در اقدامی کاملا هماهنگ با اسرائیل

امریکا در پس حمله به مواضع حشد الشعبی در عراق

۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۵۴۹ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی: امریکایی ها برای انجام این حملات کاملا با طرف های اسرائیلی هماهنگ کرده اند تا هر گونه اتهامی متوجه آنها نشود تا نیروهای حشد الشعبی اقدام تلافی جویانه ای علیه آنها در عراق انجام ندهند و انگشت اتهام به سمت اسرائیل باشد با این تصور که چون اسرائیل از عراق دور است و مرزی با این کشور ندارد امکان انجام اقدامات تلافی جویانه نیز غیرممکن شود.
امریکا در پس حمله به مواضع حشد الشعبی در عراق

علی موسوی خلخالی: انفجار روز دوشنبه در یکی از پایگاه های مشترک نظامی حشد الشعبی و پلیس فدرال در منطقه الدوره در جنوب بغداد، مجددا بحث حمله به پایگاه های نظامی حشد الشعبی را برجسته کرد. حمله ای که شماری کشته و زخمی بر جا گذاشت. در طول حدود یک ماه گذشته این سومین بار است که چنین حادثه ای رخ می دهد. 
حدود دو هفته پیش اتفاق مشابهی در در پایگاه موسوم به ابومنتظر المحمداوی در استان دیالی رخ داد، پایگاهی که قبلا موسوم به کمپ اشرف و در اختیار منافقین بود و اکنون تحت اختیار حشد الشعبی است. به فاصله حدود 10 روز قبل از آن نیز حمله مشابهی به پایگاه حشد الشعبی در آمرلی در شمال عراق انجام شد. 

هر سه این حوادث مشترکات و تشابهاتی با یکدیگر دارند. با این تفاوت که این بار و در حمله به پایگاه الدوره، خمپاره هایی به بیرون پرتاب شدند. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که این خمپاره ها عمل نکردند و در مزارع اطراف فرود آمدند. منابع ذیربط می گویند به دلیل حرارت ناشی از حمله این خمپاره ها به بیرون پرتاب شدند. 

در دو حمله قبلی این ظن وجود داشت که حمله توسط اسرائیل صورت گرفته باشد، به ویژه که بعد از آن حوادث ایالات متحده امریکا بلافاصله پیام مکتوب به دولت عراق داده و گفته بود به هیچ وجه در جریان این حملات نیست و اطلاعی از انجام آنها ندارد. اما مقام های اسرائیلی نیز هیچ واکنش رسمی برای بر عهده گرفتن مسئولیت این حمله بیان نکردند. ژنرال های اسرائیلی جسته و گریخته درباره آن حملات صحبت هایی می کردند اما دولت اسرائیل موضع رسمی نمی گرفت که البته چیز بی سابقه ای نیست و مشابه چنین رفتاری را در حملات دیگر از سوی اسرائیلی ها دیده ایم. در این میان دولت عراق نیز سکوت مطلق اختیار کرده بود که بر شبهات می افزود. پرسش آزاردهنده این بود که واقعا این حمله کار کدام طرف بوده و چرا هیچ کسی از آن اطلاع نداشته و جلوی آن را نگرفته بود. 

روز سه شنبه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق به همراه رائد شاکر، فرمانده پلیس فدرال و ابو آلاء الولائی، فرمانده گردان سید الشهدا، از گروه های وابسته به حشد الشعبی به پایگاه الدوره رفت و از نزدیک آنچه اتفاق افتاد را دید. در پی آن اطلاعیه ای به رسانه های سمعی و بصری عراق ارسال شد که ابعاد تازه ای از این اتفاق را روشن و تا اندازه ای بسیاری از شبهات را رفع می کرد. در این اطلاعیه تاکید شده که هر سه حادثه شیوه ای مشابه داشته بنابریان از سوی یک طرف خاص هدایت شده است. در این اطلاعیه فرضیه امکان انجام این حملات از سوی اسرائیل رد شده و آمده است که به دلیل بُعد مسافت امکان انجام چنین حمله ای نیست. همچنین تاکید شده است که دو مرز مهم عراق، یعنی مرزهای شرقی و غربی کاملا تحت کنترل طرف های ایرانی و روسی هستند و به هیچ وجه امکان نداشته حمله ای از جهت آنها صورت گرفته باشد و مطلع نشده باشند. در تایید این ادعا، اشاره شده است که رادارهای هوایی روسیه عبور 200 وسیله نقلیه امریکایی از عراق به سوریه که حامل سلاح برای نیروهای مسلح کُرد بودند را رصد کرده اند و حتی جزئیات محموله ها و شماره پلاک خودروها و نوع آنها را برای دولت عراق فرستاده اند، بنابراین رصد مرزهای غربی عراق با سوریه را به طور کامل انجام می دهند و معقول نیست که اطلاعاتی درباره عبور جنگنده ها یا پهپادهای اسرائیلی به طرف های عراقی ندهند. 

این اطلاعیه تاکید می کند که این حملات توسط پهپادهای امریکایی انجام شده و این پهپادها از پایگاه های امریکایی در خاک عراق برخواسته و پایگاه های حشد الشعبی را بمباران کرده اند. پیش از این امریکا بارها حشد الشعبی را تهدید و حتی برخی از شاخه های آن را تحریم کرده و به فهرست گروه های تروریستی خود افزوده بود. وانگهی، حمله به پایگاه های حشد الشعبی از سوی امریکایی ها مسبوق به سابقه است، در زمان جنگ حشد الشعبی با تروریسمِ داعش امریکایی ها بارها مواضع حشد الشعبی را بمباران کرده بودند. 

امریکایی ها برای انجام این حملات کاملا با طرف های اسرائیلی هماهنگ کرده اند تا هر گونه اتهامی متوجه آنها نشود تا نیروهای حشد الشعبی اقدام تلافی جویانه ای علیه آنها در عراق انجام ندهند و انگشت اتهام به سمت اسرائیل باشد با این تصور که چون اسرائیل از عراق دور است و مرزی با این کشور ندارد امکان انجام اقدامات تلافی جویانه نیز غیرممکن شود. 

نکته ای که بر اظهارات این اطلاعیه مهر تایید می زند و در خود اطلاعیه نیز به صراحت به آن اشاره شده، سقوط پهپاد امریکایی دو روز قبل از انجام حمله به پایگاه حشد الشعبی در الدوره در جنوب بغداد است. ظاهرا این پهپاد در حال تصویربرداری از پایگاه های حشد الشعبی و ارسال آن به مرکز ماموریت خود بوده است. بر اساس اطلاعات این پهپاد است که حمله به پایگاه حشدالشعبی در الدوره صورت گرفته است.  

نکته دیگر این که بر خلاف آن چه برخی ها حتی برخی سیاستمداران عراقی مطرح کرده اند این پایگاه به هیچ وجه انبار تسلیحات ایرانی نبوده و این چیزی است که در آن اطلاعیه نیز به آن اشاره شده است.

با همه این احوال سکوت مقامات عراقی در برابر این حادثه همچنان سوال برانگیز است. معذوریت های دولت عراق قابل درک است. امریکا در عراق پایگاه نظامی و نیرو دارد و بر ارکان مختلف حکومت و دولت عراق اعمال نفوذ می کند. سفارت امریکا در بغداد به شدت فعال است و دولت این کشور را تحت فشار گذاشته است. اما دولت عراق این نکته را نیز باید درک کند که تا کنون سه بار به پایگاه های حشد الشعبی حمله شده و دولت عراق نسبت به این اقدامات سکوت اختیار کرده، در حالی که هیچ تضمینی نیست سکوت و عدم واکنش حشد الشعبی ادامه یابد. در صورتی که حشد الشعبی به دفاع از خود برخیزد و حمله ای تلافی جویانه علیه پایگاه ها و عناصر امریکایی انجام دهد، طبیعتا کنترل امور امنیتی می تواند از دست دولت عراق خارج شود و این اتفاق بی شک قبل از همه باعث تضعیف خود دولت عراق خواهد شد./ انتشار همزمان با اعتماد

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: حمله به حشد الشعبی نیروهای امریکایی ایالات متحده امریکا اسرائیل ایران دولت عراق عادل عبدالمهدی


( ۲۸ )

نظر شما :

Iranian ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۹
چرا عراق از امریکا نمیخواهد که خاک این کشور را ترک کند ، آیا قراردادی امضاء شده که امریکا از جایش تکان نمیخورد ؟
عبدالله حسینی ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۱۵
برای حشدالشعبی،حزب الله و دیگر نیروهای مقاومت رادار، موشکهای نقطه زن اعم از دوربرد زمینی و ضدهوایی(دوش پرتاب) بسیار فوری وحیاتی است.
Sh ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۲
حشد حتما باید ازخود دفاع کند زیرا هم مقبول است وهم مشروع
احسان ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۱
برخلاف تصور آمریکا حملات انجام شده هیچ تاثیری در مسیر یا ایدئولوژی حشد الشعبی نخواهد داشت و در عین حال فرصت طلایی را برای محور مقاومت فراهم میکند کافی است این حملات به ترند رسانه ای تبدیل شود و خروج آمریکا از عراق به مطالبه عمومی مبدل گردد محور مقاومت میتواند با استفاده ازاین موقعیت باایجاد فشار افکار عمومی و حملات رسانه ای علاوه بر ایجاد اعتماد به نفس در دولت عراق فشار رابه نیروهای آمریکایی بیشتر کند و حتی تا مرحله منکوب شدن آمریکا در عراق پیش برود البته آمریکا تا حد ممکن سعی در مقابله با این روند خواهد کرد اما با توجه به محدودیت عملکرد نظامی حال حاضر آمریکا وسیاست ترامپ وافزایش سطح تقابل در حوزه های دیگر خاورمیانه احتمال عقب نشینی آمریکا بیش از ورود به تقابل با محور مقاومت در عراق وجود دارد
امیراستان8کلانتر ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۶
آفرین، اگرحشد الشبی جواب فوری ودرخوری ندهد آمریکائیها ضربات سخت و مهلک دیگری بر پیکر آنان وارد می‌کنند