مقام سابق آمریکایی: رسانه‌ها فریب نخورند و به ابزاری برای کوبیدن طبل جنگ با ایران تبدیل نشوند

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۳ کد : ۱۹۸۳۳۹۱ سرخط اخبار

مدیر امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت نوین آمریکا در گزارشی نوشت که رسانه‌ها باید اغراق درباره جنگ احتمالی با ایران را متوقف کرده و به ابزاری برای کوبیدن طبل جنگ با ایران تبدیل نشوند.

«ایلان گلدنبرگ» مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت نوین آمریکا روز شنبه در رشته پیام‌هایی در شبکه اجتماعی توئیتر به موضوع حضور آمریکا در خاورمیانه پرداخت.

وی در این پیام‌های توئیتری نوشت: «رسانه‌ها باید به صورت مسئولانه درباره گزارش استقرار ارتش آمریکا در خاورمیانه گزارش دهند و اغراق درباره جنگ احتمالی با ایران، چیزی که جنگ طلبان خواستار آن هستند را متوقف کنند. من 3 سال در میز ایران در پنتاگون حضور داشتم و استقرار کنونی ارتش آمریکا در خاورمیانه بسیار دورتر از یک تغییر بازی گسترده به شمار می‌آید».

گلدنبرگ افزود:« استقرار یک سکوی پرتاب پاتریوت در خاورمیانه شایستگی تبدیل شدن به سرتیتر نیویورک‌تایمز را ندارد به خصوص آنکه آمریکا همین چند ماه پیش چند عدد از آنها را از منطقه خارج کرده است».

مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت نوین آمریکا اضافه کرد: «درباره استقرار ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در خلیج (فارس) که هفته پیش اعلام شده بود نیز اغراق شده است چون از قبل قرار بود این ناو در منطقه استقرار یابد. بنابراین واقعا چه اتفاقی افتاده است؟ برخی در دولت تصمیم گرفته‌اند تا اینگونه استقرار تجهیزات ارتش آمریکا در منطقه را در رسانه‌ها پر رنگ کنند تا به اعمال فشار علیه ایران بپردازند».

وی افزود: «ممکن است این اقدام به دلیل آن باشد که نگرانی واقعی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی وجود داشته باشد که ایران ممکن است در حال تهدید نیروهای آمریکایی باشد. ممکن است که این خواسته پنتاگون باشد. همچنین ممکن است که این اقدام با هدف اعمال فشار بر ایران برای بازگرداندن این کشور به میز مذاکره باشد.این چیزی است که ترامپ خواستار آن است. این اقدام می‌تواند خواسته کسانی باشد که خواستار تحریک یک بحران باشند و این چیزی است که بولتون خواستار آن است».

گلدنبرگ تاکید کرد:« اما رسانه‌ها باید به صورت مسئولانه به گزارش این موضوع بپردازند و در این موضوع نباید فقط به هیاهوی رسانه‌ها نگاه کرد بلکه باید به آن چیزی که واقعا در حال اتفاق افتادن است نگریست. هم اکنون چیزی که به نظر می‌رسد منشأ تشدید اوضاع شده استقرار یک ناو بوده  که از پیش نیز قرار بود به خلیج فارس اعزام شود و یک سکوی پرتاب پاتریوت و چند بمب افکن بی 52 نیز در منطقه مستقر شده‌اند».

وی در این رشته پیام‌های توئیتری نوشت:« احتمالا در حال حاضر حتی به شرایط چند سال قبل که ائتلاف ضد داعش عملیات خود را آغاز کرد و پیش از آنکه به استقرار تجهیزات در آسیا و اروپا بپردازیم نزدیک نشده‌ایم».

مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت نوین آمریکا مدعی شد: «نکته دیگر در این مقاله این است که خواست ایرانی‌ها برای تحریک یک حمله نظامی محدود توسط آمریکا با آن چیزی که ایرانی‌ها برای چندین سال انجام داده و در حال انجام هستند بسیار مشکوک و ناسازگار است. ایرانی‌ها به صورت دقیقی از نیروهای نیابتی خود استفاده می‌کنند چون آنها خواستار افزایش نفوذ خود و ضربه زدن به آمریکا و متحدان واشنگتن بوده بدون آنکه یک جنگ متعارف که می‌دانند در آن پیروز نخواهند بود را تحریک کنند».

وی افزود: «اگر شما به دنبال متوقف کردن این رفتار هستید پاسخ این است که نباید سینه خود را مورد ضربه قرار داده و دسته‌ای از تسلیحات سنگین متعارف را بیاورید. بهتر است که به مقابله با چالش جنگ‌های نامنظمی که از سوی ایران بوجود آمده مقابله شود».

گلدنبرگ در پایان نوشت: «حد پایین برای روزنامه نگاران این است به  برآوردهای اطلاعاتی به خصوص درباره انگیزه و راهبرد ایران با شک و تردید عمیق نزدیک شوید و به ابزاری برای کوبیدن بر طبل جنگ تبدیل نشوید».

کلید واژه ها: ایران و امریکا جنگ با ایران


( ۴ )

نظر شما :