ظریف: اروپا نتوانست خود را ثابت کند/ در آمریکا یک انتخابات برگزار شده نه یک انقلاب

۳۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۸۵۰۳۷ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش‌هایی از گفت‌وگویش با شبکه سی.ان.ان مسائلی از جمله مذاکره دوباره با آمریکا، شروط دوازده‌گانه وزیر خارجه آمریکا برای این مذاکرات و همچنین اینستکس، تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، فرید زکریا، خبرنگار شبکه سی.ان.ان، در ضفحه توییترش قست‌هایی از گفت‌گوی خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را منتشر کرد.

در قسمتی از این گفت‌وگو محمدجواد ظریف درباره نامه‌ مکتوبی که گفته می‌شد آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن در سفرش به ایران برای تحویل به رهبر انقلاب اسلامی به همراه داشته و حاوی پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای شروع دوباره مذاکرات با ایران بود، توضیح داد: رئیس جمهور ترامپ نامه‌ای نفرستاد اما نخست‌وزیر آبه، پیام او را که پیامی شفاهی بود، منتقل کرد. رهبر ایران با دقت گوش سپرد. مشکل این است که ما نمی‌توانیم  با هر دولت جدید آمریکایی [دوباره] مذاکره کنیم. هر کشوری بر این اساس با کشوری دیگر تعامل می‌کند که هر دولت، نماینده کشورش است. اخیرا فقط یک انتخابات [ریاست‌جمهوری] در آمریکا رخ داده است، نه یک انقلاب.

وی افزود: رئیس جمهور ترامپ بر رئیس جمهور اوباما پیروز شد. دولت‌ها دارای موافقت‌نامه‌های اجرایی هستند اما انواع موافقت‌نامه‌ها برای متعهد بودن [دولت‌ها] به کشور وجود دارد. نمی‌توان به راحتی گفت که من دولت قبلی را دوست ندارم می‌خواهم بر سر هر آن‌چه که انجام‌ داده‌اند دوباره مذاکره کنم. این ممکن است یک مسئله داخلی برای شما باشد اما ما سال‌ها، ساعت‌ها، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و شب‌ها [برای این مذاکرات] صرف کردیم. یکی از جلسات مذاکره ما با جان کری[وزیر امور خارجه پیشین آمریکا] ساعت ۹ شب شروع شد و بدون وقفه‌ در ساعت ۶ صبح فردا پایان یافت. این چیزی نیست که بتوان دوباره بر سر آن مذاکره کرد. اگر رئیس جمهور ترامپ می‌گوید که این یک معاهده نبود و صرفا یک موافقت‌نامه اجرایی بوده است، این مشکلی داخلی است. اما او معاهده‌های زیادی را نقض کرده است.  INF,NAFTAو UNESCO را به یاد دارید؟

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو همچنین درباره شرط دوازده‌گانه مایک پمپئو که پیش از این برای مذاکرات با ایران مطرح شده بود گفت: این شروط نابودی ملی و غیر منطقی است. من پس از وزیر امور خارجه پمپئو، مقاله خودم را که شامل ۱۵ شرط بود منتشر کردم. پس اگر شرط گذاشتن مطرح باشد، می‌توان شرط‌های زیادی اعمال کرد.

وی در درباره وضعیت فعلی اینستکس[ سازوکار مالی اروپا برای حمایت از تبادلات تجاری مستقل از دلار ایران] اظهار کرد: هنوز اجرایی نشده است. باید این طور باشد. نگران‌کننده است اما فکر می‌کنم این بیشتر از ما، موجب نگرانی اروپایی‌هاست. اروپایی‌ها نتوانستند خود را ثابت کنند. اروپا در مجموع، اقتصادی بزرگ‌تر از آمریکا است. مطمئنا اگر تمام شرکت‌های نفتی اروپا همراه با [شرکت‌های] هندی، چینی، روسی  و ژاپنی تصمیم بگیرند تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرند، اقتصاد جهانی تحمل این را نخواهد داشت که آمریکا تمامی این‌ها را تحریم‌ کند.

انتهای پیام    


نظر شما :