چین و آمریکا در میانه جنگ سرد فناوری

هوآوی به دولت های آفریقایی در جاسوسی کمک می کند؟

۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۸۶۰۲۱ اخبار اصلی آمریکا آسیا و آفریقا
همزمان با درگیری های تجاری فزاینده چین و آمریکا، دو کشور خود را در میانه یک جنگ سرد بر سر فناوری یافته اند چرا که چین به عنوان یک قدرت در این زمینه ظاهر شده است. موفقیت شرکت های چینی در توسعه و تولید فناوری جدید نگرانی هایی را در ایالات متحده در پی داشته مبنی بر اینکه شاید چین بخواهد از این دستاوردها برای جاسوسی و دیگر اهداف استفاده کند.
هوآوی به دولت های آفریقایی در جاسوسی کمک می کند؟

دیپلماسی ایرانی: شرکت فناوری هوآوی چین ردپای خود را در سراسر آفریقا گسترش داده و کشورهای این منطقه را به فناوری جدید و تجهیزات مخابراتی از جمله شبکه های تلفن همراه «جی 4/نسل 4» و «جی 5/نسل 5» تجهیز کرده است. طبق مقاله ای که در تاریخ 14 آگوست در نشریه وال استریت ژورنال منتشر شد، برخی از این اقدامات با کمک تکنسین های هوآوی به دولت های آفریقایی در جاسوسی از رقبای انتخاباتی آنها همراه بوده است. طبق گزارش های منتشر شده، این تکنسین ها در اوگاندا به سرویس های امنیت ملی کمک کرده اند تا به حساب های کاربری نامزدهای رقیب در برنامه های «واتس اپ» و «اسکایپ» نفوذ کنند و بدین ترتیب، امکان بررسی برنامه های آنها برای تجمعات خیابانی و سایر فعالیت های سیاسی را فراهم آوردند. ظاهرا تکنسین های هوآوی در یک مورد جداگانه در زامبیا به تنظیم کننده های ارتباطات از راه دور کمک کرده اند تا به تلفن ها و صفحات فیس بوک وبلاگ نویسان مخالف دسترسی و از مکان آنها اطلاع یابند.

هوآوی و هر دو کشور فوق این ادعاها را رد کرده اند، اما چنین اقدامات جاسوسی مخابراتی با تمایلات دولت های حاکم در آفریقا به تضعیف مخالفان سیاسی خودشان و با نقشی که شرکت های مخابراتی و سایر شرکت های فناوری به عنوان تسهیل کننده ارتباطات و هماهنگی ایفا می کنند، همخوانی دارد. برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، دولت چین اقدامات مشابهی را نیز در داخل مرزهای خود داده و حقوق بشر از جمله حریم خصوصی را نادیده گرفته است.

حریم خصوصی و قدرت

گسترش فعالیت های شرکت هوآوی به آفریقا پیامدهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی زیادی در پی خواهد داشت که با رقابت بر سر قدرت برتر بین چین و ایالات متحده در ارتباط است. گزارش وال استریت ژورنال نشان می دهد که کنترل شبکه های ارتباطات ملی قدرت در پی خواهد داشت. به اپراتورها درباره نفوذ به اطلاعات و ترسیم الگوهای اطلاعاتی از طریق زیرساخت های موجود دستور داده شده است. کنترل یکی از دلایلی است که بی طرفی شبکه ها را به موضوعی مناقشه آمیز در ایالات متحده تبدیل کرده استو به همین دلیل است که دولت ایالات متحده سعی می کند برای مقابله با گروه های تروریستی، سازمان های جنایتکار و جاسوسی خارجی با شرکت های فناوری از جمله «اِی تی اند تی»، «وریزون»، «اَپل» و «فیس بوک» همکاری کند. گستردگی این همکاری ها از جمله استفاده از «درهای پشتی» با توجه به جدایی بخش های خصوصی و دولتی و همچنین قوانین سفت و سخت حریم خصوصی در ایالات متحده به شدت جنجالی شده است. (درهای پشتی به شاخصه یا نقصی در سیستم کامپیوتری گفته می شود که امکان دسترسی بدون مجوز به اطلاعات محرمانه را فراهم می آورد.) امتناع اَپل از باز کردن قفل آیفون یکی از تیراندازها در حمله سال 2015 در سن برناردینو در کالیفرنیا نشان دهنده محدودیت های این همکاری حتی در رابطه با تروریسم داخلی بود.

اگرچه هوآوی و چین تنها تهدیدهای موجود برای حریم خصوصی داده ها نیستند، اما گستردگی فعالیت های این شرکت در جهان بر ترس ایالات متحده از اینکه چین از «درهای پشتی» در فناوری های خود برای پیشرفت و برتری در رقابت جهانی ایالات متحده و چین استفاده کند، افزوده است. در آفریقا، گسترش شبکه های نسل 5 هوآوی که با همکاری نزدیک بین دولت های حاکم صورت گرفت، می تواند امکان دسترسی نامحدود به اطلاعات، ارتباطات و دیگر اطلاعات ذخیره و منتقل شده از طریق این شبکه ها را برای دولت های حاکم فراهم آورد. دولت ها که مالک و اپراتور انواع مختلفی از زیرساخت ها از جمله آزادراه ها، بنادر یا شبکه های تلفن همراه نسل 5 هستند و شرکت های چند ملیتی، تجارت های محلی و اشخاص حقیقی عملا به آنها تکیه دارند، می توانند از این اطلاعات سوء استفاده کنند و مخالفان سیاسی خود، شرکت ها و دیگر سازمان های غیردولتی را هدف بگیرند.

خطرات و اقدامات حفاظتی

در رابطه با مخاطرات احتمالی لازم است که سازمان ها و افراد در این کشورها دولت ملی، تمایلات سیاسی و قابلیت های فناوری آن و همچنین تمایلاتش به بهره برداری از دسترسی به شبکه ها را مورد بررسی قرار دهند. دولت هایی که سطوح بالای فساد در آنها به چشم می خورد و نبود نهادهای قدرتمند نظارتی احتمالا با نقض بیشتر حریم خصوصی و همکاری شرکت های فناوری و شرکای بخش خصوصی همراه خواهند شد. چنین شرایطی این امکان را برای آنها فراهم می آورد تا از شرکت های چند ملیتی جاسوسی کنند یا سازمان های غیرانتفاعی که به مشکلات دولت می پردازند را مورد آزار قرار بدهند.

سازمان ها و افراد باید درک کنند که این مخاطرات هم در حوزه سایبری هستند و هم حوزه فیزیکی. استفاده از خدمات پیام رسانی رمزگذاری شده می تواند به کاهش این مخاطرات کمک کند و ارتباطات ماهواره ای هم می توانند یک راهکار جایگزین به شدت پر هزینه برای ارتباطات حقیقتا حساس باشند. اما احتمال اینکه خطر به کلی از بین برود اندک است چرا که اگر پشتوانه اینترنت کشور کاملا به یک فناوری واحد وابسته باشد، گزینه ها برای نفوذ نامحدود هستند. مسافران همچنین باید به یاد داشته باشند که تا حد ممکن در زمان سفر به این کشورها داده های حساس به همراه خود نداشته باشند.

منبع: استرتفور / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: افزایش فعالیت هواوی در آفریقا جنگ تجاری چین و آمریکا رقابت چین و آمریکا در زمینه فناوری جنگ سرد تکنولوژی


( ۲ )

نظر شما :