واشنگتن در دوراهی

حمله ترکیه به سوریه به منافع بلند مدت آمریکا آسیب می زند ​​​​​​​

۲۲ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۶۸۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نقش آفرینی ایالات متحده در شمال شرقی سوریه در حال حاضر تحت تاثیر دو عامل مهم است: رابطه مهم اما آسیب دیده آن با ترکیه و ادامه کارزار علیه داعش.
حمله ترکیه به سوریه به منافع بلند مدت آمریکا آسیب می زند ​​​​​​​

دیپلماسی ایرانی: خارج کردن نیروهای ایالات متحده از سوریه در حالی که نیروهای ترکیه به شمال شرقی این کشور حمله کرده اند، به طور قطع می تواند خطر درگیری بین این نیروها را کاهش دهد. به نظر می رسد که ترکیه برای اقدام علیه نیروهای دموکراتیک سوریه مصمم است؛ نیروهایی که عمده آنها را کردهای یگان های مدافع خلق تشکیل داده اند که در جنگ علیه تروریسم فرامرزی و به ویژه داعش متحد آمریکایی ها بودند. عملیات ترکیه و خروج نیروهای ایالات متحده از منطقه هر دو هزینه سنگینی خواهند داشت. داعش احتمالا سعی خواهد کرد از هر گونه درگیری بین ترک ها و نیروهای دموکراتیک سوریه برای احیای خود استفاده کند. در همین حال، ایالات متحده با پشت کردن به نیروهای دموکراتیک سوریه درخواهد یافت که دیگر بختی برای ترغیب دیگر گروه ها به اتحاد استراتژیک با واشنگتن نخواهد داشت.

ایالات متحده و ترکیه از مدت ها پیش سیاست متفاوت و حتی متناقضی را در رابطه با سرنوشت شمال شرقی سوریه دنبال می کردند. ایالات متحده به نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان یک شریک محلی با ارزش نگاه می کرده که نقش قابل توجهی در مبارزات علیه داعش داشته؛ از سوی دیگر، ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه را دشمن خود می دانسته و استدلالش هم این بوده که گروه شبه نظامی کرد در این ائتلاف با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) متحد است. ترکیه تا چندی پیش به رغم تمایل شدید خود به مقابله با کردها در شمال سوریه، به دلیل نگرانی از مواجهه ناخواسته با نیروهای آمریکایی از اقدام خودداری می کرد و منتظر عقب نشینی آنها بود. اما در چند هفته گذشته ترکیه که صبرش لبریز شده بود و در حالی که خودداری ایالات متحده از تحقق وعده خارج کردن نیروها از سوریه را شاهد بود، تصمیم گرفت مخاطره برخورد ناخواسته احتمالی را به جان بخرد و به رغم مخالفت دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به شما شرقی سوریه حمله کند.

کاخ سفید زمانی که برای انتخاب طرف خود در درگیری تحت فشار قرار گرفت، همکاری مهم با یک متحد استراتژیک را به دفاع از یک شریک وفادار اما نسبتا کوچک محلی ترجیح داد. ترک ها به منطقه مرزی به عنوان موضوعی با اهمیت ملی می نگرند که می تواند خطرات قابل توجهی برای آنها داشته باشد و ایالات متحده هم از پیشتر به دنبال ترک سوریه بوده است و به نظر می رسد قصد ندارد که با ترکیه در این زمینه درگیر شود و خطر تنش های بیشتر در روابط را بپذیرد. به علاوه، ارزش اتحاد با نیروهای دموکراتیک سوریه برای ایالات متحده از نظر استراتژیک از ترکیه کمتر است. اتحاد با نیروهای دموکراتیک سوریه برای ایالات متحده در جنگ علیه داعش و کمک به نفوذ در سوریه مفید بود؛ اما ترکیه به رغم تنش های اخیر در روابط آن با ایالات متحده، همچنان یک قدرت اقتصادی به شمار می رود، دومین نیروی نظامی بزرگ را در ناتو دارد و موقعیت جغرافیایی آن در پهنه جنوبی روسیه، استراتژیک است.

اگرچه وعده واشنگتن به خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه و خودداری از مداخله می تواند به بهبود روابط آن با آنکارا و حل اختلافات کمک کند، اما بی شک عواقب قابل توجهی هم خواهد داشت. نیروهای دموکراتیک سوریه پیشتر هشدار داده بودند که اگر مجبور شوند روی جنگیدن با ترکیه تمرکز کنند، احتمال فرار زندانی های داعشی آنها وجود خواهد داشت. خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بر دیگر مناطق تحت سلطه نیروهای دموکراتیک سوریه نیز تاثیر خواهد گذاشت و آنها را به آغوش روسیه و دولت سوریه سوق خواهد داد که چنین اتفاقی چندان به نفع ایالات متحده نخواهد بود. به علاوه، پشت کردن آمریکا به نیروهای دموکراتیک سوریه به این ادراک در منطقه و در سراسر جهان می انجامد که ایالات متحده منافع خود را به همکاری ها ترجیح می دهد و چنین باوری می تواند به تلاش های آمریکا در دیگر مناطق ناآرام در جهان به ویژه تلاش ها برای استفاده از شرکای محلی در مقابله با شورشی ها و تروریست ها، تاثیر منفی بگذارد.

منبع: استرتفور / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: حمله ترکیه به سوریه نیروهای دموکراتیک سوریه روابط واشنگتن و آنکارا


( ۶ )

نظر شما :