سید عباس موسوی در نشست خبری خود با خبرنگاران:

مشاور رئیس جمهوری فرانسه دوباره به تهران می آید/اگر اروپایی ها کار جدی نکنند گام سوم قاطعتر خواهد بود

۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۱ کد : ۱۹۸۴۷۰۲ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
موسوی همچنین گفت: «ما گام سوم را بعد از مهلت ۶۰ روزه در نظر گرفته ایم. البته درباره چگونگی اقدامات مربوط به آن در حال بررسی هستیم. اما اگر جمهوری اسلامی ایران ببیند که کشورهای اروپایی عمل جدی نمی کنند و صرفا به گفتار درمانی بسنده می کنند گام سوم جمهوری اسلامی ایران محکمتر و قاطعتر خواهد بود.» 
مشاور رئیس جمهوری فرانسه دوباره به تهران می آید/اگر اروپایی ها کار جدی نکنند گام سوم قاطعتر خواهد بود

دیپلماسی ایرانی: سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه قبل از آن که به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد مقدمه ای را بیان کرد و گفت که پیگیری های جمهوری اسلامی ایران در روابط دو جانبه و عرصه های بین المللی ادامه خواهد داشت. برخی تماس های دیپلماتیک ما در تمامی زمینه های اقتصادی و سیاسی ادامه خواهد داشت. قصد داریم در نشست کشورهای عضو عدم تعهد شرکت کنیم. همچنین قرار است مشاور رئیس جمهوری فرانسه به زودی به ایران سفر کند.

وی درباره اعتماد ایران به روسیه و چین در قضیه برجام گفت: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری امید نبسته است، چه روسیه و چین و چه کشورهای اروپایی. آن چه برای ما اهمیت دارد عمل به تعهدات است که کشورها موظف به انجام تعهدات آن هستند. حتی نامه جناب رئیس جمهوری درباره کاهش تعهدات ایران در برجام خطاب به همه کشورها از جمله چین و روسیه بوده است. بنابراین ما به کسی امید نبسته ایم.»

موسوی درباره پیگیری موضوع توقیف نفتکش ایرانی در عربستان و جبل الطارق گفت: «نفتکشی که در عربستان هست مشکل فنی پیدا کرده که به وقتش از عربستان کمک خواسته شده و برای همین به بندری در این کشور اعزام شده بود. این یک مساله فنی و حقوقی دارد که بعد از مشکل حل آن به کشور بازمی گردد. درباره نفتکش توقیف شده در جبل الطارق نیز باید بگویم تلاش های ما ادامه دارد. تا حالا دو بار سفیر انگلیس را خواسته ایم. با برخی دیپلمات های اروپایی هم درباره این موضوع گفت وگو کرده ایم. اسناد لازم برای افرادی که کارهای حقوقی آن را انجام می دهند ارائه شده و پیگیری های حقوقی آن ادامه دارد. این که گفته می شود مقصد این کشی بندری در سوریه بوده صحت ندارد، این نفتکش یک سوپر نفتکش است که بندرهای سوریه امکان استقبال از آن را ندارند. ما این اقدام انگلیس را رایزنی دریایی می دانیم و از آن می خواهیم هر چه سریعتر آن را آزاد کند.»

وی درباره گفت وگوهای مکرون با روحانی نیز گفت: «مذاکرات ما در چارچوب برجام و در قالب 1+4 خواهد بود و بیشتر برای انجام تعهدات طرفین است. بنابراین چیز جدیدی نیست که بخواهیم درباره برجام صحبت کنیم. همان طور که آقای عراقچی روز گذشته گفتند برجام پرونده ای بسته شده است و نه یک کلام به آن اضافه یا کم خواهد شد. از این که کشورها تلاش می کنند تعهدات  برجام اجرا شود استقبال می کنیم اما این اقدامات دیر در حال انجام است، آنها باید زودتر وارد عمل می شدند. البته پنجره دیپلماسی باز است و منتظر می مانیم ببینیم نتیجه تلاش های دیپلماتیک به کجا خواهد انجامید. درباره امریکایی ها نیز باید بگویم اگر خواهان اجرای برجام هستند باید حتما و فورا دست از فشار اقتصادی و تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی علیه ایران بردارند و به انجام تعهدات خود بازگردند. ما برای امریکایی ها فرش قرمز پهن نمی کنیم ولی اگر به تعهدات خود در برجام عمل کنند شاید بتوانند در مذاکرات حضور داشته باشند. همه چیز به رفتار خود امریکایی ها باز می گردد و این بستگی به آنها دارد که آیا می خواهند به تعهدات عمل کنند یا خیر.»
موسوی تاکید کرد، خبری درباره سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران ندارد.

وی درباره حضور 60 هیئت دیپلماتیک در روزهای اخیر از سوی یکی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این اظهارنظر را رد کرد و گفت در روزهای اخیر حضور هیئت های دیپلماتیک در ایران به اندازه انگشت های دست هم نبوده است.

موسوی همچنین گفت: «ما گام سوم را بعد از مهلت 60 روزه در نظر گرفته ایم. البته درباره چگونگی اقدامات مربوط به آن در حال بررسی هستیم. اما اگر جمهوری اسلامی ایران ببیند که کشورهای اروپایی عمل جدی نمی کنند و صرفا به گفتار درمانی بسنده می کنند گام سوم جمهوری اسلامی ایران محکمتر و قاطعتر خواهد بود.» 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این که آیا گام سوم فراتر از چارچوب برجام باشد، گفت: «گام بعدی هم در چارچوب بندهای 26 و 36 برجام خواهد بود. همه اقدامات در چارچوب برجام خواهد بود. اما اگر ببینیم کشورهای دیگر عضو برجام اقدامات عجیب و غریب و خارج از برجام انجام می دهند، آنگاه گام ما نیز بسیار بلند و قاطع تر و در حقیقت گام نهایی خواهد بود. البته ما اقداماتی که طراحی کرده ایم همگی متناسب با اقدامات طرف های مقابل تنظیم شده است.»

وی درباره احتمال این که ایران بخواهد نسبت به اقدام توقیف نفتکشش توسط انگلیس تقضای غرامت کند، گفت: ایران هر جه در چارچوب منافعش باشد ایجاب کند انجام خواهد داد. همه اقدامات دیپلماسی، حقوقی و دیپلماتیک جزء وظایف ماست و ما به آن عمل می کنیم. ما دنبال این نوع راهکار برای حل این موضوع هستیم.  

موسوی درباره اقدام دولت عراق در ادغام حشد الشعبی در ارتش نیز گفت: «ما به تصمیماتی که توسط دولت عراق گرفته می شود احترام می گذاریم و آن را یک اقدام داخلی می دانیم ضمن این که احترام ویژه ای برای گروه های مردمی قائل هستیم و معتقدیم نباید حقوق آنها که نقش موثری در مبارزه با تروریسم داشته اند نادیده گرفته شود.»

موسوی درباره این که آیا ایران می تواند به آژانش انرژی بین المللی اتمی اعتماد کند، گفت: «آژانس در ایران حضور دارد و بازرسان آژانس می توانند مشاهدات خود را گزارش دهند. البته ما اقدامات خود را از قبل به کسی خبر نمی دهیم و با کسی چیزی را هماهنگ نمی کنیم.»

وی درباره لغو روادید برای اتباع چین گفت: «روابط جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین یک روابط چند وجهی و مهم است، از جمله روابط فرهنگی. رفت و آمد مردم کشورها می تواند در تعمیق روابط میان کشورها کمک کند. مردم چین سفر زیاد می کنند و این می تواند به سود ما باشد. ما روابط اقتصادی خوب و مهمی با چین داریم و حضور چینی ها در ایران می تواند به توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور بینجامد.»

کلید واژه ها: نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه سید عباس موسوی


( ۳ )

نظر شما :

احسان ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۰۲:۳۴
دولت فعلی هرگز از برجام خارج نخواهدشد زیرا لج باز تر از آن است که حقیقت را بپذیرد منافع ملی در مسلخ افکار جناحی آقایان سلاخی میشودو تاسف آور آن است که شکست های پیاپی با بازی باکلمات به عنوان پیروزی به خورد افکار عمومی داده میشود انگار آقایان نمیخواهند بپذیرند مسئله آمریکا با ایران فقط بر سر انرژی هسته ای نیست که بتوان بااز بین بردن کامل این اهرم قدرت نظر قدرتهای جهانی را جلب کرد آنهم با قرار دادی بی جهت که از روز اول شکست خورده است حتی کودکان هم میدانند در موقع عقب نشینی باید قدم به قدم به اندازه دشمن عقب نشست تا منطقه حائل بین دو جناح مساوی باشد زیرا برای هر قدم پیش روی خون و عرق ریخته شده و عقب نشینی سریع به معنای پا بر خون هاو عرق های ریخته شده گذاشتن است اما ما چه کردیم همه چیز را در قالب برجام و به سرعت ناکار کردیم تا هیچ تحویل بگیریم بله به واقع هیچ!!!!وحالا میخواهیم برسر هیچ مذاکره هم بکنیم و دوباره دوشیده شویم این بار قرار است چه چیزی فدای هیچ شود؟ شاید اکنون آقایان میخواهند بسته هیچ را زیر بغلشان نگه دارند تا با آن نمد کلاهی برای سرخودشان بسازند و از سایه اش لذت ببرند تا فاجعه های مداوم مدیریتیشان را زیر سایه هیچ پنهان کنند گناه مردم چیست؟ آخر این اقدامات نمایشی و کم رمق و خریدن وقت آنهم در بزنگاهی که زمان به ضرر ما در حال گذر است چه معنایی میتواند داشته باشد؟ خنده دار است که وقت کشی کنیم به امید فردای نامعلوم به امید رفقایی که امضایشان تضمین است که آیا انتخاب بشوند یا نشوند و تازه شرط جدیدی داشته باشند یا نه!!!!این فجایع تاکی باید ادامه پیدا کند تا متلاشی شدن جامعه؟آیا انتخاب شدن مجدد اینقدر مهم است که مردم فدای بازی های سیاسی شوند؟میدانم که این نظر به احتمال قوی منتشر نخواهد شد اما ناظر محترم بهتر است بدانید این نظر به هیچ عنوان جناحی نیست وظیفه رسانه روشن کردن افکار عمومی است و فردا باید برای قلم هایمان پاسخ گو باشیم و امروز حقیقت عیان تر از آن چیزی است که بتوان آن را پشت کلمات ملایم پنهان کرد دولت امروز فاجعه تاریخ است چون حماقتش را نمیپذیرد و دائما در حال توجیه آن است با این وضع در برابر این طوفان خود ساخته دوام نمی آوریم
محمد حسین ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۰۶:۵۰
در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که پس از امضا برجام به تصویب رسید "بازگشت فوری" تحریم‌ها پیش‌بینی شده است. نکته قابل توجه اینجاست که این بخش بگونه ای است که در عمل تنها ایران در صورت تخلف از برجام مشمول مجازات خواهد شد، طبق قطعنامه، چنانچه یکی از طرف‌های امضاکننده برجام، شورای امنیت را از عدم اجرای چشم‌گیر تعهدات یک امضاءکننده دیگر مطلع سازد، موضوع در شورای امنیت مطرح می‌گردد. اگر بعد از ۳۰ روز قطعنامه جدیدی برای ادامه تعلیق قطعنامه‌های تحریمی (بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰)، به نفع ایران صادر نشود (که با وجود وتوی احتمالی آمریکا چنین قطعنامه جدیدی صادر نخواهد شد) تحریم‌ها "بطور خودکار" باز خواهند گشت. به عبارت ساده‌تر اگر اروپا و روسیه و چین نتوانند برای فروش نفت ایران چاره‌ای بیندیشند و ایران به تاکتیک فعلی خود ادامه دهد، دور نخواهد بود که تحریم‌های جهانی بازگردد.
محمد حسین ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۰۷:۰۲
ایران شرایط بحرانی را سپری می‌کند. در حالی که سازوکار اروپایی موسوم به "اینستکس" مشکل فروش نفت کشور را حل نکرده، یک گزارش رویترز حاکی از آن است که صادرات ایران در ماه گذشته میلادی به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که تا آوریل سال گذشته ایران ۲.۵ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد. کاهش درآمد ایران از نفت می‌تواند به گران شدن دلار و امواج تورم منجر شود. عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی ایران با بیان اینکه نرخ ارز آثار مستقیم بر زندگی مردم دارد می‌گوید: "این مهمترین دغدغه دولت است ... وقتی قیمت دلار بالا برود همه چیز گران می‌شود". برای درک بحرانی بودن شرایط اقتصاد ایران با نگاهی به آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران که در آخر خرداد ماه منتشر شد می‌توان دریافت که هزینه خانوارهای ایرانی نسبت به خرداد گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته که در این میان، تورم در حساس‌ترین بخش، یعنی مواد خوراکی بیش از ۷۴ درصد گزارش شده است. ج-اسلامی برای رویارویی با تخلف آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها توسط آن کشور تاکتیک تخلف متقابل و بحران‌سازی را برای رهایی از وضعیت موجود پیشه کرده است. ولی امکان اینکه وضعیت برای ایران دشوارتر هم بشود وجود دارد. ایران کاهش تعهدات خود را مستند به بند ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای می‌داند. بر اساس این دو بند، جمهوری اسلامی به دلیل عدم اجرای تعهدات طرف مقابل می‌تواند تعهدات خود را کاهش دهد و این به معنای نقض برجام نیست. ولی همین امر می‌تواند در روندی در نهایت کار را به شورای امنیت و بازگشت همه تحریم‌های جهانی بکشاند. در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که پس از امضا برجام به تصویب رسید "بازگشت فوری" تحریم‌ها پیش‌بینی شده است. نکته قابل توجه اینجاست که این بخش بگونه ای است که در عمل تنها ایران در صورت تخلف از برجام مشمول مجازات خواهد شد، زیرا بر اساس قطعنامه، چنانچه یکی از طرف‌های امضاکننده برجام، شورای امنیت را از عدم اجرای چشم‌گیر تعهدات یک امضا کننده ی دیگر آگاه سازد، موضوع در شورای امنیت مطرح می‌گردد. اگر پس از ۳۰ روز قطعنامه نوینی برای ادامه تعلیق قطعنامه‌های تحریمی (بین سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰)، به نفع ایران صادر نشود (که با وجود وتوی احتمالی آمریکا چنین قطعنامه جدیدی صادر نخواهد شد) تحریم‌ها " خودکار" باز خواهند گشت. به بیان ساده‌تر اگر اروپا و روسیه و چین نتوانند برای فروش نفت ایران چاره‌ای بیندیشند و ایران به تاکتیک فعلی خود ادامه دهد، دور نخواهد بود که تحریم‌های جهانی بازگردد.
Ali ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۳
احتمالا دستور کار جدید فرانسه برای مزدورانشان در دولت ایران است