نیویورک تایمز: آمریکا برای مقابله با «تهدید ایران»، ۱۲۰ هزار نظامی جدید به خاورمیانه اعزام می‌کند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۴ کد : ۱۹۸۳۴۴۵ سرخط اخبار

روزنامه "نیویورک تایمز" آمریکا از ارایه طرح اولیه از سوی وزارت دفاع آمریکا برای استقرار ۱۲۰ هزار نیروی نظامی جدید آمریکا در منطقه خاورمیانه به منظور مقابله با تهدیدات ناشی از ایران خبر داده است.

این روزنامه آمریکایی به نقل از برخی منابع مطلع از محتوای جلسه پنج‌شنبه گذشته در شورای امنیت کاخ سفید درباره ایران خبر داده است.

در این جلسه که به دعوت "جان بولتون" مشاور امنیت ملی ترامپ تشکیل شده بود گروهی از فرماندهان نظامی و روسای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا شرکت داشتند و هدف و دستور کار آن بررسی رویکرد‌های احتمالی دولت آمریکا در قبال ایران بوده است.

به نوشته نیویورک تایمز پیش از این جلسه، بولتون از وزارت دفاع آمریکا خواسته بود طرحی برای مقابله با فعالیت‌ها و اقدامات نظامی احتمالی ایران علیه منافع آمریکا در منطقه آماده کند که "پاتریک شاناهان" کفیل ریاست پنتاگون این طرح اولیه را به جلسه پنج‌شنبه گذشته ارایه کرده است.

بر اساس این طرح اولیه، پیشنهاد شده در صورت اقدام نظامی احتمالی ایران علیه منافع آمریکا در منطقه و یا تسریع فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در صورت خروج از برجام تعداد ۱۲۰ هزار نیروی نظامی جدید ایالات متحده آمریکا به منظور مقابله نظامی احتمالی با ایران در منطقه مستقر شوند. این بزرگ‌ترین تجمع نظامی نیرو‌های آمریکایی در منطقه از زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ خواهد بود.

نیویورک تایمز ارایه این طرح اولیه را در راستای پیشبرد برنامه‌های تندرو‌های جنگ‌طلب در کابینه ترامپ به ویژه "جان بولتون" دانسته است که بنا به نوشته این روزنامه از زمان دولت جورج دبلیو بوش آرزوی مداخله نظامی آمریکا علیه ایران را در سر می‌پرورانده است.

با این حال به نوشته نیویورک تایمز طی روز‌ها و هفته‌های گذشته هم مقامات ایالات متحده آمریکا و هم ایران تاکید کرده‌اند که قصد جنگ با یکدیگر را ندارند.

به نوشته نیویورک تایمز هنوز مشخص نیست که این طرح اولیه پنتاگون تا چه میزان با اقبال نظر دونالد ترامپ مواجه شود؛ او که در جریان کارزار انتخاباتی خود بار‌ها شعار خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و عراق را داده و در دسامبر سال گذشته نیز در اظهاراتی بی‌مقدمه و غیرمنتظره در مکالمه تلفنی خود با اردوغان، از خروج فوری نیرو‌های نظامی آمریکا از سوریه خبر داده بود؛ هر چند که گروه بزرگی از مقامات و فرماندهان نظامی و امنیتی آمریکا با این ایده مخالفت کردند و بعد‌ها ترامپ نظر خودش را درباره خروج فوری از سوریه تعدیل کرد.

به نوشته نیویورک تایمز اختلافات شدیدی در درون دولت ترامپ درباره نحوه مقابله با ایران وجود دارد. برخی از مقامات ارشد آمریکایی معتقدند ارایه طرح‌های مقابله با ایران همچون طرح اخیر پنتاگون با وجودی که در مرحله اولیه قرار دارد، نشان می‌دهد که تهدیدات ناشی از ایران برای آمریکا چقدر خطرناک است؛ اما برخی دیگر از مقامات، که خواستار حل وفصل دیپلماتیک و مسالت‌آمیز تنش‌های کنونی هستند، معتقدند که اعزام اخیر ادوات نظامی به منطقه یک روش تاکتیکی برای هشدار به ایران در برابر اقدامات احتمالی آتی این کشور علیه منافع آمریکاست.

منبع: عصر ایران

کلید واژه ها: جنگ با ایران ایران و امریکا


( ۱ )

نظر شما :