شورای اروپا به پایان تحریم‌های روسیه رای داد

۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۸۴۴۳۵ سرخط اخبار

با رای شورای اروپا به پایان تحریم‌های روسیه و احیای حق رای این کشور، زمینه برای بازگشت مسکو به شورای اروپا که از زمان بحران کریمه تعلیق شده بود، هموار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در پی چند ساعت مذاکره، شورای اروپا در زمینه پایان تحریم‌ها علیه روسیه و همچنین احیای حق رای این کشور در شورای اروپا به توافق رسید. به این ترتیب مسکو از حمایت اروپا برای بازگشت به شورای اروپا برخوردار شد.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، در پی تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا در زمینه مالکیت شبه‌جزیره کریمه،  حق رای مسکو به مدت پنج سال تعلیق شده بود. مجمع پارلمانی شورای اروپا دیروز (دوشنبه) به بازگشت حق رای روسیه رای مثبت داد.

در بیانیه‌ای که  شورای اروپا اواخر وقت دوشنبه منتشر کرد آمده است که این نهاد حق اعضا برای رای دادن، اعمال موضع و حضور در شورا و نهادهای وابسته به آن را تائید می‌کند. این نتیجه در پی ۱۱۸ رای مثبت در برابر ۶۲ رای منفی و ۱۰ رای ممتنع به دست آمد.

«ولودیمیر آریف» رئیس هیئت اوکراینی در واکنش به این تصمیم گفت که این اقدام پیام بسیار بدی برای مسکو و دیگر کشورها میفرستد و افزود: «آیا شما می‌خواهید اراضی کشور دیگری اشغال شود، مردم کشته شوند و شما همچنان همه اینها را رها کنید؟»

اتحادیه اروپا و آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از برگزاری همه‌پرسی در شبه‌جزیره کریمه و مشخص شدن نتیجه آن که از رأی اکثریت مردم این منطقه برای جدا شدن از اوکراین و الحاق به روسیه حکایت داشت، به بهانه نقش ادعایی روسیه در ناآرامی‌های شرق اوکراین، تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو وضع کردند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (دوشنبه) حکمی را به امضا رساند که بر اساس آن، تحریم واردات غذا به روسیه از کشورهای اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ تمدید شده است.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا


( ۲ )

نظر شما :