نامزدهای انتخابات ۲۰۲۰ از اشتباه ترامپ سخن می گویند

موضع روسای جمهوری بالقوه دموکرات در قبال برجام (بخش اول)

۰۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۸۵۲۶۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
شورای روابط خارجی از نامزدهای دموکرات انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست جمهوری ایالات متحده درخواست کرده که نظر خود را درباره مسائل مهم سیاست خارجی اعلام کنند. در ادامه پاسخ آنها را به سوال درباره موضع گیری در برابر توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران (برجام) می خوانید.
موضع روسای جمهوری بالقوه دموکرات در قبال برجام (بخش اول)

دیپلماسی ایرانی: شورای روابط خارجی از نامزدهای دموکرات انتخابات سال 2020 ریاست جمهوری ایالات متحده درخواست کرده که نظر خود را درباره مسائل مهم سیاست خارجی اعلام کنند. در ادامه پاسخ آنها را به این سوال می خوانید:

آیا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باز خواهید گشت؟ آیا پیش از پیوستن مجدد به این توافق درخواست تغییرات در آن را مطرح خواهید کرد و اگر پاسخ بلی است، چه تغییراتی را مد نظر دارید؟

کوری بوکر (سناتور ایالت نیوجرسی)

خروج رئیس جمهوری ترامپ از توافق هسته ای ایران یک اشتباه جدی بود و اگر من بودم، هرگز چنین کاری نمی کردم. برجام به شفافیت برنامه هسته ای ایران منجر شده و احتمال ساخت سلاح هسته ای توسط این کشور را دست کم 10 سال به عقب بازگردانده بود. ایران اکنون بدون برجام امکان غنی سازی سریع را خواهد داشت و این مساله مدت زمانی را که آنها می توانند یک سلاح هسته ای بسازند، به شدت کاهش می دهد.

اگرچه من به شدت از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنم، اما معتقدم که نمی توانیم زمان را به عقب برگردانیم و وانمود کنیم که خساراتی که رئیس جمهوری ترامپ در طی 3 سال گذشته ایجاد کرده، هرگز رخ نداده اند. توافق سال 2015 با فرض ادامه مذاکرات با ایرانی ها حاصل شد تا ما بتوانیم به سمت یک راه حل بلند مدت پیش برویم. در دوران ترامپ 4 سال از فرصت ما به هدر رفت و با توجه به بندهای مربوط به غروب توافق، به زودی زمان پایان یک سری از تدابیر کلیدی فرا می رسد. باید حقایق موجود از جمله نقض محدودیت های غنی سازی توسط ایران را در نظر بگیریم و برای متوقف کردن تهدید ناشی از برنامه هسته ای ایران، بر سر یک توافق به روز رسانی شده مذاکره کنیم.

 پیت بوتیجِج (شهردار سوث بند در ایالت ایندیانا)

من همواره نظر خود را به وضوح در این باره بیان کرده ام: عقب نشینی از برجام یک اشتباه استراتژیک بود. ما به عنوان لطفی به ایران توافق نکردیم؛ توافق کردیم به این دلیل که منافع امنیت ملی ما اینگونه حکم می کرد. این توافق یک سری مناسبات دقیق و قابل اثبات را در پی داشت که برای همیشه ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز می داشت. و برجام موثر بود: همانطور که بازرسان بین المللی و جامعه اطلاعاتی ما در گزارش های خود تایید کرده اند، وقتی رئیس جمهوری ترامپ از توافق خارج شد ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بود. همچنین، عقب نشینی از برجام به قیمت از دست دادن اعتبارمان و اعتماد شرکایمان تمام شد و بر توانایی ما برای همکاری با متحدان در حل چالش های جمعی تاثیر منفی گذاشت.

نباید اینکه ایران جدای از برنامه هسته ای خود چالش های دیگری هم برای منافع ملی ایالات متحده ایجاد کرده، واقعیت است و توهم نیست: برنامه موشک بالستیک ایران، رفتارهای خصمانه آن در منطقه، تهدیدش برای متحد ما اسرائیل و نقض حقوق بشر توسط این کشور نیز مطرح است. اما وجود برجام پایه و اساسی ایجاد کرده بود که می توانستیم از طریق آن به همه نگرانی های فوق رسیدگی کنیم و اکنون که ما مکانیزمی برای جلوگیری دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نداریم، همه این نگرانی ها هم تشدید شده اند.

اگر ایران عمل به تعهدات خود را از سر بگیرد، من مجددا به توافق خواهم پیوست. اما این توافق را به عنوان کف در نظر می گیرم و نه سقف. دیپلماسی پنج به علاوه یک و مذاکرات مستقیم ایالات متحده-ایران را در سطوح مناسب احیا خواهم کرد و آنگاه در صدد دستیابی به توافق هایی بر خواهم آمد که چارچوب زمانی یک سری محدودیت های هسته ای را گسترش و برنامه موشکی ایران را پوشش دهد و به نقشی که این کشور در منطقه ایفا می کند رسیدگی کند و همه اینها در مقابل تسهیل هدفمند تحریم ها حاصل خواهند شد.

 جان دلانی (نماینده پیشین از ایالت مریلند)

بله ، من مجددا به توافق خواهم پیوست، اما بر تمدید دوره اجرای آن تاکید خواهم کرد. برجام بهترین مناسباتی بوده که 6 کشور پیشرو در جهان به علاوه اتحادیه اروپا می توانستند در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای به دست آورند. زمانی که دولت ترامپ از توافق خارج شد، ایران به شرایط توافق متعهد بود. عقب نشینی ایالات متحده به اتفاقی تحریک آمیز تبدیل و سببی شد که ایرانی ها خود را به عمل به برجام موظف ندانند و همین مساله شرایط با ایران را ذاتا خطرناک تر از گذشته کرده است. قابل توجه ترین ضعف برجام این است که مدت زمان اجرای آن به اندازه کافی طولانی نبوده است. من طولانی تر کردن دوره اجرای برجام تا 20 سال را به عوان شرط بازگشت به آن تعیین خواهم کرد. به علاوه، این مساله را به وضوح برای ایرانی ها روشن خواهم کرد که از آنجایی که برجام به برنامه موشک بالستیک ایران نمی پردازد یا مشارکت ایران در فعالیت های تروریستی نمی پردازد، ایالات متحده در واکنش به هر گونه اقدام احتمالی ایران مستقل از توافق هسته ای تدابیری جدی علیه این کشور اتخاذ خواهد کرد. ایران یک بازیگر بد است و برجام با مدت زمان اجرای طولانی تر اقدامی مهم در جهت از بین بردن تهدید تبدیل شدن این کشور به دارنده سلاح هسته ای ایفا می کند.

کریستین جیلیبراند (سناتور ایالت نیویورک)

رها کردن توافق هسته ای ایران اقدامی بی محابا و خطرناک بود. ما باید با بازگشت به توافق به متحدان خود بپیوندیم، مشروط بر اینکه ایران به تعهد مجدد به توافق و بازگشت از عقب نشینی های اخیر خود از برجام، موافقت کند. در حالی که سیاست های بی محابای رئیس جمهوری ترامپ امنیت آمریکا و امنیت متحدین را به خطر انداخته است، من به همراه متحدانمان ایران را برای تمدید توافق برای مدت زمانی طولانی تر و رسیدگی به دیگر نگرانی های امنیتی ما از برنامه موشکی ایران گرفته تا حمایت این کشور از تروریست ها، تحت فشار خواهم گذاشت. بر این باورم که اگر ایران متوجه مزایای موافقت با یک توافق شود، اهرم فشار ما بزرگ تر خواهد شد. (این مطلب ادامه دارد.)

منبع: شورای روابط خارجی / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: برجام خروج ترامپ از برجام انتخابات ریاست جمهوری امریکا نظر نامزدهای دموکرات درباره بازگشت به برجام


( ۲ )

نظر شما :