در صورت برکناری ترامپ، اوضاع برجام و خاورمیانه چگونه می‌شود؟

۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۰ کد : ۱۹۸۶۷۳۷ سرخط اخبار

بسیاری از تحلیلگران بر ین عقیده اند که رئیس جمهور آمریکا، یک رئیس جمهور مردمی غیر سیاسی است که از درون موسسه آمریکا و دهلیز‌های عمیق آن نیامده است.

أحمد إبراهیم در الشرق نوشت: بسیاری از تحلیلگران بر ین عقیده اند که رئیس جمهور آمریکا، یک رئیس جمهور مردمی غیر سیاسی است که از درون موسسه آمریکا و دهلیز‌های عمیق آن نیامده است؛ بلکه وی را یک تاجر می‌دانند که به دنبال ورود به یک تجربه سیاسی بوده است؛ از این رو، می‌توان گفت ترامپ یک جمله معترضه گذرا در تاریخ سیاسی آمریکا محسوب میشود.

امروز، با شدت یافتن فشار‌ها علیه ترامپ، این احتمال وجود دارد که در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری، بخت با او یار نباشد.

خطر واقعی برای آینده سیاسی ترامپ، با اظهارات نانسی پلوسی در مورد استیضاح رئیس جمهور ایالات متحده شروع شد. اما پیش از بررسی سناریو‌های پس از برکناری ترامپ، لازم به یادآوری است که عزل رئیس جمهور، نیازمند موافقت مجلس نمایندگان و کنگره آمریکاست، که احتمال موافقت مجلس نمایندگان با این موضوع وجود دارد، اما در مورد کنگره اینگونه نیست.

مهمترین سناریو‌هایی که با برکناری ترامپ از قدرت مطرح می‌شود، معامله قرن و آینده توافق هسته‌ای با ایران است. با توجه به خدمات تاریخی مهمی که ترامپ به صهیونیست‌ها ارائه داده است، صحبت از برکناری او می‌تواند برای فلسطینی‌ها بسیار خوشحال کننده باشد؛ بویژه در مورد معامله قرن که با رفتن ترامپ و توقف حمایت او، می‌تواند به حالت تعلیق درآید. به نظر می‌رسد اجرایی شدن این معامله که مخالفان زیادی دارد، در صورت عزل ترامپ، امری بعید است.

علاوه بر این، در مورد شکل رابطه بین آمریکا و اسرائیل در صورت غیاب ترامپ و روی کار آمدن رئیس جمهور جدید، باید گفت چه بسا این مهم بتواند حالت توازن سیاسی آمریکا را به منطقه بازگرداند؛ آنچه که صرفا با عدم ایستادن آمریکا در کنار اسرائیل، محقق می‌شود.

در رابطه با توافق هسته ای، نبود ترامپ در صحنه یا آمدن رئیس جمهور جدید می‌تواند تغییری در موضع گیری آمریکا در این توافق ایجاد کند؛ چرا که اعلام ترامپ در مورد خروج از توافق هسته ای، یک حالت منفی سیاسی و اقتصادی بوجود آورد.

در صورتی که یک دیپلمات ماهر در آمریکا بر سر کار آید، می‌تواند توازن را به منطقه بازگردانده و روابط بین دولت‌های حاشیه خلیج فارس با ایران را بهبود بخشیده و استقرار و آرامش را در منطقه حاکم کند.

خلاصه کلام آنکه اگر رئیس جمهوری در آمریکا به قدرت برسد که کلید‌های دیپلماسی نرم را در اختیار داشته باشد، منطقه خاورمیانه شاهد یک آرامش نسبی خواهد بود که محاسبات تازه‌ای را به دور از تهدیدات و خشونت‌های فعلی، طرح ریزی می‌کند.
منبع: انتخاب

 

کلید واژه ها: دونالد ترامپ


( ۶ )

نظر شما :