«سیگال مندلکِر» کیست؟

چهره پنهان سیاست های دولت ترامپ علیه ایران (بخش اول)

۳۱ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۹۸۵۰۵۴ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه این کشور، چهره های شناخته شده کمپین «اعمال فشار حداکثری» علیه ایران هستند. اما یک زن در دولت دونالد ترامپ هست که در همه سیاست گذاری های در قبال ایران نقش داشته است. سیگال ماندلکر، مقام وزارت خزانه داری که برای بسیاری شناخته شده نیست، از ابتدای امر یکی از مهمترین بخش های کمپین علیه ایران را اداره می کرده است.
چهره پنهان سیاست های دولت ترامپ علیه ایران (بخش اول)

نویسنده: کتی گیلسینان

دیپلماسی ایرانی: تابستان امسال تانکرهای نفتی منفجر، ناپدید، یا در نزدیکی خلیج فارس توقیف شده اند؛ هواپیماهای بدون سرنشین در حملات تلافی جویانه ایران و ایالات متحده هدف گرفته شده اند؛ و جنگی لفظی و توئیت هایی شدیدالحن بین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، و آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران، در جریان بوده است. این ظاهر تنش هاست، اما در حقیقت عمده اقدامات تنبیهی ایالات متحده علیه ایران نه در جهان فیزیکی، که در جهان مالی صورت می گیرد. تحریم ها ابزار کلیدی مورد استفاده از سوی ایالات متحده در مواجهه با رفتارهای «تحریک کننده» ایران هستند؛ هر سه رئیس جمهوری آخر آمریکا از تحریم ها برای مواجهه با ایران استفاده کرده اند، اما شدت اجرای این تدابیر تنبیهی در دولت کنونی از همه بیشتر بوده است. و سیگال ماندلکِر، مقام وزارت خزانه داری، کسی است که بیشترین کنترل را بر این اهرم فشار دارد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه این کشور، که مدام مشغول اظهارنظرهای تحریک آمیز و فتنه جویانه علیه ایران هستند را می توان چهره های ارشد جنگ طلب و رسانه ای کمپین «اعمال فشار حداکثری» دولت ترامپ دانست. اما این ماندلکر، معاون وزیر خزانه داری در بخش اطلاعات مالی و تروریسم، و اداره زیر نظر اوست که بیشتر کارهای اجرایی را انجام می دهد.

او وکیلی است که همکاران سابقش به عنوان زنی باهوش توصیفش می کنند؛ از اعضای گروه مطالعاتی محافظه کار «جامعه فدرالیست» است؛ و منشی پیشین دادگاه زیر نظر کلارنس توماس، معاون دادگستری دیوان عالی ایالات متحده، بوده است. او درباره مسائل پیچیده و کسل کننده، موضوعات تحریم ها و اجرای قوانین مربوط به جرائم مالی با اشتیاق سخن می گوید. و از آنجایی که ترامپ درباره جنگ نظامی با ایران نگران و مضطرب است و در عین حال می خواهد که ایرانی ها را تحت فشار بگذارد، ماندلکر یکی از قدرتمندترین مقاماتی است که استراتژی دولت ترامپ در برابر ایران را با امید وا داشتن این کشور به تسلیم یا حتی رساندن آن به آستانه فروپاشی نظام، طراحی کرده است.

ترامپ بارها از دستاوردهای کمپین علیه ایران با اشتیاق سخن گفته است: «ایران اکنون به شدت به مشکل برخورده است. اقتصاد این کشور در حال سقوط است. این کشور در آستانه درگیری نظامی است. آنها سعی دارند سربازان را به خانه بازگردانند چون توانایی پرداخت حقوق آنها را ندارند. اتفاق های بد بسیاری برای آنها رخ داده است و می دهد. برای ما بهبود شرایط و قدرت بخشیدن به آنها یا وخیم تر کردن شرایطشان بسیار ساده است.» ترامپ این اظهارات را اندکی پس از انتشار گزارش ها درباره توقیف یک نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس توسط ایران و یک روز پس از آنکه ایالات متحده از هدف گرفتن و نابود کردن یک هواپیمای بدون سرنشین ایران خبر داد، بیان کرد. البته ایران به کلی اینکه هواپیمای بدون سرنشین منهدم شده به این کشور تعلق داشته، رد کرده است.

منتقدان ترامپ به ویژه مقامات دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین، که در طراحی و حصول توافق با ایران نقش داشتند، اقدام ترامپ در خروج از برجام برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران را رد و درباره اینکه چنین اقدامی یک استراتژی برنامه ریزی شده باشد، ابراز تردید کرده اند. وندی شرمن که رهبری گروه مذاکره کننده ایالات متحده در گفت و گوها برای حصول توافق هسته ای ایران را بر عهده داشت، اخیرا در مجمع امنیتی اسپِن این سوال را مطرح کرده است: «می دانم که موضوع اعمال فشار حداکثری است، اما برای دستیابی به چه نتیجه ای؟»

مندلکر تنها مقام از دولت ترامپ در گروهی بود که دیگر اعضای آن را همگی از کهنه کاران دولت اوباما تشکیل می دادند. در حقیقت، او یکی از چند مقام از دولت ترامپ بود که در مجمع حضور یافته بود. او در اشاره به شکایت های ایران از این مساله که صادراتی نفتی آن به پایین ترین سطح در تاریخ کاهش یافته و گروه های تحت حمایت این کشور از جمله حزب الله نیازمند کمک های مالی هستند، گفت: «بدون شک، تحریم ها جواب داده اند و به خوبی کار می کنند.»

کمپین اعمال تحریم ها به طور قطع عاملی بوده که به فلج شدن اقتصاد ایران انجامیده است. اما اینکه آیا این کمپین تاثیری در دستیابی دولت ترامپ به اهداف سیاسی آن داشته یا خیر، مساله دیگری است و لزوما نمی توان همین حالا درباره آن قضاوت کرد و آن را مورد ارزیابی قرار داد. (این مطلب ادامه دارد)

منبع: آتلانتیک / مترجم: طلا تسلیمی
 

کلید واژه ها: کمپین اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران سیاست تحریمی ترامپ علیه ایران رژیم تحریمی ترامپ عدم تمایل ترامپ به درگیری نظامی با ایران تمایل ترامپ به مذاکره با ایران


( ۴ )

نظر شما :