محمد جواد ظریف و هایکو ماس در کنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران

هایکو ماس از پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره فروش سلاح به کشورهای سرکوبگر طفره رفت/ ظریف در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی: آلمان از پیشنهاد گفت وگوی منطقه ای ما حمایت می کند اما مساله جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران است

۲۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۶ کد : ۱۹۸۴۰۴۷ پرونده هسته ای خاورمیانه انتخاب سردبیر
گزارش دیپلماسی ایرانی از کنفرانس مطبوعاتی مشترک وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آلمانی اش: هایکو ماس نیز در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره این که آلمان چگونه می تواند برای کاهش تنش در منطقه تلاش کند در حالی که خود به دولت های سرکوبگر در منطقه سلاح می فروشد و در گذشته نیز سابقه فروش سلاح شیمیایی به رژیم بعثی در جنگ ایران و عراق داشت از پاسخ گویی طفره رفت و حاضر به جواب دادن نشد.
هایکو ماس از پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره فروش سلاح به کشورهای سرکوبگر طفره رفت/ ظریف در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی: آلمان از پیشنهاد گفت وگوی منطقه ای ما حمایت می کند اما مساله جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران است

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان امروز دوشنبه در تهران میزبان هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان بود. دو طرف بعد از مذاکرات دوجانبه به جمع خبرنگاران آمدند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

ظریف در ابتدا توضحیاتی درباره مذاکراتش با طرف آلمانی داد و گفت: «مذاکرات طولانی و جدی و مثبت با یکدیگر داشتیم. هدف مشترکی ما و طرف آلمانی داریم، و آن حفظ برجام و جلوگیری از تنش در منطقه است. ایالات متحده جنگ اقتصادی علیه ایران اعلام کرده و این جنگ برای منطقه و جهان و نظم بین المللی خطرناک است. طرف امریکایی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است، در حالی که بنا بود جمهوری اسلامی ایران از برجام بیشترین منفعت اقتصادی را ببرد. جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است که به تعهدات خود پایبند است و 15 گزارش سازمان انرژی اتمی این پایبندی ایران را تاکید کرده است. اما جمهوری اسلامی ایران موظف است که از حقوق بین المللی و ملی خود دفاع کند. یکی از آنها استفاده از ماده 36 برجام است. اقدامات ایران کاملا منطبق با ماده 36 برجام است. و ما آمادگی داریم این اقدامات را متوقف کنیم، ادامه دهیم یا بازگشت بدهیم مطابق با اقداماتی که طرف های مقابل برجام انجام می دهند. 

وی در ادامه افزود: «ما همچنین امروز فرصت داشتیم درباره مسائل بین المللی و منطقه ای گفت وگو کنیم و مواضع خود را به صراحت بیان کنیم. امیدواریم که تلاش دوستان ما در آلمان و شرکای ما در 1+4 برای حفظ برجام به نتیجه برسد و ما حتما برای این کار با آنها همکاری خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه آلمان نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: «از استقبالی که همکار گرامی و عزیزم آقای ظریف از بنده کردند و توانستیم تبادل نظر داشته باشیم تشکر می کنم. بسیار مهم است که بتوانیم این تبادل نظرات را داشته باشیم. ما در این لحظه که این جا هستیم با شرایط بسیار حساسی مواجه هستیم. من فکر نمی کنم که تشدید تنش ها و از کنترل خارج شدن آنها به نفع هیچ کس باشد. من در تمام طرفینی که در این روزها در امان، بغداد و ابوظبی داشتم هیچ کس طرفدار تشدید تنش ها نبود و همین پیام را برای طرف ایرانی آوردم. ما امروز البته صحبت های بسیار فشرده ای درباره برجام و حفظ آن داشتیم. مواضع سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس که عضو برجام هستند بر حفظ برجام اصرار دارند. البته نمی توانیم معجزه کنیم ولی همه تلاش خود را برای حفظ آن انجام می دهیم. در همین راستا در حال تهیه اینستکس و فعال کردن آن هستیم.»

وی در ادامه افزود: «ما همچنین در خصوص موضوعات منطقه ای صحبت کردیم، مثلا درباره سوریه و یمن. موضع دولت آلمان این است که از تلاش های سازمان ملل در این رابطه حمایت شود. راه حل به اعتقاد ما دیپلماسی است نه سیاسی. ایران نفوذ منطقه ای بسیاری دارد و از آن انتظار داریم در این رابطه به ما کمک کند تا به یک راه حل سیاسی برسیم.»

سپس نوبت به سوال خبرنگاران رسید. ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار دیپلماسی ایرانی مبنی بر این که در خبرها آمده بود وزیر امور خارجه آلمان برای کاهش تنش میان ایران و امریکا به منطقه آمده است ارزیابی شما از این سفر چیست، گفت: «گفت وگوی بسیار خوبی درباره نحوه کاهش تنش با جناب آقای هایکو ماس داشتیم. گفت وگوهای منطقه ای پیشنهاد همیشگی ما بود و ما خوشحالیم که آقای ماس به عنوان وزیر امور خارجه آلمان از این پیشنهاد ما حمایت می کند. پیشنهاد ما برای این گفت وگوهای منطقه ای همواره روی میز است. اما تنش جدید در منطقه ما نتیجه جنگ اقتصادی ایالات متحده علیه ایران است که شخص آقای ترامپ اعلام کرده است که در جنگ اقتصادی با ایران هستیم. تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف جنگ اقتصادی است. نمی توان توقع داشت که جنگ اقتصادی علیه مردم ایران ادامه داشته باشد و کسانی که این جنگ را هدایت می کنند در امان باشند. ما معتقدیم که آلمان و اتحادیه اروپایی نقش مهمی در پایان دادن به این تنش ایفا کنند .»

هایکو ماس نیز در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره این که آلمان چگونه می تواند برای کاهش تنش در منطقه تلاش کند در حالی که خود به دولت های سرکوبگر در منطقه سلاح می فروشد و در گذشته نیز سابقه فروش سلاح شیمیایی به رژیم بعثی در جنگ ایران و عراق داشت از پاسخ گویی طفره رفت و حاضر به جواب دادن نشد و تنها گفت: «در حال حاضر در سوریه و یمن جنگ هست، این جا جنگ نیست. تنشی که در منطقه وجود دارد بسیار خطرناک است، و ممکن است در یک مکانیسم منطقه ای از کنترل خارج شود. باید همه تلاش خود را کنند تا این اتفاق نیفتاد. آلمان در حال حاضر برای کاهش این تنش ها تلاش می کند. قرار است هفته آیبنده در این رابطه در سوئد نیز مذاکراتی داشته باشیم.»

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار بیلد گفت: «مشکل خاورمیانه جنایت های رژیم صهیونیستی و حمایت های بی حد و حصر ایالات متحده از این جنایت هاست. مشکل این است که بر خلاف همه قواعد حقوق بین الملل اشغال توسط ایالات متحده به رسمیت شناخته شده، اشغال قدس شریف، اشغال بلندی های جولان به رسمیت شناخته شده و جنایت های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین به رسمیت شناخته شده است. مشکل منطقه ما این است که ایالات متحده تلاش کرده با یک جنایت جدید به اسم معامله قرن حقوق ملت فلسطین را زیر پا بگذارد، اینها هست که باعث خطر در منطقه شده است. شما باید بپرسید از رژیمی که دارای سلاح هسته ای است، آقای نتانیاهو کنار نیروگاه هسته ای دیمونا که محل نگهداری سلاح های هسته ای است می ایستد و می گوید ما ایران را نابود خواهیم کرد، اوست که باید به این سوال پاسخ دهد. البته هیچ کس نمی تواند علیه مردم ما اقدامی کند مگر این که پاسخ قاطعی بشنود. ما شروع کننده هیچ جنگی نبودیم و نخواهیم بود. اما کسی با ما جنگی را شروع بکند آن کشور پایان دهنده اش نخواهد بود.»

وی در ادامه گفت: «جامعه اصول اخلاقی دارد که مردم ما بر اساس آن اصول اخلاقی به حیات خود ادامه می دهد. اصول اخلاقی و قانونی ما حاکم بر رفتار افراد در اماکن عمومی است.»

هایکو ماس درباره تلاش های آلمان برای تداوم فعالیت شرکت های آلمانی گفت: «آلمان همچنان از برجام حمایت می کند و رسیدن به این توافق را صحیح می دانیم. این حق ایران است که از منافع اقتصادی بهره ببرد، خروج ایالات متحده از برجام سبب شد تا آن چه مد نظر ایران از این منافع حاصل نشود. در همین راستا اینستکس راه اندازی شده و امیدواریم ایران بتواند از طریق آن به منافع مد نظرش برسد. ما از حق ایران در بهره برداری از این منافع حمایت می کنیم.»

ظریف نیز گفت: «ایران به صراحت گفته است که خواسته ایران اجرای کامل برجام است. همچنین اجرای کامل بیانیه 4+1 که بعد از خروج امریکا از برجام صادر شد.»

ظریف در پاسخ به سوال خبرنگار اشپیگل که گفته می شود از ایران خواسته می شود تا مذاکراتی درباره موضوعاتی با ایالات متحده خارج از برجام صورت بگیرد، گفت: «در این رابطه دو نکته مهم است. اول این که ما توافقی داریم که حاصل دو سال مذاکره فشرده و 12 سال مذاکرات دیپلماتیک است. آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت وگو درباره موضوعات دیگر دارند؟ نخست باید نشان بدهند که توافق با ایالات متحده فایده ای دارد سپس تقاضای گفت وگو برای توافق دیگر کنند. اما موضوع دوم، چه کسی باعث بی ثباتی در این منطقه است، آیا ما بودیم که به صدام حسین سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ آیا ما بودیم که نخست وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ آیا ما هستیم که هر روز غیرنظامیان یمن را بمباران می کنیم. آیا ما از داعش و جبهه النصره حمایت کردیم یا این سلاح های امریکایی بود که از طریق عربستان در اختیار آنها قرار گرفت؟ آیا مناطق کشورهای اشغالی کشورهای دیگر را به دیگر بخشیدیم، قدس و جولان؟ آیا ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می کنیم؟ اگر قرار باشد درباره رفتار تشنج آفرین در منطقه صحبت شود دیگران هستند که باید پاسخ دهند. ضمنا ما یک تفاوت دیگری با دیگران داریم، ما 7 هزار سال است که در این منطقه هستیم. دیگران از کجا آمده اند؟»

هایکو ماس نیز گفت: «من در سفرم به منطقه متوجه شدم که همه دنبال همکاری های بیشتری منطقه ای هستند. ما از این تلاش ها حمایت می کنیم. امیدواریم نیازی به مذاکرات بیشتر در صورت خروج ایران از برجام نداشته باشیم. 

کلید واژه ها: هایکو ماس محمد جواد ظریف ایران و آلمان


( ۶ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۱:۴۵
در شرایط فعلی تصمیم گیریها و مذاکرات ایران حول سه محور عمده باید باشد. الف.بی اعتباری کامل مصوبات شورای امنیت وبخش سیاسی سازمان ملل متحد.گرچه این بی اعتباری از گذشته در مورد قطعنامه های مختلف ملموس بود ولی خروج امریکا که یک رکن اصلی شورای امنیت است از برجام که مصوب شورای امنیت است انرا کاملا عیان کرد.خروج امریکا از برجام نشان داد که دولت امریکا یک دولت منسجم قانون مند نیست دولت ملوک الطویفی است.دولت جمهوریت با عمل اجرائی گردان نیست.علاقمندیها برخلاف موافقات بر مصوبات ارجحیت دارد. الزام به اجرائی بودن مصوبات شورای امنیت نه نیاز به مصوبات داخلی دارد ونه قابل بحث مجدد در شورا است. ب- با توجه به تغییر پذیری کلان دولتهای اجرائی امریکا در برخورد با مصوبات گذشته ایران در مورد منافع خود در جامعه جهانی که مصوب شورای امنیت است باید منتظر دولت مقبول در امریکا بماند؟ ج.- ایران چه تصمیمی در شرایط فعلی مناسب تر است که در مواجه با وضعیت موجود اتخاذ نماید. الف-بی قانونی چه داخلی وچه بین المللی ان بیماری رفتاری عفونی اجتماعی مسری است. اپیدمی دارد. همه گیر مانند طاعون است. لذابه قانونمند شدن رفتار های اجتماعی جهانی نباید دل بست.زمانی که موشها در خیابان میمیرند زمانی که مریکا برجام را نمی پذیرد طاعون غیر قابل انکار است. وباید انرا باور کرد.لذا شورای امنیت وامنیت جهانی مرده است. مرده زنده نمیشود.مرده ان است که دستش بزنی جم نخورد.شورای امنیت را هرچه تکانش بدهی تکان نمیخورد. ب- شعبون استخوانی در خان مظفر در مقابل یک سئوال که این حرکت را مطابق چه قانونی ومصوبهای انجام می دهی حرکت جالبی کرد.. کارت سلاخی را از جیبش در اورد گفت مطابق این قانون. امریکا هم در مقابل این سئوال که این عدم مقبولیت مصوبات و تحریم ها مطابق چه قانون بینالمللی است ناو هواپیمابر خود را فرستاد گفت مطابقاین قانون.شعبان ستخوانی در قبای نو وکهنه ان نیست در رفتار وخواسته ها وطرز رسیدن به اهداف است. رفتار شعبان استخوانی جهانی رفتار شعبان ستخوانی منطقهای ایجاد میکند. وباز گشت به سیاست های کشتی های توپدار دولت؟فخیمه است.تصور من این است که مدیریت جهانی بسوی عدم قانونمندی جهانی حرکت میکند ولذا دولت های متغیر نیز در مسیر این تغییر حرکت خواهند کرد.هر کدام غیرقانونمند تر میشوند. ج-چه باید کرد؟ ضمن عدم علاقه به در گیری( چو پر خاش بینی تحمل بیار که سهلی ببندد در کازار) باید قوی شد.قوی شدن دراتحاد و اتفاق منطقهای است. (پشه چو پر شدبزند فیل را.باهمه تندی وصلابت که در اوست. مورچگان را چو بود اتفاق شیر ژیان را بدرانند پوست).
صدا ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۷
اگر من جای خبرنگار شما بودم دستم را دراز میکردم مثل ارتش نازی و با صدای بلند میگفتم های هیتلر یا لعنت بر هیتلر.یکیش را میگفتم بلأخره!
محمد ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۴
بسیار سوال هوشمندانه ای پرسیدید در مورد فروش سلاح شیمیایی به صدام