تحلیل ظهره‌وند از تقابل آمریکا و فرانسه بر سر ایران

۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۳ کد : ۱۹۸۵۵۴۱ سرخط اخبار

یک کارشناس مسایل سیاست خارجی معتقد است اگر چه رییس جمهور فرانسه در متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام شکست خورد اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که تقابل بین اروپا با آمریکا جدی است چرا که در هر صورت منافع غربی‌ها به هم گره خورده است و در نهایت در راستای منافع خود عمل می‌کنند.
به گزارش افکارنیوز، یک کارشناس مسایل سیاست خارجی معتقد است اگر چه رییس جمهور فرانسه در متقاعد کردن ترامپ برای باقی ماندن در برجام شکست خورد اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که تقابل بین اروپا با آمریکا جدی است چرا که در هر صورت منافع غربی‌ها به هم گره خورده است و در نهایت در راستای منافع خود عمل می‌کنند.

اخبار سیاسی- دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در شامگاه پنج‌شنبه در پیامی توئیتری با نام بردن از «امانوئل ماکرون » رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد که «هیچ‌کس به جز آمریکا نمی‌تواند از طرف آمریکا [با ایران] صحبت کند. ما به هیچ وجه، شکل یا شیوه‌ای به کسی اجازه نداده‌ایم که نماینده ما باشد.»

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش به اظهارات رییس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «فرانسه در مورد ایران با حاکمیت تمام موضع‌گیری می کند. فرانسه قویاً به صلح و امنیت منطقه متعهد است، این کشور متعهد است که تنش‌زدایی از بحران‌ها را میسر کند و برای این امر نیازی به هیچ مجوزی ندارد.»

وی ادامه داد: «با توجه به افزایش تنش‌ها باید برای نیل به شرایط لازم برای یک گفتگو ابتکاراتی انجام شود. این همان کاری است که رئیس جمهور ماکرون با شفافیت تمام به همراه شرکای ما، که در وهله اول امضاکنندگان اروپایی برجام هستند، در حال انجام آن است.»

این در حالی است که امانوئل ماکرون طی دو ماه اخیر پنج بار به‌صورت تلفنی با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران گفتگو کرده است و اکنون ترامپ سعی دارد وانمود کند که این گفتگوها و همچنین سفرهای برخی مقامات اروپایی و آسیایی به ایران به‌منظور کاهش تنش‌ها کاملاً برخلاف خواست وی بوده است؛ اما اظهارت قبلی وی خلاف این ادعا را ثابت می‌کند، فرانسه همواره پیشنهاداتی را به مقامات ایرانی داده است که ایران آنها را رد کرده است.

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسایل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف، در مورد اقدامات اخیر فرانسه و آمریکا در قبال ایران اظهار داشت: واقعیت امر این است که فرانسوی‌ها بنا به دلایل مختلفی همانند آلمانی‌ها با آمریکا زاویه پیدا کردند، به خصوص در مورد مسایلی همچون از بین بردن اتحادیه اروپا و فروپاشی آن و مسایلی که در مورد خروج بریتانیا با آن روبرو هستند، موجب شده است تا شکافی بین این دو کشور به وجود بیاید.

وی به نقش فرانسه در برجام اشاره کرد و گفت: در موضوع برجام فرانسوی‌ها همواره نقش پلیس بد را به نفع آمریکایی‌ها بازی ‌می‌کردند ولی با روی کار آمدن ترامپ و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موجب شد تا فرانسه تا حدودی نسبت به آمریکا تغییر رویکرد داده و برای بهبود روابط با ایران در تمامی زمینه‌ها به‌شکلی جدی وارد شود. با اعلام خروج ترامپ از برجام، مکرون تلاش کرد وی را متقاعد کند که در این توافق بماند ولی موفق نشد، اما هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که تقابل بین اروپا با آمریکا جدی است چراکه در هر صورت منافع غربی‌ها به هم گره خورده است و در نهایت در راستای منافع خود عمل می‌کنند.

این کارشناس مسایل بین‌المللی افزود: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با ایران وارد جنگ شده و مسیری به غیر از مذاکره را دنبال کنند، اما اینکه امتیاز مذاکره را به فرانسه یا انگلیس بدهند جای سوال است و بعید به نظر میرسد چراکه ترامپ اعلام کرده است که هیچ‌کس به جز آمریکا نمی‌تواند از طرف آمریکا [با ایران] صحبت کند، اما از آنجا که ترامپ بارها گفته بوریس جانسون ترامپ دوم است به نظر می‌رسد که جانسون را برای این موضوع در نظر گرفته باشد.

ظهره‌وند به اقدامات دوگانه آمریکایی‌ها در قبال ایران اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها همواره دم از مذاکره می‌زنند در حالیکه تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کنند، تحریم آقای ظریف هم با همین رویکرد بوده است، در حالی اقدامات کارشکنانه علیه ایران وضع می‌کنند، صحبت از برجام‌های دیگری می‌کنند و پیشنهاد مذاکره با ایران زمانی مطرح شد که با تصویب تحریم‌های سنگین علیه کشورمان همراه شد.

وی تصریح کرد:‌ فرانسه و آلمان سعی دارند تا مسیر جدیدی را دنبال کنند، چراکه در حال حاضر با مشکلات اقتصادی و اجتماعی روبرو بوده و به ظرفیت‌ ایران در بازارهای بین‌المللی نیز نیاز دارند. از سوی دیگر مسئله خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و دخالت‌های آمریکا موجب نارضایتی آنها شده است، ایران انتظار این را ندارد که آنها در جبهه ایران عمل کنند اما این شواهد و قراین نشان می‌دهد که آنها به دنبال پیشنهاد بهتری برای برقراری روابط با ایران هستند.

ظهره‌وند به پیشنهادات فرانسه به ایران اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که تغییر رویکرد ایران در مواجهه با برجام کار خودش را کرده است و اروپایی‌ها را برای متوقف کردن ایران در این مسیر سخت به تکاپو انداخته است اما این پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه به ایران، مشکلاتی را حل نخواهد کرد. مقامات ایرانی بارها گفته‌اند این سازوکار فقط در صورتی که معاملات نفتی یا اعتبارهای مالی و بانکی قابل ملاحظه‌ای را تضمین کند، سودمند خواهد بود. این امر ممکن نمی‌شود مگر اینکه کشورهای اروپایی در مواجهه با فشارهای امریکا برای کارشکنی در روند اجرای اینستکس به راهکار مؤثری برسند.

وی تاکید کرد: اوضاع بسیار پیچیده است و بازی صفر و یک برای آنها بسیار خطرناک است. همانطور که گفتم فرانسوی‌ها در حال حاضر با مشکلات داخلی بسیاری مواجه هستند لذا خروج شرکت‌های فرانسوی از ایران نیز موجب ضرر و زیان‌های بسیاری برای آنها شده است و آنها را وادار به راهکاری برای مذاکره با ایران می‌کند.

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و فرانسه


نظر شما :