"کوتس" آخرین قربانی شکست‌های ترامپ در خلیج فارس نیست

۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۴ کد : ۱۹۸۵۳۲۲ سرخط اخبار

وقتی دن کوتس، رییس جامعه اطلاعاتی آمریکا و دیگر رهبران اطلاعاتی این کشور ژانویه 2019 در جلسه شنود کنگره در مورد تهدیدات امنیتی شهادت دادند، مشخص بود که سخنان آنها در تضاد با دیدگاه‌های ترامپ در مورد مسائل مختلف از جمله ایران است؛ اختلافی که در نهایت کوتس را قربانی کرد و به نظر می‌رسد آخرین فرد هم نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، به دنبال شکست‌های پی‌ در پی ترامپ در منطقه خلیج فارس و مسایل مختلف سیاست خارجی به ویژه در رابطه با ایران و سیاست فشار حداکثری، انتقادها بیش از پیش از سوی بخش‌های مختلف سیاسی و امنیتی روانه کاخ سفید شده است. با این حال ترامپ به جای تغییر سیاست‌ها و تجدیدنظر در اقداماتش هم‌چنان سیاست تغییر مدیران سیاسی و امنیتی و اطلاعاتی را دنبال می‌کند و در آخرین اقدام مدیر اطلاعات ملی را مجبور به استعفا کرده است.

روز یکشنبه هفته گذشته ترامپ در توییتی اعلام کرد "دن کوتس اواسط اوت از پست مدیریت اطلاعات ملی کنار خواهد رفت و در عوض جان راتکلیف نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان کنگره که فردی محافظه‌کار است جای او را خواهد گرفت."

راتکلیف که ۵۳ سال سن دارد، مواضعی مشابه مواضع دونالد ترامپ در عرصه سیاست‌های امنیتی دارد. او در جریان جلسه پرسش و پاسخ رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده مداخلات روسیه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری در برابر نمایندگان کنگره، با لحنی شدید به مولر حمله کرده و او را متهم کرده بود، فراتر از حد اختیارات خود عمل کرده است.

دن کوتس و دونالد ترامپ در گذشته اغلب در مورد مسائل مختلف سیاست خارجی از جمله روسیه، کره شمالی و ایران دچار اختلاف‌نظر بوده‌اند. بنا به گزارش رسانه‌های آمریکایی، ارزیابی‌های کوتس در دوران تصدی مدیریت اطلاعات ملی بارها از سوی رئیس‌جمهور آمریکا که به سازمان‌های اطلاعاتی انتقاد دارد زیر سوال رفته است. ترامپ ارزیابی مدیر اطلاعات ملی در ماه ژانویه سال جاری میلادی از تهدیدهای ایران را "منفعل" و "زودباور" خواند.

دن کوتس در ماه ژانویه نیز اعلام کرده بود که بنا بر ارزیابی‌های او، جمهوری اسلامی ایران فعالیتی در عرصه تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای ندارد اما بعد از این اظهارنظر ترامپ او را متهم به "بی‌اطلاعی" درباره مسایل ایران کرد.

تصمیمات خودسرانه ترامپ که به نظر با مشورت "دولت پنهان" یا همان تیم B  در رابطه با مذاکرات با کره شمالی، دیدار با ولادیمیر پوتین و مسائل ایران انجام می‌گیرد بدون شک و به طور صریح با تصمیمات و برداشت‌های بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در تناقض آشکار است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، کوتس یک بار اذعان کرد که ترامپ او را در جریان جزییات دیدار خود در هلسینکی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نگذاشته است. او در مورد این اجلاس گفت: "اگر او از من می‌پرسید که این دیدار چطور باید انجام شود، راه متفاوتی را پیشنهاد می‌کردم."

هم‌چنین، او یک سال پیش در یک رویداد عمومی با شنیدن این خبر که رئیس جمهور ممکن است ولادیمیر پوتین را به کاخ سفید دعوت کند، ناخوداگاه خندید. او که از شنیدن آن خبر غافلگیر به نظر می‌رسید گفت: "رویداد ویژه‌ای خواهد بود" و بعدا با عذرخواهی از واکنش خود گفت: "اذعان می‌کنم که واکنشم ناشیانه بود اما به هیچ وجه قصد بی‌احترامی یا انتقاد از اقدامات رئیس جمهور را نداشتم."

دیدگاه‌های او در مورد کره شمالی هم متفاوت از ترامپ بوده است. کوتس در ماه ژانویه به کنگره گفت که بعید است کره شمالی برنامه سلاح‌های اتمی‌اش را برچیند که مغایر بیانیه ترامپ مبنی بر این بود که پیونگ یانگ دیگر تهدیدی به حساب نمی‌آید.

شاهد هستیم که با وجود دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در مرز کره شمالی و کره جنوبی که اقدامی بی‌سابقه در روابط و کشور بود، دو طرف هنوز به هیچ نتیجه نرسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، یکی از مشکلات عمده ترامپ در اجرای سیاست خارجی مدنظرش، همراهی نکردن بدنه دولت این کشور برای اجرای چنین سیاست‌های مبتنی بر افراط و تفریط است.

ترامپ در یک سال گذشته به ویژه در چند ماه اخیر شکست‌های مفتضحانه‌ای را در رابطه با سیاست‌ خارجی این کشور در منطقه خلیج فارس و به خصوص در ارتباط با ایران داشته است. فشارها از سوی بدنه نظامی و امنیتی آمریکا به ترامپ وقتی افزایش یافت که وی تصمیم گرفت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با وجود مخالفت نیروهای نظامی آمریکا و سنتکام در لیست نهادهای تروریستی قرار دهد چرا که این مساله آغاز افزایش تنش میان ایران و آمریکا در خلیج فارس بود. با وجود سر و صدایی که این بحث به راه انداخت و تاثیرات منفی آن اما در توافقی نانوشته نیرو نظامی دریایی آمریکا در یکی دو ماه گذشته با رعایت قوانین آبهای بین‌المللی و با کمترین تنش در تماس مستمر با نیروهای سپاه پاسداران در خلیج فارس برای تردد در این آبها بوده است.

رخدادهایی از جمله سرنگونی پهباد پیشرفته و فوق مدرن آمریکا، افشای دستگیری 17 جاسوس سازمان سیا و شناسایی ماموران این سازمان که از پیچیده‌ترین شبکه‌های جاسوسی در ایران بودند به شدت عملکرد ترامپ در رابطه با ایران را زیر سوال برده و آنها را شوکه کرده است. به نظر می‌آید اکنون برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های جدی کاخ سفید در منطقه و در رابطه با ایران و دیگر عرصه‌های سیاست خارجی، مدیر اطلاعات ملی آمریکا کنار گذاشته می‌شود.

طبیعی است این سطح تغییرات و جا به‌جایی‌ها در دولت آمریکا و تحولات در سیاست خارجی این کشور که با اعمال نفوذ تیم B انجام می‌گیرد، جامعه اطلاعاتی آمریکا را به شدت نگران و برانگیخته کرده است.

هر چند رسانه‌های آمریکایی عنوان می‌کنند که استعفای کورتس به خاطر اختلاف‌نظر آنها با یکدیگر بر سر مسایل ایران، کره شمالی و روسیه است، اما به نظر می‌آید ضرباتی که آمریکا در چند هفته گذشته از سوی ایران در حوزه خلیج فارس متحمل شده است، مهم‌ترین دلیل تغییر مدیر اطلاعات ملی آمریکا و انتقادات وی نسبت به سیاست‌های سراسر شکست ترامپ در مورد ایران است.

ترامپ سابقه طولانی در انکار کردن اطلاعاتی دارد که بینش درونی او را نقض می‌کنند و کوتس یکی از ده‌ها فردی است که تاکنون بعد از روی کار آمدن ترامپ قربانی این رفتار و رویکرد رییس‌جمهوری آمریکا شده است و البته آخرین نفر هم نخواهد بود.

کلید واژه ها: خلیج فارس


( ۲ )

نظر شما :

ناشناس ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۴
مشکل ترامپ آماتور سیاسی و لج باز و مشاوره ناپذیر بودن در برابر مشاورین کاملا حرفه ای و با اصول است - کوتس و افرادی مثل او ، تربیت شده اند که کشور اول دنیا را هدایت و مدیریت کنند ، برای همین بسیار مشابه به همدیگر عمل می کنند - در مقابل ترامپ یاد گرفته که بی گدار به آب بزند و ترفند های دست چندمی تجاری به کار ببرد تا مثلا همواره یک قدم جلوتر باشد - آمریکای امروز ، آمریکای امثال کوتس است - نه آمریکای ترامپ که به ظاهر قوی باشد و در باطن یک فرد بسیار معمولی و درجه چند