تمرکز تهران بر فروش نفت و عایدات آن

فرانسه بدون موافقت امریکا نمی تواند با ایران به توافق برسد

۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۹۸۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ولادیمیر ساگین، پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات شرقی وابسته به آکادمی علوم روسیه به کامرسنت می گوید: «در تهران متوجه شده اند که ترامپ نظری درباره اطلاعات منتشر شده درباره پیشنهاد مکرون نمی دهد. این مساله سبب شده است تا ایرانی ها این گونه برداشت کنند که ایالات متحده مانع از توافق میان تهران و پاریس نخواهد شد.»
فرانسه بدون موافقت امریکا نمی تواند با ایران به توافق برسد

دیپلماسی ایرانی: ماریانا بیلنکایا در یادداشتی با عنوان «ایران نفت را با اورانیوم تبدیل می کند» در نشریه روسی کامرسنت نوشت: ایران امیدوار است بتواند با اروپا به راه حلی برسد و از شدت تحریم ها علیه خود بکاهد و توافق هسته ای را نجات دهد. 

در این مقاله آمده است: «ایران آماده است پایبندی خود را به توافق هسته ای باز هم کاهش دهد.» این چیزی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفر به مسکو بیان کرد و از آمادگی کشورش برای انجام آن چه به «برداشتن گام سوم» معروف شده است، سخن گفت. از همان ابتدا تهران تاکید کرده بود که برای تمامی اقداماتش امکان بازگشت وجود دارد، و آماده مذاکره است. ظریف این حرف را در سفر به مسکو نیز گفت. وی گفت همه کاری که تا کنون فرانسه و آلمان و بریتانیا کرده اند ایجاد سازو کار موسوم به اینستکس است که آنها هم بسیار محدود است و انتظارات ایران را برآورده نمی کند.»

نویسنده این یادداشت سپس می نویسد: «به هیچ وجه تصادفی نیست که وزیر امور خارجه ایران در سفر خود به مسکو بارها تاسف می خورد که اروپایی ها بر خلاف روسیه و چین نتوانستند تدابیر لازم را برای عمل به تعهداتشان مطابق با برجام انجام دهند و آن را از فروپاشی نجات دهند. هم زمان ظریف اشاره کرد که تمرکز ایران بر ادامه گفت وگو با شرکای اروپایی اش در برجام به ویژه فرانسه است، کشوری که تبدیل به مذاکره کننده اصلی از سوی اتحادیه اروپا با ایران شده است.»

در همین رابطه آندره باکلیتسکی، مشاور مرکز «مطالعات سیاسی روسیه» نیز به کامرسنت می گوید: «اگر تهران و پاریس بتوانند به توافقی برسند و این توافق عملی شود، آنگاه ایران می تواند تا انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایالات متحده در 3 نوامبر 2020 صبر کند، این تاریخی است که تهران امیدوار است سیاست واشنگتن در قبال آن تغییر کند.»

به گفته بالکلیتسکی اروپایی ها بدون موافقت ایالات متحده امریکا نمی توانند با ایران به توافق برسند.

ولادیمیر ساگین، پژوهشگر ارشد در مرکز مطالعات شرقی وابسته به آکادمی علوم روسیه نیز در این باره به کامرسنت می گوید: «در تهران متوجه شده اند که ترامپ نظری درباره اطلاعات منتشر شده درباره پیشنهاد مکرون نمی دهد. این مساله سبب شده است تا ایرانی ها این گونه برداشت کنند که ایالات متحده مانع از توافق میان تهران و پاریس نخواهد شد.»

به گفته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اروپایی ها به 11 بند از توافق هسته ای پایبند نبوده اند، اما ایران در حال حاضر روی دو بند متمرکز شده است: از سرگیری صادرات نفت و به دست آوردن عایدات آن. در صورتی که طرف های مقابل این امکان را برای ایران فراهم نکنند، تهران نیز به کاستن از پایبندی خود به توافق هسته ای ادامه خواهد داد. 

منبع: روسیا الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اروپا پیشنهاد فرانسه گام سوم کاهش تعهدات هسته ای ایران کاهش تعهدات ایران در برجام ایران و امریکا ایران و روسیه


نظر شما :

امیر ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۱
روسیه توانسته به خاطر تحریم های نفتی ایران فروش نفتش را افزایش دهد و یکی از اصلی ترین برنده های تحریم نفتی ایران میباشد. ضمن اینکه خطوط گاز و لوله ای که می توانست از ایران به اروپا کشیده شود کاملا بر ضد منافع ملی و استراتژیک روسیه می باشد. همچنین ایران در ضعف تقریبا هر آنچه روسیه در خزر خواسته را به او داده. در آخر اینکه روسیه سرمایه گذاری زیادی در انتخاب شدن ترامپ کرد. حتی اگر منصفانه ادعا کنیم روسیه نقشی کلیدی در این انتخاب نداشته اما از نظر افکار عمومی آمریکا و جهان روسیه نقش پررنگی در این کار داشته و هزینه زیادی رو در آینده برای آن پرداخت خواهد کرد بنابراین روسیه با جدیت پیگیر انتخاب مجدد ترامپ خواهد بود! نتیجه اینکه روسیه دوست خوبی برای ایران نیست چون منافع این کشور با ما کاملا در تضاد میباشد!