نخست‌وزیر دانمارک: ایده ترامپ برای خرید گرینلند "مضحک" است

۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۹۸۵۶۳۹ سرخط اخبار

پس از آن که مشاور اقتصادی ترامپ، تمایل آمریکا را برای خرید بزرگترین جزیره جهان تایید کرد، نخست‌وزیر دانمارک گفت که گرینلند فروشی نیست و ایده فروختن آن به آمریکا، "مضحک" است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، طی اظهاراتش به روزنامه "سرمیتسیاک" حین دیدارش از گرینلند، گفته است: "گرینلند فروشی نیست. گرینلند دانمارکی نیست. گرینلند متعلق به گرینلند است. من قویا امیدوارم که این بیان جدی نبوده باشد".

روز یکشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، خطاب به گزارشگران تایید کرد که اخیرا موضوع مذکور به بحث گذاشته است؛ اگرچه به گفته او، این یک اولویت فوری نیست.

او طی اظهاراتش خطاب به گزارشگران گفته بود: "این موضوع پیش آمد... از لحاظ استراتژیک جالب است؛ اما این اولویت به شمار نمی‌رود".

قرار است ترامپ، اوایل ماه بعد به کوپنهاگ، پایتخت دانمارک سفر کند و طی دیداری با فردریکسن و کیم کیلسن، نخست‌وزیر گرینلند، به بحث درخصوص منطقه شمالگان بپردازند. گرینلند، یک منطقه خودمختار از قلمرو دانمارک به شمار می‌رود.

لری کادلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید، برای اولین بار از طرح این موضوع در دیدار خصوصی ترامپ و مشاورانش صحبت کرده بود. او روز یکشنبه به خبرگزاری فاکس‌نیوز گفت: "نمی‌خواهم نتیجه‌ای پیش‌بینی کنم. صحبتم این است که رئیس‌جمهور، که دستی در خرید و فروش املاک دارد، می‌خواهد نگاهی به خرید گرینلند داشته باشد".

طبق اظهارات کادلو، "دانمارک صاحب گرینلند است؛ دانمارک یک هم‌پیمان [آمریکا] به شمار می‌رود، گرینلند یک منطقه استراتژیک است و مواد معدنی ارزشمندی داراست".

یک معاهده دفاعی که بین آمریکا و دانمارک در سال 1951 منعقد شده بود، حق استفاده از پایگاه هوایی "توله" -واقع در گرینلند- را به ارتش آمریکا می‌دهد.

جزیره گرینلند که بین اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس‌های قطبی است، بر حمایت اقتصادی دانمارک متکی است و امور داخلی خود را اداره می‌کند. با این حال، کوپنهاگ نیز مسئولیت دفاع و امور خارجه آن را برعهده دارد.

فردریکسن طی اظهاراتش به رسانه "دی آر" گفت: "این یک بحث مضحک است و کیم کیلسن نیز تصریح کرده است که گرینلند فروشی نیست؛ این پایان بحث است".

روی جمعه، "آنه لونه باگر"، وزیر خارجه گرینلند به رویترز گفت: "ما برای تجارت در دسترس هستیم؛ اما برای فروش نیستیم".

کلید واژه ها: دانمارک گرینلند دونالد ترامپ


( ۲ )

نظر شما :