سفیر ایران در اسلو:بی تحرکی اروپا عامل اصلی تصمیم تهران در کاهش برخی تعهدات برجامی

۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۸۵۵۵۶ سرخط اخبار

سفیر کشورمان در نروژ با بیان اینکه ایران در پی بی تحرکی اروپا ناگزیر شد اجرای برخی تعهدات برجامی را کاهش دهد، ابراز امیدواری کرد که کشورهای باقیمانده در برجام با اقداماتشان مانع از برداشتن گام‌های بعدی شوند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «محمدحسن حبیب‌اله زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در نروژ در مصاحبه‌ای با روزنامه نروژی «مورگنبلادت» به پرسش‌های مطرح شده درباره تحریم‌های یکجانبه آمریکا، روابط با کشورهای خلیج فارس، کاهش تعهدات برجامی ایران و ائتلاف موسوم به امنیت دریانوردی پاسخ داد.
حبیب‌اله زاده در خصوص برجام و تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اظهار داشت: برجام حاصل بیش از 10 سال مذاکره بین ایران و قدرت‌های بزرگ برای حل یک موضوع مهم بین‌المللی با توسل به راه حل مسالمت آمیز بود، اما خروج آمریکا از این توافق و بازگرداندن تحریم‌هایی که توسط قطعنامه شورای امنیت لغو شده بود، آمریکا را مشمول نقض فاحش حقوق و قواعد بین‌المللی کرده است.تحریم‌ها به طور مستقیم زندگی عادی مردم، تامین دارو و تجهیزات پزشکی را هدف قرار داده است.

*بی تحرکی اروپا در اجرای تعهدات برجامی
وی با تاکید بر اینکه ایران از برجام خارج نشده است، کاهش تعهدات ایران را در چارچوب مفاد این توافق ذکر کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام سیاست خویشتنداری را پیشه کرد تا ببیند کشورهای اروپایی چگونه خروج آمریکا را جبران می‌کنند، اما بعد از یک سال و بی تحرکی اروپا ناگزیر شد اجرای برخی از تعهدات خویش را کاهش دهد.

وی ابراز امیدواری کرد کشورهای باقیمانده در برجام با اقدامات موثر و فوری و تامین منافع ایران مانع از برداشتن گام‌های بعدی کاهش تعهدات شوند.

* ایران نیازی به اقدامات نمایشی و عکس یادگاری ندارد
سفیر کشورمان در اسلو در پاسخ به سؤالی درباره رد دعوت کاخ سفید از سوی ظریف، عدم پذیرش درخواست آمریکا برای مذاکره را ناشی از تناقض در ادعای دولت آمریکا با رفتار آنها برشمرد و گفت: ایران نیازی به اقدامات نمایشی و عکس یادگاری ندارد. بی اعتمادی در بین مردم ایران نسبت به آمریکا به شدت افزایش پیدا کرده است.

* تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیز وظیفه کشورهای ساحلی همین منطقه 
وی در خصوص طرح آمریکا مبنی بر دعوت از کشورها برای پیوستن به ائتلاف تامین امنیت تردد کشتی‌های تجاری در خلیج فارس و تنگه هرمز گفت: حفاظت از امنیت هر منطقه مسؤولیت کشورهای همان منطقه است و تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیز وظیفه کشورهای ساحلی همین منطقه است. 

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران از خط مشی کلی دولت نروژ برای حل مشکلات بین‌المللی از طریق راه‌های مسالمت آمیز قدردانی کرده، اما بهترین مکانیسم تامین امنیت، همکاری مشترک کشورهای حوزه خلیج فارس است.
سفیر کشورمان در نروژ با تاکید بر اهمیت امنیت حمل و نقل دریایی، برخورد با کشتی‌های ناقض قوانین دریانوردی را امری متعارف  خواند و اظهار داشت: ایران بیش از 1500 کیلومتر ساحل خلیج فارس و دریای عمان دارد و زندگی میلیون‌ها نفر از مردم چهار استان ساحلی ما وابسته به برقراری امنیت و حفظ محیط زیست دریایی در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان است. 

*برخی جهات منطقه‌ای مانند اسرائیل و عناصر تندور نسبت به طراحی سناریوی تقابل نظامی چندان بی میل نیستند

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با نفتکش انگلیسی در خلیج فارس تاکید کرد: مقایسه وضعیت نفتکش گریس 1 با نفتکش استنا ایمپرو کاملا نادرست است.
حبیب اله زاده اتهامات آمریکا علیه ایران در خصوص سرنگونی پهپاد آمریکایی در فضای بین‌المللی را بی اساس ذکر و تاکید کرد: حفاظت از تمامیت ارضی و امنیت کشور از وظایف اصلی نیروهای مسلح بوده و اقدامی مشروع به شمار می‌رود. استمرار وضعیت کنونی در منطقه بسیار خطرناک بوده و هرگونه حادثه ناخواسته ممکن است به درگیری منجر شود.

به گزارش فارس، سفیر ایران همچنین تصریح کرد: هیچکس خواهان جنگ نیست، اما برخی جهات منطقه‌ای مانند اسرائیل و عناصر تندور نسبت به طراحی سناریوی تقابل نظامی چندان بی میل نیستند.

حبیب‌اله زاده تنها راه کاهش تنش را گفت‌وگوی کشورهای منطقه و عدم دخالت خارجی برشمرد و گفت: تشکیل مجمع گفت‌وگوی کشورهای حوزه خلیج فارس و پیمان عدم تجاوز دو پیشنهاد جدی ایران برای شروع گام‌های اعتماد ساز هستند.

*کشورهای اسکاندیناوی آمریکا را برای انجام تعهدات برجامی و احترام به حقوق بین‌الملل ترغیب کنند
سفیر ایران در نروژ در پاسخ به سؤالی درباره امکان میانجیگری کشورهای اسکاندیناوی اظهار داشت: ما از تلاش کشورهای اسکاندیناوی قدردانی می‌کنیم، اما از این کشورها می‌خواهیم تا آمریکا را نسبت به انجام تعهداتش در چارچوب برجام و احترام به حقوق و قواعد بین‌المللی ترغیب کنند.

به گزارش فارس، در پی خروج یکجانبه ترامپ از برجام در 18 اردیبهشت 1397 و در اولین سالگرد این خروج، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای از کاهش برخی تعهدات برجامی خبر داد و به طرف‌های باقیمانده در برجام 60 روز فرصت داد تا تعهدات بانکی و نفتی خود را اجرایی کنند و اعلام کرد که اگر در این مدت اقدامی صورت نگیرد ایران وارد گام دوم می‌شود که این امر نیز 16 تیر ماه صورت گرفت و ایران وارد گام دوم شد.

کلید واژه ها: برجام ایران و اروپا


نظر شما :