.

وی افزود: ایران به تمام تعهدات خود پایبند بوده است. همچنین ایران به تمام پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد متعهد بوده است. جمهوری اسلامی ایران مراقبت اولیه بهداشتی را از سالها پیش شروع کرده است. کلیه افراد جامعه به بهداشت همگانی دسترسی دارند. با ایجاد پایگاه سلامت در روستاها توانستیم 100درصد سلامت روستاییان را محقق کنیم. همچنین سلامت 90 درصد شهریان محقق شد. مرگ و میر کودکان از 120 در هر 1000 تولد در سال 2018 به 13.4 نفر در هر 1000 تولد رسیده است. نظام درمانی و بهداشتی ایران چندین بار از سازمان بهداشت جهانی گواهی تقدیر گرفته است. جمهوری اسلامی ایران الگوی بهداشت در منطقه است.

سعید نمکی گفت: هدف ما دسترسی همگان به بهداشت است. در این خصوص مصر هستیم هزینه‌های کمرشکن برای مردم از بین برود. به ویژه این هدف برای اقشار مستمند دوچندان است. نظام الکترونیک سلامت بزرگترین نیاز ما در این زمینه بود که به زودی محقق خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت: بیماریهای غیرواگیردار و در رأس آنها پرفشاری خون قاتل‌های خاموش هستند. ایران در سال گذشته توانست 30 میلیون نفر را در یک بسیج عمومی معاینه کند.

وی در ادامه افزود: آقای تدروس شما به عنوان دبیرکل سازمان بهداشت جهانی یکی از والاترین مسندهای جهانی را برعهده دارید. باید در موضوع تحریم‌های غیرمنصفانه به ویژه در حوزه سلامت ما را یاری کنید. نگذارید سلامت پایمال سیاست‌های یک حکومت خودکامه شود، در حالی که ایرانی‌ها مردمی صلح‌طلب هستند و به تمام تعهدات خود پایبندند.

وزیر بهداشت گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا تجربیات خود را در اختیار کشورهای منطقه بگذارد. تنها راه زمین گیر کردن بیماریها در پشت مرزهای کشورهای منطقه، انتقال تجارب با مدیریت سازمان جهانی بهداشت است.

نمکی اظهار کرد: نظام سلامت ایران بدون هرگونه کمک خارجی توانست سیلابهای سال گذشته را اداره کند. ما حتی یک مورد اپیدمی، بیماریهای روده‌ای و بیماریهای واگیردار نداشته‌ایم؛ این با همیاری تمام دستگاه‌ها و دانشگاه‌های پزشکی کشور انجام شد و الگویی برای جهانیان است.

وزیر کشور گفت: جناب تدروس، همکارانم در سخت‌ترین شرایط توانستند بهترین خدمات را به مردم بدهند. ما توانستیم بیماریهایی مانند سرخک، فلج اطفال و مالاریا را ریشه‌کن یا کنترل کنیم اما تحریم‌های آمریکا به ویژه در حوزه دارو، غذا و تجهیزات پزشکی فشار بسیار زیادی بر مردم ایران می‌آورد و همچنین سلامت مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. بی‌تردید این اقدامات آمریکا جنایت علیه بشریت است.

کلید واژه ها: تحریم های امریکا


نظر شما :