معاون کل وزارت بهداشت عنوان کرد استقرار شرایط "قرارگاه" در سازمان غذا و دارو / با جنگی تمام عیار مواجهیم

۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۷ کد : ۱۹۸۴۰۳۲ سرخط اخبار

معاون کل وزارت بهداشت بابیان اینکه واردات داروی مشابه تولید داخل خط قرمز وزارت بهداشت است،در عین حال درباره علت استقرار شرایط قرارگاهی در سازمان غذا و دارو توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۰۸ سازمان بهداشت جهانی و مراکز علمی سلامت جهان سه هدف برای نظام سلامت متصور بودند، گفت: افزایش سلامت مردم (طول عمر، کیفیت زندگی و غیره)، کاهش مخاطرات مالی ناشی از بیماری‌ها و افزایش رضایت مردم و پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و درمانی ازجمله این اهداف بودند که پس‌ از آن کارایی نیز به‌ عنوان هدف چهارم مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های بیماری‌ها آن‌قدر مهم است که از اهداف اصلی نظام سلامت برشمرده می‌شود، عنوان کرد: در حوزه سلامت متوسط پرداخت از جیب مردم در دنیا ۲۴ درصد و در آمریکا ۱۸ درصد است. این عدد در کشور ما پنج سال قبل از اجرای طرح تحول سلامت ۵۴ درصد بود که در حال حاضر به ۳۵ درصد رسیده است؛ درحالی‌که کشوری که پرداخت از جیب بالای ۲۰ درصد باشد، رسیدن به اهداف کاهش هزینه‌ها را غیرممکن می‌کند.

به گفته معاون کل وزارت بهداشت، در اهداف تعیین‌شده در جدول مندرج در ماده ۷۴ قانون برنامه توسعه ششم، باید میزان پرداخت از جیب مردم به ۲۵ درصد برسد.

حریرچی با ابلاغ تقدیر دکتر نمکی از تمام دست‌اندرکاران حوزه سازمان غذا و دارو، از سرپرست جدید این سازمان خواست تا اهداف چهارگانه نظام سلامت را در تمام امور این سازمان لحاظ کند.

وی با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی در کشور گفت: در این شرایط سخت، وظیفه بهداشت و درمان سنگین‌تر می‌شود؛ چراکه وقتی معیشت مردم دچار مشکل می‌شود، اولین چیزی که از سبد خانوار کم می‌شود، موضوع بهداشت و درمان است.

دروغ آمریکا درباره تحریم نبودن دارو
معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه علی‌رغم ادعای دروغ آمریکایی‌ها مبنی بر عدم تحریم دارو و تجهیزات، عنوان کرد: با ایجاد محدودیت‌های ارزی و مشکل انتقال پول، عملاً دارو و تجهیزات مشمول تحریم‌ها هستند.

علت استقرار شرایط قرارگاهی در سازمان غذا و دارو
وی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود داروی شدیدی مواجه نشده‌ایم، تصریح کرد: وزیر بهداشت شرایط قرارگاهی را برای سازمان غذا و دارو پیش‌بینی کردند. وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید شرایط سخت‌تر از جنگ است، باید باور کنیم در برخی زمینه‌ها ازجمله اقتصاد با جنگ تمام‌عیار مواجه هستیم و باید سیستم را بر مبنای شیوه‌های جهادی در نظر داشته باشیم. بنابراین وزیر بهداشت در کنار دکتر شانه ساز با اختیارات کامل فعالیت خواهند کرد. اعضای قرارگاه نیز مشخص شدند.

وی با اشاره به تأکید وزیر بهداشت در راستای حمایت از تولید داخل عنوان کرد: بخش اصلی ناشی از این رویکرد دیدگاهی بود که از گذشته در زمینه تولید وجود داشت و بخشی دیگر نیز به دلیل شرایط سخت دسترسی ارزی و شرایط اقتصادی است.

بازار را رصد می‌کنیم تا "دارو" مانند "خودرو" نشود
حریرچی با تأکید بر اینکه واردات داروی مشابه تولید داخل، خط قرمز وزارت بهداشت است، عنوان کرد: واردات دارویی که در داخل تولید می‌شود و توانایی تأمین بازار داخلی را دارد ممنوع شد، وزارت بهداشت با دقت بازار دارو را کنترل می‌کند تا مانند بازار خودرو نشود؛ به‌طوری‌که اگر داروهای تولید داخل کیفیت لازم را نداشته باشند از دسترس خارج و مجوز واردات آن صادر می‌شود. بنابراین از گزینه واردات به‌ عنوان اهرم کنترل بازار استفاده می‌کنیم. دارو باید باقیمت مناسب و کیفیت باشد؛ چراکه هدف ما سلامت مردم است.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اولویت اصلی وزارت بهداشت تأمین دارو و لوازم مصرفی گفت: ایجاد اطلاعات شفاف و داشبوردی مناسب در مورد اطلاعات دارویی و استقرار سیستم HIC مناسب باید در این زمینه موردتوجه قرار گیرد.

سهم دارو از پرداختی جیب مردم در حوزه سلامت
وی با اشاره به اینکه سهم دارو از پرداختی جیب مردم درگذشته ۱۶ الی ۱۹ درصد بود، گفت: این رقم  در ۱۰ سال گذشته به بالای ۳۰ درصد رسیده است.

خط قرمز وزارت بهداشت در اجناس اروپایی و آمریکایی
حریرچی با اشاره به اینکه در آمریکا و اروپا جنس آسیایی مورد تائید اتحادیه اروپا مصرف می‌شود، افزود: ما در جامعه خط قرمز خود را جنس اروپایی و آمریکایی گذاشته‌ایم، این باور غلط است، درحالی‌که از اقلامی که استانداردهای لازم را دارد می‌توانیم استفاده کنیم؛ رویکرد به شرق باید در مورد تجهیزاتی که با استاندارد لازم باشد، مورد توجه قرارداد.

بنابر اعلام پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، ‌وی با بیان اینکه در سازمان غذا و دارو امنیت غذایی و اقلام آرایشی و بهداشتی فراموش می‌شود، گفت: رهبری سازمان غذا و دارو باید به دو حوزه غذا و آرایشی توجه ویژه داشته باشد؛ چراکه تأثیر آن بر سلامت مردم بیشتر از داروست و نباید مغفول واقع شود.

کلید واژه ها: تحریم ایران غذا و دارو


نظر شما :