تاکید ژاپن بر لزوم ارائه شواهد معتبر از سوی آمریکا درباره ادعای نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها

۲۶ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۹۸۴۱۹۱ سرخط اخبار

خبرگزاری کیودو به نقل از منابع آگاه در دولت ژاپن گزارش داد که توکیو خواستار ارائه شواهد معتبر از سوی آمریکا درباره ادعایش مبنی بر دخالت ایران در حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کیودو، منابع آگاه در دولت ژاپن گفته‌اند که توکیو از آمریکا خواسته است تا شواهد معتبر و محکم درباره ادعایش مبنی بر اینکه ایران عامل حمله اخیر به دو نفتکش در دریای عمان بوده است، ارائه دهد.

این درخواست پس از آن مطرح شده است که مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا ساعاتی پس از حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان بدون ارائه هیچ سند و مدرکی مدعی شد که ایران عامل این حادثه بوده است. وزارت دفاع آمریکا نیز سپس یک ویدئو منتشر و ادعا کرد، در این ویدئو یک قایق ایرانی دیده می‌شود که در حال برداشتن یک مین منفجر نشده از بدنه نفتکش ژاپنی در دریای عمان است.

این منابع آگاه همچنین با تاکید بر اینکه دولت ژاپن کماکان متقاعد نشده است، افزودند: توضیحات آمریکا کمکی به ما برای اطمینان از این ارزیابی‌ها نکرده است.

به گفته این منابع دولتی ژاپن، توکیو از کانال‌های مختلفی خواستار مدارک و شواهد بیشتر درباره این ادعای واشنگتن شده است و احتمالاً تارو کونو، وزیر امورخارجه ژاپن نیز در گفت‌وگوی تلفنی خود با همتای آمریکایی‌اش این درخواست را مطرح کرده است.

یک منبع نزدیک به شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در این باره گفت: این شواهد ثابت نمی‌کند که ایران عامل حمله بوده است. حتی اگر آمریکا این ارزیابی را مطرح کند ما نمی‌توانیم به سادگی بگوییم که آن را باور داریم.

همچنین یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه ژاپن اظهار داشت: در اختیار داشتن مهارت کافی و مناسب برای انجام چنین حمله‌ای دلیل بر این نیست که بگوئیم کار ایران بوده است. این می‌تواند درباره آمریکا و اسرائیل نیز مصداق داشته باشد.

مایک پمپئو روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری گفت که ارزیابی آمریکا درباره عامل حمله اخیر در دریای عمان بر اساس اطلاعات، تسلیحات به کار گرفته شده و سطح مهارتی بوده که برای این حمله نیاز بوده است و به‌علاوه اینکه هیچ گروهی منابع و توانایی لازم برای انجام چنین حمله‌ای را ندارد.

یوتاکا کاتادا، رئیس ژاپنی شرکت کوکوکا سانجیو نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که خدمه کشتی شاهد بوده‌اند که این کشتی با یک شیء پرنده مورد حمله قرار گرفته است نه از طریق مین و یا اژدر دریایی که آمریکا ادعا کرده چنین بوده است.

انتهای پیام


نظر شما :