سفری برای پیوندهای بیشتر فارس و قطر

۱۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۴ کد : ۱۹۸۴۶۵۲ سرخط اخبار

استاندار فارس از یازدهم تا سیزدهم تیرماه ۹۸ در راس هیاتی عالیرتبه اقتصادی به کشور قطر سفر کرد که بازتاب مثبتی بین مردم،گروه های سیاسی و اقتصادی استان فارس داشت.

ریشه های همبستگی مردم قطر با اهالی استان فارس در قرابت فرهنگی و جغرافیایی همچنین پیوندهای خویشاوندی اهالی این استان با مردم کشور قطر نمود دارد.
یکی از مقاصد گردشگری و مراجعات مردم قطر برای تفریح و معالجه، شیراز و استان فارس است.
افزون بر این در شرایط کنونی که برخی قصد القای انزوای بین المللی ایران را دارند، سفر استاندار فارس به قطر می تواند نشانگر پویایی دیپلماتیک نمایندگان عالی استان های ایران برای مراودات با کشورهای دیگر باشد.

سفر موثر و مفید

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه معتقد است: سفر استاندار فارس به قطر به همراه یک هیات عالی رتبه اقتصادی یک کار بزرگ است که می تواند در توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی استان با کشورهای حوزه خلیج فارس موثر باشد.
سید میراعظم هاشمی که با خبرنگار ایرنا مصاحبه کرده با اشاره به سفر استاندار فارس به قطر و دیدار وی با مسئولان عالی رتبه این کشور اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد دستاوردهای اجرایی این سفر باشیم.
استان فارس با توجه به موقعیت استراتژیکی که دارد همواره مسیر ترانزیت کشورهای جنوب خلیج فارس بوده است که این فعال سیاسی می گوید: با توجه به اختلافی که قطر با کشورهای عربستان و امارات متحده عربی دارد، دولت دوحه به دنبال توسعه روابط خود با ایران به خصوص استان هایی مثل فارس است.
دبیر حزب اعتدال و توسعه استان فارس، شرایط پیش روی قطر را فرصتی مناسب برای استان فارس توصیف کرد.
هاشمی بیان کرد: ارتباطات بین المللی استان فارس با کشورهای همسایه نباید تنها در حد یک سفر باشد بلکه باید دستاوردهای ملموسی برای مردم به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به سخنان استاندار فارس مبنی بر توسعه ارتباطات بین المللی این استان با کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و حوزه خلیج فارس، ادامه داد: اگر ظرفیت توسعه این ارتباطات وجود داشته باشد، این اقدام کار بسیار بزرگی است.
از دیدگاه این فعال سیاسی اگر این ظرفیت وجود داشته باشد که استان فارس بتواند با چند شهر اروپایی خواهر خوانده شود، این حرکت گام بسیار بزرگی است و به توسعه استان کمک می کند.
موضوع دیگری که دبیر حزب اعتدال و توسعه استان فارس به آن اشاره کرد لزوم ارتباط گیری مستمر با سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف است تا شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی به استان فارس فراهم شود.
عنایت الله رحیمی استاندار فارس در جریان سفر به قطر با نخست وزیر و تعدادی از وزیران این کشور دیدار و در خصوص توسعه روابط فی مابین این استان با قطر بحث و تبادل نظر کرد.
رحیمی همچنین در پایان این سفر نشستی با تجار و بازرگانان ایرانی مقیم قطر داشت.
استاندار فارس در این دیدار، ایرانیان مقیم خارج را سفرای کشورمان در اقصی نقاط دنیا نامید که می‌توانند فرهنگ و داشته‌های کشورمان را به خوبی معرفی کنند.
رحیمی همچنین اعلام کرد: یقین دارم که کوشش بخش خصوصی می‌تواند بسیاری از مشکلاتی را که امروز کشورمان با آن مواجه است کاهش دهد؛ اکثر تجار، بازرگانان و هموطنانی که اقدام به مهاجرت می‌کنند نخبگانی هستند که علاقه مندند به کشور و مردم خود کمک و خدمت کنند.
در جریان این سفر مقرر شد که در مراسم جشن نوروزی که بناست در بازار سوق واقف شهر دوحه قطر برگزار شود، گروه‌های فرهنگی و هنری کشور ایران از استان فارس اعزام شوند.

رحیمی، با اشاره به میزبانی کشور قطر در بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ گفت: در استان فارس زیرساخت‌ها برای اسکان گردشگران و مسافران جام جهانی قطر فراهم هست و همچنین این امکان وجود دارد که با بهره گیری از ظرفیت‌ها و اماکن ورزشی یا توسعه و گسترش آنها، استان فارس میزبان تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی برای تمرین باشد.

کلید واژه ها: ایران و قطر


نظر شما :