گفت‌وگوی وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی درباره ائتلاف در تنگه هرمز

۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۳ کد : ۱۹۸۵۴۴۸ سرخط اخبار

وزیر دفاع جدید آمریکا در سفر به کره جنوبی از این کشور درخواست کرد به ائتلاف واشنگتن برای گشت‌زنی در تنگه هرمز بپیوندد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مارک اسپر» وزیر دفاع جدید آمریکا در اولین دور از سفر به کشورهای آسیا-اقیانوسیه، با «جونگ کیونگ دو» همتای خود در کره‌ جنوبی درباره پیوستن این کشور به ائتلاف واشنگتن در تنگه هرمز گفت‌وگو کرد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، به نقل از مقامات پنتاگون، اسپر روز جمعه در دیدار با جونگ بر اهمیت خاورمیانه و آزادی ناوبری در تنگه هرمز تأکید کرد و از او خواست به ائتلاف آمریکایی بپیوندد.

جونگ در پاسخ گفت: کره نیز از اهمیت تنگه هرمز آگاه است و از آنجا که کره‌ای‌ها نیز از این تنگه استفاده می‌کنند، گزینه‌های مختلف در این زمینه را در نظر خواهد گرفت».

به گفته پنتاگون درخواست اسپر از جونگ به صورت رسمی بیان نشد. این در حالی است که، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا چند روز پیش، کره جنوبی را از جمله کشورهایی نام برد که در این ائتلاف شرکت خواهند کرد.

آمریکا طرح تشکیل یک ائتلاف دریایی برای محافظت از کشتیهای تجاری در خلیج فارس را از چند هفته پیش اعلام کرد. اسپر و «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش هستند کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و متحدان آسیایی خود را مجاب کنند در این ائتلاف شرکت کنند اما عملاً تا کنون فقط انگلیس و رژیم صهیونیستی به این طرح جواب مثبت داده‌اند.

 


دیدار رئیس‌جمهور کره جنوبی و وزیر دفاع آمریکا

 

یونهاپ نوشت، اسپر بحث پیوستن سئول به ائتلاف آمریکایی را در گفت‌وگو با «مون جائه این» مطرح نکرد.

او روز چهارشنبه نیز در توکیو، این بحث را تنها با وزیر دفاع ژاپن مطرح کرد اما در گفت‌وگو با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن در این باره سخنی به میان نیاورد.

به نوشته این خبرگزاری، اسپر در گفت‌وگوی روز جمعه با مون، بر اهمیت روابط سه جانبه با ژاپن تأکید کرد و هردو بر سر حل مشکل معاهده دو جانبه تبادل اطلاعات نظامی میان سئول و توکیو به توافق رسیدند.

ریشه اختلافات میان ژاپن و کره جنوبی به رأی سال گذشته دادگاهی در کره جنوبی برمی‌گردد که به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) محکوم کرد.

مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

ژاپنی‌ها در پاسخ، صادرات نیمه رساناهای ضروری برای تولید کالاهای تکنولوژیک کره‌جنوبی را قطع کردند که موجب شد سئول سفیر ژاپن را احضار کرده و توکیو را به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از تجارت به عنوان عاملی در برابر حکم دادگاه متهم کند.

کره جنوبی نیز متقابلاً ورود بسیاری از کالاهای ژاپنی به این کشور را تحریم کرد. همچنین هشدار داد اگر کره جنوبی از لیست سفید شرکای تجاری نزدیک توکیو خارج شود معاهده تبادل اطلاعات نظامی با این کشور را لغو خواهد کرد.

کلید واژه ها: کره جنوبی ایالات متحده امریکا


( ۱ )

نظر شما :