معضلات آلمان در صورت امتناع از مشارکت نظامی در تنگه هرمز

۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۳ کد : ۱۹۸۵۵۰۲ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: هِنیگ ریکه Hennig Riecke مدیر بخش مطالعات یوروآتلانتیک در موسسه DGAP آلمان شرایط حضور و عدم حضور نظامی آلمان در ائتلاف دریایی مشترک با امریکا در خلیج فارس و جهت مقابله و بازدارندگی با ایران را بررسی کرد. 

ریکه در این یادداشت سه معضل را برای آلمان تشریح کرد: 

۱) اروپا و امریکا پس از خروج ایالات متحده از برجام در یک راهبرد مشترک و صحیح علیه ایران دچار اختلاف شده اند. این اختلافات می تواند در پی عدم مشارکت اروپایی ها در ائتلاف دریایی آمریکا برای مدتی همچنان وجود داشته باششد و عمیق تر شوند. 

۲) اختلاف بین یوروآتلانتیک ایران را خوشحال می کند. هنوز قضاوت در این مورد دشوار است که آیا ایران از "تاکتیک سوزنی" برای جلب توجه، دریافت غرامت در ازای تشدید تحریم ها یا جلوگیری از تشدید تنش ها استفاده می کند، یا نه! این حملات می توانند نشانه ای از یک دولت بی دفاع، تحت فشار و دارای یک اقتصاد در حال سقوط آزاد باشد. در هر صورت تعمیق شکاف یوروآتلانتیک به سود ایران خواهد بود. 

۳) آلمان در صورت امتناع از مشارکت در تنگه هرمز امریکا را تنبیه نمی کند، بلکه به شکل گیری معضل سوم کمک می کند. دولت ترامپ معتقد است، زمان آن رسیده است که ایران را مجبور کند، بدون آنکه جنگی رخ دهد، به سمت میز مذاکره بکشاند. اگر تنش ها افزایش یابد، امریکا می تواند بدون اروپایی ها عمل کند. در حقیقت ترامپ پیروز می شود، چه اروپایی ها شرکت کنند، یا خیر. اگر ائتلاف بین المللی شکل گیرد، مسئله مشروعیت پیدا می کند و بار مالی را پایین می آورد. در غیر این صورت امریکا همچنان می تواند از ناوهای خود محافظت کند. بله، خیلی ها از فرسایش هژمونی خیرخواهانه امریکا شکایت خواهند کرد، اما حمایت از دیگران، آن هم به صورت رایگان، بخشی از خواسته های کمپین انتخاباتی ترامپ نیست. اگر اروپایی ها در این ائتلاف شرکت نکنند، کار برای ترامپ در جهت فشار به کشورهایی که هزینه های دفاعی خود را پرداخت نمی کنند، آسان تر خواهد شد. آلمان نیز هنگام مذاکره با واشنگتن درباره تقسیم کار دچار مشکل خواهد شد./مطالعات آلمان

کلید واژه ها: آلمان تنگه هرمز


( ۳ )

نظر شما :

سحر ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۶
ای کاش ما از تاریخ آلمان درس می گرفتیم...