شکل و شمایل درگیری احتمالی اسرائیل با ایران

۵ سلاح اصلی صهیونیست ها که تهران باید مراقبشان باشد

۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۱ کد : ۱۹۸۴۸۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تنش ها با ایران را با خروج از برجام آغاز کرد چرا که معتقد است توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ از آنجایی که به رفتارهای منطقه ای ایران و برنامه موشک های بالستیک این کشور نمی پردازد، توافق ناقصی است. در همین حال که موشک های ایران بیشترین توجه ها را به خود جلب کرده، لازم به یادآوری است که اسرائیل نیز موشک های بالستیک مخصوص به خود را دارد.
۵ سلاح اصلی صهیونیست ها که تهران باید مراقبشان باشد

نویسنده: مایکل پک

دیپلماسی ایرانی: خاورمیانه از بغداد تا غزه در آتش تنش ها می سوزد؛ اما هنوز ترسناک ترین درگیری ممکن در منطقه رخ نداده است. اگرچه برنامه هسته ای ایران دیگر جهان را (البته به استثنای ترامپ و متحدان آن در خاورمیانه) نگران نمی کند و جای آن نگرانی ها را جنگ داخلی در سوریه و سرازیر شدن جهادگرایان افراطی از عراق گرفته است، اما همچنان چشم انداز حمله اسرائیلی به تاسیسات هسته ای ایرانی هم وجود دارد که می تواند کل منطقه را به آشفتگی بکشاند. احتمال وجود برخی تحریک های دیگر هم وجود دارد. شاید یک حمله حزب الله به تلافی از سوی اسرائیل و بعد هم مداخله ایران منجر شود یا شاید هم ایران و اسرائیل بر سر سوریه با یکدیگر درگیر شوند یا شاید مساله فقط درک اشتباهی از شرایط یا اشتباه محاسباتی باشد. به هر حال، مساله این است که درگیری تهران و تل آویو در یک درگیری تمام عیار چندان طول نمی کشد. در صورت بروز هر گونه درگیری، ایران مجبور خواهد شد با یکی از تواناترین ارتش های جهان مواجه شود. در اینجا به 5 اسلحه اسرائیل که ایران باید نگران آن باشد، اشاره می کنیم:

هواپیمای پنهان شونده اف-35

اسرائیل 19 فروند اف-35 خریداری کرده است که قرار بوده تحویل آنها در سال 2017 آغاز شود. در رابطه با این هواپیماهای گران قیمت و مناقشه برانگیز آمریکایی دو مساله وجود دارد. اولی اینکه اف-35 واقعا اسلحه قدرتمندی است یا قیمت آن نسبت به توانایی هایش زیاد است و قابل اطمینان نیست؟ حتی اگر موتورهای این هواپیما آتش نگیرد و به رغم قابلیت آن در پنهان شدن از رادارها، اف 35 توانایی حمل بمب ندارد. با این حال، مساله شک و تردید در قابلیت های اف 35 نیست، بلکه شک و تردید ایران در توانایی های این هواپیماست. وقتی ایالات متحده و اسرائیل مطمئن نیستند که این هواپیما چه قابلیت هایی دارد، ایران هم مطمئن نخواهد بود. تصور احتمالا این است که اسرائیل مجهز به جت جنگنده ای با قابلیت پنهان شدن از روی رادار است که می تواند به سادگی به دفاع هوایی ایران نفوذ و با اسلحه های هدف گیری دقیق به تاسیسات هسته ای حمله کند. گزارش هایی هم منتشر شده مبنی بر اینکه اف 35 های اسرائیل قابلیت حمل سلاح هسته ای دارند.

جنگنده های چندکاره اف 15 آی

بر خلاف اف 35، نمونه اسرائیلی از جنگنده های عقاب اف 15 ای جنگنده هایی مشهور با توانایی های قابل توجه هستند. این جت ها به موشک های پیتون هوا به هوا و پوپی هوا به زمین و همچنین سلاح های الکترونیکی مجهز هستند و به طور قطع توانایی مواجهه با جت های میگ 29 اس و میراژ و نمونه های قدیمی تر اف 14 و اف 4 ایران را دارند. اسرائیل در عملیات حمله از راه دور همچون حملات در سودان علیه کارخانه های تسلیحات و کامیون های حمل سلاح برای حزب الله و حماس کاملا کارکشته است. فاصله بین تل آویو و خارطوم تقریبا 2500 کیلومتر و از فاصله بین تل آویو و تهران خیلی بیشتر است. البته بمباران سودان برای اسرائیل خیلی ساده تر از ایران بود، چرا که سودان به سامانه دفاع هوایی پیچیده ایران مجهز نبود. اما به هر حال، جنگنده های اف 15 آی هواپیماهای قابلی هستند و در هر گونه حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران در خط مقدم خواهند بود.

موشک های جریکو 3

اگرچه این موشک های ایران است که در خاورمیانه بیشترین توجه را به خود جلب کرده، اما لازم به ذکر است که اسرائیل نیز موشک های بالستیک مختص خود را دارد. طبق گزارش های منتشر شده، موشک های سه مرحله ای جریکو 3 قابلیت حمل کلاهکی 2.2 تنی را دارند و موشکی با برد متوسط به شمار می روند. یک موشک جریکو 3 با سوخت جامد که امکان پرتاب سریع آن در صورت نیاز وجود دارد، به طور قطع قادر به حمل یکی از آن کلاهک های هسته ای که اسرائیل هرگز به مالکیت آن اعتراف نکرده، خواهد بود. چنین موشک هایی یا دست کم آنهایی که قابلیت حمل کلاهک های هسته ای متعارف را دارند، احتمالا به اندازه کافی برای هدف گیری تاسیسات تحقیقات هسته ای دقیق نیستند. اسرائیل در پی نگرانی از برانگیختن واکنش بین المللی تا زمانی که شرایط حقیقتا ایجاب نکند، از پرتاب چنین موشکی خودداری خواهد کرد. با این حال، برای تهران بهتر است که علاوه بر جت های جنگنده اسرائیلی، خطر بالقوه موشک های قدرتمند اسرائیلی را نیز در نظر بگیرد.

زیردریایی های کلاس دلفین

اسرائیل اخیرا پنجمین زیردریایی دیزلی کلاس دلفین ساخت آلمان را نیز دریافت کرده است. زیردریایی چهارم و پنجم به علاوه ششمی که در حال ساخت است، به سیستمی مجهز است که امکان معلق ماندن آن زیر آب برای مدت زمانی طولانی تر از زیردریایی های دیزلی قبلی را فراهم می آورد. این زیردریایی ها علاوه بر قابلیت های ضد زیردریایی و ضد کشتی، همچنین به موشک های کروز هسته ای مجهز هستند. این زیردریایی های اسرائیلی به قدرتمندی زیردریایی های بریتانیایی یا آمریکایی نیستند؛ اما ایران هم قابلیت های ضد زیردریایی قابل توجهی ندارد و حتی در صورت داشتن چنین قابلیت هایی، نمی تواند از آنها در شرق دریای مدیترانه یا دریای سرخ که زیردریایی هایی اسرائیل می توانند در آنجا مستقر شوند و همچنان در محدوده مناسب برای شلیک موشک به ایران باشند، استفاده کند. دلفین های اسرائیلی همانند زیردریایی های مجهز به موشک آمریکا یک قابلیت حمله ثانویه هم دارند که در صورت حمله ناگهانی احتمالی به تسلیحات هسته ای اسرائیل، می توانند از آن استفاده کنند.

ردیاب های موشکی

اسرائیل اخیرا موشک پیکان 3 را مورد آزمایش قرار داده که با هدف تخریب موشک های بالستیک طراحی شده است. با توجه به مشکلاتی که ایالات متحده در ردیابی موفقیت آمیز موشک ها داشته، مشخص نیست که ردیاب های پیکان قابلیت ردگیری موشک های بالستیک ایران را داشته باشند یا خیر. اما این تنها بخشی از معادله است. درست همانند دوران جنگ سرد، در رابطه با بازدارندگی هسته ای هم هیچ قطعیتی وجود ندارد. ایران بدون شک می تواند با شلیک شمار زیادی از موشک ها دفاع موشکی اسرائیل را در هم بشکند، اما سامانه پیکان به این معنی است که تهران نمی تواند به طور قطع از شمار موشک هایی که به هدف می خورند، مطمئن باشد. تاثیر این مساله شاید بیشتر روانی باشد تا فیزیکی، اما به هر حال قابل توجه است.

منبع: نشنال اینترست / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل درگیری ایران و اسرائیل جنگ با ایران سلاح های اسرائیلی


( ۷۴۸ )

نظر شما :

هموطن ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۳
با سلام من بالاخره نفهمیدم ایران توان مهار این سلاح ها را دارد یا ندارد عنوان مقاله گویای توانمندی ایران است خود مقاله بیان کننده برتری رژیم صهیونیستی بالاخره ما ایران کجای کاریم و یا اینکه هدفمند نوشته و ترجمه شده بود ؟؟؟!!!!!!!!!
ناشناس ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۱۲
این مقاله یک مساله ی بزرگ رو نادیده گرفته - و اون هم توانایی شناسایی بالای ایران در هدفگیری و ساقط کردن هواپیماهای دارای سیستم پنهان کار هست - این حمله اخیر به هواپیمای بدون سرنشین و پنهان کار آمریکا - در واقعیت حمله به بالاترین سطح پنهانکاری ای بود که آمریکا و بالطبع اسراییل دارد - یعنی امروز عملا دست این دو کشور برای حمله هوایی خالی است - ولی در مقابل حمله موشکی توسط زیردریایی و موشک بالستیک ، یقینا یک احتمال بالقوه است
ابراهیم قدیمی ۲۴ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۵۴
اسزائیل در منطقه خود توان عرض اندام برای کشورها و ملت های مظلوم وبی پشتوانه سیاسی را دارد که توانا های محدود ویا ناچیزی دردفاع از خودنسبت به توانائی های اسرائیل دارند.ضمن انکه حمایت های بی چون وچرا برخی از اعضای دائم شورای امنیت ودر راس انها امریکا از کلیه حرکت های انها را نیز در پی کلیه این حملات با کشتارها وسیع غیر نظامی میباشد لذا بسیار اسیب پذیرند..ایران در بعد فاصله؟قابل ملاحظه نسبت به توانائیهای نیروها زمینی ووحتی هوائی ودریائی اسرائیل است لذا توان اسرائیل در حمله به ایران باتوجه به بعد مسافت بسیار بسیار محدود است .حمله اسرائیل به ایرا ان اشتباه استراتژیک بزرگی است که اجازه حمله ودگیری بی توقف ایران به اسراییل اسیب پذیر را به ان می دهد.تصورمن ان است در صورت حمله نیروهای اسرائیل به ایران و که بسیا کم محتمل است وچنانچه صورت گرفت به فال نیک باید گرفت مگرانکه اسرائیل تعقل نظامی خود را از دست داه باشد. طیف نزدیک به ایران در منطقه باید موضعی فقط سیاسی ونه نظامی داشته باشند. دخالت نظامی انهااشتباه بزگی است.. اسرائیل فقط با موشک های دوربردتوان حمله بی خطر به ایران را دارد.که ایران نیز توان دفاع و پاسخ گوئی مناسب بنظر میرسد دارد.ایران در حملات انتقام جویانه به اسرائیل از تبلیغات شدید وحتی اعلا م وبعهده گیری حمله همانند اسرائیل باید احتراز کند.
homan ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۰۱:۳۵
اگر سلاح اتمی اسراییل را به کنار بگذاریم اسراییل نه امروز نه در اینده قادر نیست با ایران وارد جنگ بشود مشکل و خطر اصلی جایی است که اگر خدای نکرده جنگی در منطقه شکل بگیره پای امریکا بع آن باز میشود که بر همگان روشن است توانایی و استعداد ارتش امریکا با ایران قابل قیاس نیست
قلي ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۴۲
ای بابا دیپلماسی ایرانی تو دیگه .چرا؟
مسعود ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۴
تمام مراکزوتحرکات اسرائیل بصورت دائم توسط ایران وهمپیمانانش رصدمی شودوقبل ازاینکه بتواندغلطی بکندماشین جنگی اش ساقط خواهدشدوبرفرض موفق شدن درحملاتی ،طرفی که ازبین خواهدرفت رژیم کوچک اسرائیل خواهدبود.
علی شاهبازی ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۷
با سلام بهتر است ایرا ن بهانه دست کسی ندهد .اصولا جنگ نابود کننده هست .وانسانیت حکم میکندحواسمان به مردم مظلوم کشورها باشد.همیشه هم مردم بیگناه فدایی میشوند.ماهم بایستی گرم کننده تنورجنگ نباشیم.امیدوارم تا زمانیکه مجبور نباشیم ما شروع کننده جنگ نباشیم.. بهر حال من هیچ وقت علاقمند به جنگ نیستم .همه ملتمان وفقراومردم با شعور وصلح طلب را دوست دارم .انشالله خداوند صلح را در بین ملت ها ایجاد فرماید...
علی ۰۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۱
ببخشید ! ایران قراره چجوری مواظب این تسلیحات باشه؟ گمونم باید جاخالی بده خخخخخ
زیادی زر نزنید ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۳:۲۳
ایران نگران هیچ چیز نیست.این اسراییل و امریکا و متحدانشان هستند که باید مثل سگ از ایران بترسند.ایران اینقدر قدرتمنده که به راحتی جنگ با تمام شما را خواهد برد.پس بتمرگ سر جات.اگه کوتاه نیایید داغون میشد و آبروتون میره.امتحانش مجانیه.هی زر نزنید ایران و تهران و ... باید از فلان کشور بترسه.چرا هی میگن حمله میکنیم و این کارو نمیکنن.آبروشون تو سطح بین المللی از بین رفته.همه کشورها میدونن آمریکا و متحدانش در مقابل ایران خیلی ضعف دارن.پس اینقدر چرت و پرت ننویس.حتما شما که این مطالب رو مینویسی از همون کشورهایی.خفه بشید و عمل کنید یا زر زیادی نزنید
ایمان ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۵:۲۷
خیلی جالبه تو جنگ 33 روزه لبنان ده ها تانک از اسرائیل به غنیمت و بسیاری از تانک هاشون منهدم شدند اون هم با یک استراتژی جالب از سردار شهید حاج قاسم سلیمان; سربازان حزب الله از پشت میامدند روی تانک و درب تانک را باز میکردند و داخل انها نارنجک مینداختند یا تانک سواران را بیرون میاوردند. برای زدن هواپیما هم اول یک ماکت تانک درست میکردند تا هواپیما شیرجه بزند و تانک را به رگبار ببندد درحالی که ضد هوایی لای بوته ها پنهان شده بود و هواپیما را به رگبار بست. استراتژی از اسلحه قویتر است.
آیدین ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۵۷
دوستان همه چیز تجهیزات که نیست این مقاله به موقعیت جغرافیایی، استراتژی و....اشاره نکرده
شاهرخ ۰۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۵
با فشار یک دکمه هممون خاکستر میشیم و دیگ کسی نیست حرفی بزنه
اینده ۲۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۵
امریکا و اسراییل در مقابل ایران دست بسته اند,چون میدونن توی جنگ نامتقارن ایران پیروز میدان,مثلا توی جنگ دریایی امریکا ناوهای گرون قیمت و بزرگ داره اما ایران با چهار تا مین دریایی ارزون و چندتا از جان گذشته که با قایق تند رو و حاوی مواد منفجره خودشونو میزنن به ناو جنگی و غرقش میکنن, اگر امریکا و اسراییل توان جنگ با ایران داشتن بی شک حتما حمله میکردن,میدونن اگر حمله کنن جنگ طولانی و فرسایشی میشه و هر دو طرف کلی هزینه میدن و چیزی گیرشون نمیاد, پایگاه عین العسد و پهباد گلوبال هاوک رو زدیم و پاسخ ندادن, امریکا چندین بار حمله به ایران از طریق کامپیوتر شبیه سازی کردن و هر با دیدن خودشون هم خیلی اسیب میبینن, امریکا و اسرایی کاملا به این نتیجه رسیدن که حمله نظامی جواب نمیده و فقط باید از داخل ایرانو از هم بپاشن...
امیر ۲۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۲
ملت شهادت هستیم، ما ملت امام حسین (علیه‌السلام) هستیم. بپرس حوادث سختی را پشت سر گذاشتیم. بیا! ما منتظریم، ما مرد این میدان برای شما هستیم. شما می‌دانید این جنگ یعنی نابودی همه امکانات شما، این جنگ را شما شروع می‌کنید اما پایانش را ما ترسیم می‌کنیم. حاج قاسم هنوز زنده است!!!!!!
علی ۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۳۰
کاری ندارم. که ایران برتر هست یا اسرائیل. فقط اینو بدونید اگه ازبمب هسته ای استفاده بشه. همگی نابود میشیم.جنگ 40سال پیش نیست که مردم برن جلو. چرا اون موقعه ایران حریف نداشت.چون مردم بود. الان همچی شده یه دکمه. کافیه فقط فشار داده بشه. چه ایران چه اسرائیل نابود میشه. بیچاره مردم مظلوم ایران...
علی ۲۹ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۷
بسمه تعالی دوستان و هموطنان عزیزم در نظر گرفتن قدرت دشمن (حتی بیش از حدواقعی آن)کار و عاقلانه و مناسب با توجه به جنبه های پنهانکاری اطلاعاتی دشمنان همیشگی ما در منطقه و جهانه . ایران ما در ابتدای راه ابرقدرت شدن و هیچ نیرویی را قادر به متوقف کردن ما نیست .
محمد ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۳:۱۶
کسی چه میداند که اسرائیل تنها هسته ی نباشد ایران سلاح هسته ی داشته باشد یا j20سوخو30 که راحت اسرائیل را سرعقل بیارد یا سورپرایزش کند، یا دریک شب 50هزار موشک بالستیک به اسرائیل بزند چیزی ازاسرایل اتمی باقی نمیماند،
یک وطن دوست ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۵
موشک های ایران ده بدابر از تجهیزات اسرائیلی قوی ترن مایه موشک به تل آویو بزنیم کل اسرائیل خودشو خیس می کنه جنگنده و زیر دریایی کیلو چنده
ایران هست،چون لرها هستند ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۱:۳۵
سلام به همه ایرانیان،مهمترین عامل برنده شدن در جنگها استراتژی هست وبعدنیروی آموزش دیده خوب وبعد روحیه مبارزه طلبی دربرابرمهاجم ودرآخر سلاحهای مدرن وبه روز ،ایران واسرائیل هم تفکرات خودرا دارند واگر سلاح مدرن مهمترین وبهترین گزینه بود قطعا تاکنون آمریکا ویا اسرائیل قبل این همه هزینه درجنگ افغانستان وعراق به ایران با این همه منابع وارزش حمله میکردکه در آن مقاطع ایران امکانات کمتری نسبت به اکنون داشت.در کل جنگ خانمانسوز هست ودوستان هیچ گاه آرزوی جنگ نکنید.درآخر پاینده بادایران وایرانی وخداوند این کشور را از گزند دشمنان محفوظ بدارد.آمین
سالار ۲۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۳
چطور سازنده یک هواپیمای رادار گریز هنوز توانایی های شی ساخته شده توسط خود را نمی داند!!!اینها نمی خوان بگن تا علیه اون توانایی ها،دستگاه های دفاعی تولید نشه.اول تصمیم گرفته می شه که مثلا هواپیمایی که می خواهیم جدیدا طراحی و بسازیم چه ویژگی هایی باید داشته باشد بعد از ساخته شدن آزمایش شده که آیا ویژگی ها رو خوب اجرا می کند یا نه.
رضا ۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۸
از فقرا که بدون جنگ اسرائیل و آمریکا درست کردند هم شما شکم سیرها بگین. دیگه جنگ لازمش ن نیست دامهامون صرفه ندارند بابره توشکمشون میدیم کشتارگاه واسه خرج خانواده ام کلیه ام را فروختم آری کاری نمیتونند
ع ن ۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۱۲
ایران باید مستقیما با اسرائیل وارد جنگ نشود و از ظرفیت فلسطین استفاده کند جنگ فعلا نباید موشکی باشد بایستی تمام جوانان فلسطین مجهز به کلت و نارنجک شوند و زندگی را برای صهیونیست ها تلخ کنند
لبیک ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۲:۱۶
مرگ بر سران اسرائیل مرگ بر بوش مرگ بر ترامپ مرگ بر اوباما مرگ بر بایدن مرگ بر باکو مرگ بر علی اف مرگ بر جد واباد نتانیاهو