فرانسه کارشناس به عربستان اعزام می کند

۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۶ کد : ۱۹۸۶۳۲۷ سرخط اخبار

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از اعزام کارشناسانی از این کشور برای بررسی حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی خبر داد.

به گزارش رسانه های غربی از دیپلمات ها، رئیس‌جمهوری فرانسه نگران است که حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، بر تمهیدات دیپلماتیک پاریس برای رفع بحران بین ایران و آمریکا لطمه بزند.

به گزارش این رسانه ها، این منابع یادآور شدند که فرانسه در حالی که دیپلماسی کاهش تنش در منطقه خلیج فارس را دنبال می کند، در تلاش است منشاء حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان را شناسایی کند.

در مکالمه تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، رئیس جمهوری فرانسه آمادگی کشورش را برای مشارکت با کارشناسان بین المللی که درباره منشاء این حملات تحقیق می کنند اعلام کرد.

در همین حال، وزارت دفاع عربستان اعلام کرده که امروز کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کند تا در باره شواهد ادعایی این کشور در خصوص دخالت ایران در حملات به آرامکو گزارش دهد.

این در حالی است که وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته اعلام کرد: فرانسه مدرکی در مورد مبداء پرواز پهپادها به سوی عربستان ندارد.

«ژان ایو لودریان»روز سه‌شنبه اعلام کرد که پاریس هیچ مدرکی مبنی بر اینکه منشاء پهپادهای مورد استفاده در حمله به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان، از کجا بودند، در اختیار ندارد.

به گزارش رسانه های غربی، وی درجمع خبرنگاران درقاهره گفت: فرانسه مدرکی درباره مکان پرواز پهپادها ندارد.ما نمی دانیم که آیا کسی شواهدی در این مورد در اختیار دارد یا خیر؟
جنبش انصار الله یمن، شنبه گذشته در واکنش به محاصره این کشور و ادامه حملات جنگنده های سعودی به مناطق مختلف یمن، پالایشگاه های "بقیق" و "خریص" در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی قرار داد.

با حمله به این تأسیسات نفتی ۵۰ درصد تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شد.

نیروهای انصار الله روز دوشنبه عربستان و امارات متحده عربی را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کردند.

در پی هدف قرار گرفتن تأسیسات نفتی عربستان، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش و شاخص بورس عربستان بیش از دو درصد کاهش یافت.

از سویی، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در گفت وگوی تلفنی، بر جلوگیری از افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه پس از حملات به تأسیسات نفتی عربستان تأکید کردند.

جانسون و مرکل همچنین درخصوص ضرورت همکاری با یکدیگر در کنار سایر شرکای بین المللی برای پاسخ مشترک به این حادثه توافق داشتند.

کلید واژه ها: فرانسه آرامکو


( ۲ )

نظر شما :