چهار رویداد مؤثر در منطقه بر نرخ دلار در ایران

تحولات امریکا و اسرائیل فشارها را بر ایران کم می کند

۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۶۷۴۶ اقتصاد و انرژی نگاه ایرانی خاورمیانه
محمد حسین ادیب در یادداشتی می نویسد: تا سه ماه آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا آنچنان درگیر نبرد با مجلس نمایندگان است که فرصت پرداختن به ایران را ندارد در نتیجه از دامنه فشار آمریکا به ایران کاسته می شود.
تحولات امریکا و اسرائیل فشارها را بر ایران کم می کند

نویسنده: محمد حسین ادیب، اقتصاددان و استاد دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: تا سه ماه آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا آنچنان درگیر نبرد با مجلس نمایندگان است که فرصت پرداختن به ایران را ندارد در نتیجه از دامنه فشار آمریکا به ایران کاسته می شود.

اسرائیل تا سه ماه آینده آنچنان درگیر انتخاب دولت جدید است که تمرکز بر سیاست خارجی از دستور کار دولت خارج می شود؛ خروجی این روند، کم فعال شدن این دولت در ارتباط با ایران در برش سه ماه آینده است.

عربستان سعودی به درستی فهمید با اوج گیری بحران با ایران، نه می تواند روی ایالات متحده امریکا حساب کند و نه امارات متحده عربی. عربستان قبلا تصور می کرد می تواند مشکلاتش را در ارتباط با ایران با امریکا به اشتراک بگذارد. عربستان در حال فهمیدن این نکته است که نمی تواند با پول، امریکا را در درگیری با ایران به دنبال خود بکشاند .

حسنین هیکل، سردبیر فقید روزنامه الاهرام، ۲۰ سال قبل نوشت عربستان درگیر جنگ با یمن می شود و در این جنگ شکست می خورد. فعلا جنگ یمن دارد فاز تازه ای می شود. در سه سال اول جنگ یمن ابتکار عمل در دست عربستان بود و در فاز دوم، ابتکار عمل در دست شیعیان یمن خواهد بود .

فضای شبکه های اجتماعی در ایران انتظار چهار رویداد فوق را نداشت و هیچ کدام را نتوانست پیش بینی کند .

فضای شبکه های اجتماعی در ایران در حوزه سیاست نگاه ژئو‌پلیتیک بروز ندارد لذا به شدت عقب افتاده است و اقتصاد را با نگاه «اخبار محور» به سیاست و نه «ژئو‌پلیتیک محور» به مسیرهای خطا هدایت می کند. پیش بینی نادرست از تحولات منطقه در کانال های تلگرامی، مردم ایران را در پیش بینی نرخ ارز از ۱۶ اردیبهشت به بعد دچار خطا کرده است .

چهار رویداد فوق، بر نرخ ارز در ایران مؤثر است. روند چهار رویداد فوق، انتظارات تورمی در ایران را از حرکت به سمت ارز ، دور می کند .

تحلیل های سیاسی موجود در کانال های تلگرامی در خصوص تحولات منطقه، خیلی ضعیف است، اما این تحلیل های بنجل، مبنای پیش بینی نرخ ارز در بدنه افکار عمومی شد و هزاران نفر را از ۱۰ شهریور ۹۷ تا کنون در حوزه ارز به خاک سیاه کشاند.

کلید واژه ها: ایران و امریکا دونالد ترامپ ایران و اسرائیل ایران و عربستان امریکا و اسرائیل بنیامین نتانیاهو تحریم ایران ارز


( ۱۵ )

نظر شما :

پویا علامه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۷
متاسفم، می نویسم، تا منتشر کنید. نویسنده دربسیاری از مقالاتش، بی سوادی و "خود دانا پنداری" اش را به رخ می کشد.