اینترنت به الگوبرداری متقابل نژادپرستان و جهادگرایان از یکدیگر کمک می کند

تیراندازی ال پاسو و تکامل تاکتیک های برتری سفیدپوستان

۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۴۷۶ اخبار اصلی آمریکا
ایدئولوژی برتری سفیدپوستان تنها یکی از انگیزه های بسیار در حملات گسترده جمعی بوده است. در حقیقت، این حملات بیشتر واکنشی به نکوهش هستند و ارتباطی با ایدئولوژی ندارند. با این وجود، مهم است که ایدئولوژی و تاکتیک های مرتبط با ترورها با تفکر برتری سفیدپوستان مورد درک قرار بگیرد تا شاید بتوان از آن طریق، در میانه پیشروی مهاجم در چرخه حمله او را متوقف کرد.
تیراندازی ال پاسو و تکامل تاکتیک های برتری سفیدپوستان

نویسنده: اسکات استوارت

دیپلماسی ایرانی: از 28 ژوئیه تاکنون سه تیراندازی مرگبار گسترده در ایالات متحده رخ داده که عوامل همه آنها مردانی جوان، عصبانی و سفید پوست بودند. ظاهرا انگیزه های پشت تیراندازی 28 ژوئیه در یک جشنواره غذا در گیلروی در کالیفرنیا و تیراندازی 4 اوت در خارج از یک کلوپ شبانه در دیتون در اوهایو چیزی غیر از برتری سفیدپوستان بوده است. اگرچه بیشتر قربانیان تیراندازی دیتون آمریکایی-آفریقایی ها بودند، اما با توجه به نوشته های مهاجم و پیشینه او، ایدئولوژی برتری سفیدپوست را دنبال نمی کرده است. اما سوم ماه اوت که یک مرد جوان وارد فروشگاه والمارت در ال پاسو در تگزاس شد و دست کم 20 نفر را کشت و ده ها نفر دیگر را زخمی کرد، او را سومین چهره تیراندازی های جمعی سال 2019 در رابطه با برتری سفیدپوستان خواندند.

مهاجم امنیتی ال پاسو پیش از حمله بیانیه ای 4 صفحه ای را در وبسایت «ایت چان» منتشر کرد. این همان وبسایتی است که عاملان حمله کریسچرچ در نیوزلند، حملات به مساجد در ماه مارس و حمله به کنیسه در کالیفرنیا در ماه آوریل نیز بیانیه های خود را در آن ارسال کرده بودند. تیرانداز ال پاسو به وضوح از حمله کریسچرچ تمجید کرده، اما گفته که خود هیسپانیک ها را هدف گرفته که به تگزاس حمله کرده اند. او به طور خاص به «تئوری جایگزینی عظیم» اشاره کرده که ایده جایگزینی گسترده سفیدپوستان با افراد رنگین پوست است. این مفهوم که گاها «نسل کشی سفیدپوستان» خوانده شده، در رابطه با یک سری از دیگر مهاجمان از جمله در نیوزلند و کالیفرنیا نیز قابل تطبیق است. این سه کشتار سوال هایی را درباره افزایش حملات مرتبط با برتری سفیدپوستان ایجاد می کنند.

پاسخ را می توان در اینترنت و در پیروی مسیر جهادگرایان افراطی توسط افراد معتقد به برتری سفیدپوستان یافت. پیشتر شاهد آن بودیم که جهادگرایان با اقتباس از الگوی مقاومت بدون رهبری تروریسم، مسیر جنبش های برتری سفیدپوستان را پیمودند. اکنون، به نظر می رسد که جنبش برتری سفیدپوستی از استفاده موفق گروه های جهادگرای افراطی از اینترنت برای ترویج افراط گرایی و نیروگیری از میان افراد تنها، دنباله روی می کند.

تاریخ خشن برتری نژادی سفیدپوستان 

تروریسم برتری سفیدپوستان در ایالات متحده پدیده جدیدی نیست. حتی پیش از حملات کو کلوکس کلان در دهه 1860 نیز این یک مشکل وجود داشت و تا بمب گذاری ها و آتش زدن کلیساهای سیاه پوستان در دهه های 1950 و 1960 ادامه یافت. در دهه 1980 گروه های معتقد به برتری سفیدپوستان از جمله «نظم»، «میثاق»، «شمشیر»، و «دست خداوند (سی اس اِی)» در صدد آغاز یک جنگ نژادی با هدف سرنگونی دولت ایالات متحده برآمدند چرا که دولت آمریکا را «دولت اشغال شده توسط صهیونیست ها» می انگاشتند که در سایه، تحت کنترل منافع یهودیان بود. اما پس از آنکه یک محاکمه گسترده نشان داد که خبرچین های زیادی به جنبش برتری سفیدپوستان نفوذ کرده اند، رهبران جنبش شروع به تغییر شیوه تفکر خود درباره تروریسم و عملیات تروریستی کردند. (دولت ایالات متحده در سال 1987 با به رسمیت شناختن تهدید تروریستی برتری سفیدپوستان، شمار زیادی از آنها از جمله رهبران جنبش را محاکمه کرد.) 

از جمله اتفاقاتی که از این تغییر نگرش حکایت داشت، تحول و تکامل در نوشته های ویلیام پیرس بود. پیرس در سال 1978 کتابی با عنوان «خاطرات ترنر» منتشر و از داستان تخیلی به عنوان ابزاری برای ارائه نقشه تشکیل یک گروه تروریستی داخلی استفاده کرد. گروه یاد شده در کتاب پیرس «نظم» نام داشت و گروهی از پیروان پیرس هم یک گروه تروریستی داخلی واقعی با همین ایجاد کردند. پس از دادگاهی شدن شمار زیادی از عناصر جنبش، پیرس بار دیگر از داستان تخیلی برای ارائه الگوی متفاوتی از تروریسم استفاده کرد؛ الگوی مقاومت بدون رهبری که امنیت عملیاتی بیشتری از یک گروه داشته باشد. کتاب پیرس تحت عنوان «شکارچی» داستان یک تروریست تنها بود که بر مبنای اصول مقاومت بدون رهبری عمل می کرد. او این کتاب را به جوزف پال فرانکلین اهدا کرد؛ تروریست برتری سفیدپوستان که به تنهایی عملیات انجام می داد و در سال های 1977 تا 1980 کشتارهای زیادی در ایالات متحده انجام داده بود.

مفهوم مقاومت بدون رهبری خیلی زود از سوی بخش های مختلف جنبش برتری سفیدپوستان پذیرفته شد، اما به رغم ترغیب به خشونت و مقاومت بدون رهبری هرگز به سطحی که رهبران آن آرزویش را داشتند نرسید و نتوانست به جرقه ای برای یک جنگ صلیبی با هدف براندازی دولت ایالات متحده تبدیل شود و بدین ترتیب، تروریسم برتری سفیدپوستان یک تهدید عمدتا سطح پایین باقی ماند. اما این شرایط احتمالا تغییر کرده است.

اینترنت، محرکی برای تیراندازی های جمعی

معتقدم که تبلیغات در اینترنت یکی از عوامل به شدت تاثیرگذار در افزایش حملات برتری سفیدپوستان بوده است. اینترنت به صورت یک تشدید کننده تروریسم عمل کرده و تروریسم نوین از ابتدای امر به شدت با تحولات در رسانه در ارتباط بوده است. انتشار اخبار در اینترنت این فرصت را برای مهاجمان کریسچرچ و ال پاسو و غیره فراهم آورده تا رسانه مختص به خود را داشته باشند. اینترنت همچنین امکان برقراری ارتباط را برای حمله کنندگان فراهم می آورد. معتقدان به برتری سفیدپوستان از دیرباز از اینترنت استفاده کرده اند. 

از بسیاری جهات، تغییرها در تبلیغات برتری سفیدپوست ها با تغییرها در تبلیغات جهادگرایی افراطی زمانی شباهت دارد که داعش و حامیان آن شروع به انتشار محتوای خشونت آمیز در اینترنت کردند. معتقدم که تبلیغات این چنینی و همچنین موفقیت های داعش در صحنه جنگ نقش مهمی در افزایش حملات با ریشه جهادگرایی در سال های 2014 تا 2016 در سراسر جهان کرده است. شاید در نبود یک گروه برتری سفیدپوستان به مثابه داعش حملات مرتبط با نژادپرستی چندان تهدید بزرگی به نظر نرسد، اما دست کم در حال حاضر به نظر می رسد که تبلیغات تند و زننده آن در حال افزایش است.

منبع: استرتفور / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: جهادگرایی افراطی نژادپرستی تیراندازی های جمعی در آمریکا برتری سفیدپوستان


( ۱ )

نظر شما :