ششمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

ترامپ از مقاومت ایران در برابر تحریم ها شوکه شده است

۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۷۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
پرسیدم: تحریم های جدید چه تاثیری بر ایران خواهد گذاشت؟ جواب داد: «باعث تغییر موضعش نخواهد شد. شاید ترامپ شوکه شود، من مخالف او هستم، برای این که دنیا در حال مذاکره با ایران است.»
ترامپ از مقاومت ایران در برابر تحریم ها شوکه شده است

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا ششمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

به سراغ یکی از مقامات عالی رتبه سابق که با موضوع تروریسم سر و کار دارد و به هر وسیله ممکن تلاش می کند تا منابع تروریسم را بخشکاند، رفتم. در ابتدا به مقایسه دو رئیس جمهوری امریکا، ترامپ و اوباما پرداخت، از جمله در مورد ایران در زمانی که بر سر پرونده هسته ای ایران مذاکره بود که به توافق هسته ای منجر شد و اوباما امضا کرد. گفت: «شاید در توافق هسته ای با ایران ضعفی وجود داشته باشد، اما ترامپ هم هیچ استراتژی ای ندارد. اوباما هم استراتژی نداشت. تحریم هایی متوجه ایران و حزب الله شده است. این حرف هم هست که تحریم ها علیه لبنان شامل شهروندانی هم می شود که حتی شیعه هم نباشند. همه اینها شاید برای این باشد که حزب الله را به خط مقدم بیاورند و آتش به پا کنند.»

نظر دادم: «من نمی گویم Front State آن طور که تو می گویی. اما واقعیت این است که الآن حرف اول و آخر را حزب الله می زند. و این درست است.»

بعد ادامه دادم: «ایران شاید بتواند با تحریم هایی که به آن تحمیل شده و شاید بعد هم بیشتر تحمیل شود، بسازد و زندگی کند.»

بعد صحبت به عربستان رسید و گفت: «آن چه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان (قاتل خاشقجی) انجام داد عملی نیست و او را به هدفش نمی رساند. اما از معضل این موضوع خارج می شود. البته اگر بتواند وضعیت خود را در داخل خانواده حاکم بر کشورش رو به راه کند. اما خطر همچنان برای او باقی خواهد ماند.»

نظر دادم اگر از این وضعیت نجات یابد می تواند 20 تا 30 درصد از آن چه از پروژه چشم انداز 2030 مد نظر دارد را اجرا کند. پروژه ای که عربستان را از لحاظ اجتماعی و اقتصادی پیشرفته خواهد کرد اما نه از لحاظ سیاسی، دیگر هم عربستان نمی تواند آغوشی برای بازگشت گروه های تروریستی باشد و از آنها پشتیبانی مالی کند، همان گروه هایی که در دنیا به جریان های «وهابی» معروف شده اند و عربستان را مسئول آنها می دانند. گشایش اجتماعی ادامه خواهد یافت و در ضمن پایه های دینی معینی پیش خواهد رفت. البته لازم به یادآوری است که عربستان سعودی در دهه پنجاه مثل دیگر کشورهای عربی از لحاظ آزادی زنان و آزادی پوشش آنها بود. زنان آزاد بودند برقع بپوشند یا نپوشند. همچنین سالن های سینما وجود داشت. وقتی که در قرن گذشته اتحاد جماهیر شوروی افغانستان را اشغال کرد، امریکا و عربستان برای رویارویی با آن در جنگ های داخلی افغانستان با یکدیگر همکاری کردند، عربستان خود را این گونه جا زد که تنها قدرتی است که می تواند مردم را در برابر «الحاد» شوروی متحد کند، و شریک علمایی شود که می رفتند قدرت را به دست بگیرند و کشور را به سمت تاریکی و گمراهی پیش ببرند. سنت افراطی خود را بر حاکمان و ملت افغانستان حاکم کرد و آن را به شریک سیاسی خود برای گسترش تفکرش در جهان تبدیل کرد.»

اظهار نظری در این رابطه نکرد اما به طور خلاصه به موضوع امارات متحده عربی و شیخ محمد بن زاید (MBZ) پرداخت و گفت که او بر ولیعهد عربستان سعودی (Manipulate) تاثیر می گذارد. 

بعد پرسیدم: تحریم های جدید چه تاثیری بر ایران خواهد گذاشت؟ جواب داد: «باعث تغییر موضعش نخواهد شد. شاید ترامپ شوکه شود، من مخالف او هستم، برای این که دنیا در حال مذاکره با ایران است.»

بعد به لبنان پرداخت و گفت: «ما از آن حمایت و پشتیبانی می کنیم. از ارتش و بخش بانکداری آن حتی اگر حزب الله در لایه های اولیه آن نفوذ داشته باشد، حمایت می کنیم. حزب الله به عنوان حزب باقی خواهد ماند و به آن نیاز خواهد شد. دولت لبنان موظف است که از نهاد بانکداری لبنان محافظت کند. حمایت از بانک ها ضروری است. اما باید مانع از آن شد که شریک فساد داخلی و فساد تروریسم شود.»

درباره سوریه نیز گفت: «بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیکتاتور است اما در دوره جنگ بهتر از اسلام گراها بود. اوباما طرحی برای سوریه نداشت، و طرحش برای رویارویی با ایران با وعده های غیرهسته ای اش در جریان مذاکرات که به ایران داد، رد شد، این مساله سبب شد تا امریکا از منطقه عقب نشینی کند. ترامپ هم همین را می خواهد.» 

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران برجام تحریم ایران دونالد ترامپ باراک اوباما سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم سوریه لبنان حزب الله بشار اسد


( ۱۴ )

نظر شما :

پارسی ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۵
عجب!!!واقعا حیرت انگیزه چگونه آقای ظریف سریعا خودش رو به بیارتض فرانسه رسوند؟!!!! البته نه برای مذاکره و وکاهش تحریم ها بلکه برای تفریح و خوش گذرانی!!!!!
ایرانی ۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۳
پارسی چه ربطی داشت در ضمن یادتون باشه دولت ترامپ ظریف رو تحریم کرده این حضوری یک توی دهنی به ترامپ است
علی ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۲
کدام مقاومت زجر مردم منظور شماست. ظریف برای چه به فرانسه سفرکرد. برای افزایش مقاومت بس به شعور مردم توهین.کنید