روسیه: موضع‌گیری آمریکا در قبال حادثه دریای عمان ایران‌هراسی آشکار است

۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۵ کد : ۱۹۸۴۱۷۷ سرخط اخبار

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای، نگرانی مقامات مسکو از تحریکات پیرامون حادثه حمله به تانکرهای نفت‌کش در دریای عمان را اعلام کرده موضع‌گیری دولت آمریکا در این رابطه را «ایران‌هراسی» نامید و از همه طرفین درگیر خواست تا خویشتنداری کرده و از هر گونه نتیجه‌گیری زودهنگام درباره علت وقوع این حادثه خودداری کنند.

در بیانیه وزارت خارجه آمده است: «روسیه به‌شدت حمله صورت‌گرفته به تانکرهای نفت‌کش در دریای عمان را از طرف هر کسی که سازماندهی شده باشد محکوم می‌کند. البته متهم کردن هر یک از کشورها در دست داشتن در این حادثه، قبل از انجام تحقیقات بین‌المللی دقیق و بیطرفانه، اقدامی غیرقابل قبول خواهد بود».

وزارت خارجه روسیه از دولت ایران هم به‌خاطر کمک به نجات 11 ملوان روسی خدمه کشتی‌های نفتکش خارجی قدردانی کرد. در این بیانیه یادآوری شده که همه اتباع روسی نجات‌یافته در پی حادثه رخ‌داده در دریای عمان، به بندر جاسک در جنوب ایران منتقل شده‌ و در سلامت کامل به‌سر می‌برند و اقدامات لازم برای بازگرداندن آنها به روسیه در حال انجام است.

تلاش زیاد آمریکا برای متهم کردن سریع ایران در حادثه دریای عمان، مشکوک و تعجب‌آور است

"لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه معتقد است  که آمریکا از روی عمد با اقدامات تحریک‌آمیز پیرامون حادثه رخ‌داده برای تانکرهای نفتکش در دریای عمان، تنها سعی دارد اوضاع پیرامون ایران را دچار تنش کند.

به‌گفته وی، به‌اصطلاح "فیلم‌های ویدئویی" آمریکایی‌ها درباره دست داشتن ایران در حمله به دو تانکر نفتی، یادآور گزارشات دروغین درباره اقدامات "کلاه‌سفیدها" برای نجات مردم سوریه است. این مقام دوما خواستار تحقیقات مستقل و جامع درباره این حادثه شد، قبل از آن که انگشت اتهام به‌طرف کسی دراز شود.

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز گفته است، این مسئله جای تعجب زیاد دارد که چطور طرف آمریکایی سریعاً شواهدی درباره دست داشتن ایران در حادثه به‌دست آورده است.

این سناتور بلندپایه گفت: «همه به‌خوبی درک می‌کنند که آمریکا چه علاقه عجیبی به این حادثه نشان می‌دهد و به‌خوبی آگاه هستند که طرف آمریکایی زمانی که به مسئله‌ای نیاز داشته باشد، اصلاً خجالت نمی‌کشد مدارک دروغینی برای متهم کردن کشورهای دیگر ارائه دهد».

"آلکسی پوشکوف" رئیس کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) نیز در تفسیر این ماجرا به این واقعیت اشاره کرد که بسیاری از کشورها در ادعای آمریکا برای اثبات دست داشتن ایران در این حادثه رخ‌داده در دریای عمان تردید دارند. وی یادآور شد، دولت آمریکا در گذشته نیز از دروغ‌های آشکار و تحریکات مشابهی برای وخیم کردن اوضاع و فراهم شدن بهانه لازم برای دخالت نظامی در مناطق دیگر جهان استفاده کرده است. پوشکوف همچنین از مواضع دولت انگلیس در پیروی کورکورانه از مواضع آمریکا در متهم کردن ایران در دست داشتن در این حادثه، بدون هیچ دلیلی برای اثبات این ادعا، به‌شدت انتقاد کرد.

کلید واژه ها: روسیه ایالات متحده امریکا


( ۲ )

نظر شما :