هزینه های سنگین ضعف اروپا در برابر آمریکا

چشم انداز تیره و تار برجام/اروپایی ها روابط خوب و سالم خود با ایران را نابود کردند

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۹۸۳۳۸۵ اخبار اصلی اروپا آمریکا پرونده هسته ای
نویسنده خبر: پیتر جنکینز
در نهایت صبر ایران از اقدامات ضعیف اروپا در برابر یکی از بدترین دولت های ایالات متحده در تمام تاریخ به پایان رسید و اعلام کرد اگر امضا کنندگان اروپایی برجام به تعهدات خود عمل نکنند، تهران هم از عمل به برخی تعهدات در برجام سر باز خواهد زد. اروپا در شرایط ناخوشایندی است و باید راهی بیابد تا از یک توافق هسته ای ارزشمند استفاده کند.
چشم انداز تیره و تار برجام/اروپایی ها روابط خوب و سالم خود با ایران را نابود کردند

دیپلماسی ایرانی: صبر ایران از اقدامات ضعیف اروپا در برابر یکی از بدترین دولت های ایالات متحده در تمام تاریخ، بالاخره 8 ماه مه به پایان رسید. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران با اشاره به جلسه وزرای کابینه خود به طرفین اروپایی برجام گفت که اجرای برخی از تعهدات این توافقنامه توسط ایران به اقدام اروپا در اجرای تعهداتش به توافق بستگی خواهد داشت. آن دسته از ناکامی های اروپا که مورد نظر روحانی بوده، ناتوانی در خرید نفت از ایران و عقب نشینی از تامین مالی بانکی برای تجارت با ایران است. هر دوی اینها هم از عواقب تهدیدهای دولت ترامپ به مجازات هر سازمان یا شرکت اروپایی که نفت ایران را خریداری کند یا در معاملات مالی با اشخاص ایران مشارکت داشته باشد، به شمار می روند. دولت های اروپایی اکنون در شرایط عجیب و ناخوشایندی به سر می برند.

آنها می توانند ایالات متحده را به انتقام جویی برای هر گونه تحریم نهادهای اروپایی در رابطه با ایران از سوی ایالات متحده تهدید کنند با این امید که ایالات متحده عقب نشینی کند و معافیت هایی را برای خریدهای نفت اروپایی از ایران و تامین مالی تجارت با ایران در نظر بگیرد که فراتر از محدوده اندک کالاهای قابل معامله از طریق ابتکارعمل اینستکس باشد. تاکنون که هیچ شواهدی دال بر اینکه اتحادیه اروپا جرات چنین کاری را دارد دیده نشده است. با این حال، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ 3 ماه مه در حالی که درباره کوبا صحبت کرد، گفت: «اتحادیه اروپا اعمال محدودیت های یک جانبه در خارج از قلمرو هر کشوری را مغایر با قوانین بین المللی می داند و تدابیر لازم را در برابر آنها به کار خواهد بست.» رویترز در گزارش خود اظهارات موگرینی را تهدید به اقدامات تلافی جویانه اقدام به آغاز روند حل اختلافات در سازمان تجارت جهانی توصیف کرد.

پس از گذر از مراحل مطرح شده در ماده 36 برجام که رئیس جمهور روحانی در اظهارات خود به آن اشاره کرد، اروپایی ها می توانند به شورای امنیت سازمان ملل متحد اطلاع دهند که ایران دیگر به همه تعهدات خود در توافق هسته ای متعهد نیست. چنین اتفاقی روز دولت ترامپ را خواهد ساخت چراکه در این شرایط شورای امنیت سازمان ملل مجبور خواهد شد تعلیق تحریم های سازمان ملل متحد که پیش از سال 2016 و حصول برجام علیه ایران اعمال شده بودند را مجدد به رای بگذارد و ایالات متحده می تواند به راحتی با وتوی خود تعلیق تحریم ها علیه ایران را به پایان برساند. خروج ایران از برجام به طور قطع با شک و تردیدهایی درباره غیر تسلیحاتی ماندن برنامه هسته ای ایران همراه خواهد بود.

گزینه سوم برای اروپا این است که خودداری ایران از عمل به برخی از تعهداتی که رئیس جمهور روحانی در اظهارات خود به آنها اشاره کرد را تحمل کند با این امید که ایران همچنان در برجام باقی بماند و دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به فعالیت های هسته ای آن حفظ شود. اما این گزینه را نمی توان یک گزینه کم خطر دانست. این احتمال وجود دارد که ایران به بردباری اروپا با خودداری از عمل به تعهداتش به برجام تا جایی ادامه دهد که ارزش فعالیت هسته ای غیر تسلیحاتی به کلی از بین برود.

اما اروپایی ها خود در پیش آمدن این وضعیت غیرقابل تحمل مقصر هستند. آنها در یک هفته پس از اعلان جنگ اقتصادی رئیس جمهوری ترامپ علیه ایران، ایالات متحده را تهدید کردند که در صورت مستثنی نکردن اروپا از تهدید تحریم های فرامرزی، اقدامات تلافی جویانه در پیش خواهند گرفت؛ اروپایی ها باید به این تهدید عمل می کردند. آنها نباید آن اشتباه را با استفاده از هر فرصتی برای تکرار حملات لفظی رئیس جمهوری آمریکا بر آزمایش های موشکی ایران (که حق طبیعی آن است و از سوی سازمان ملل متحد هم غیرقانونی به حساب نمی آید) و محکوم کردن رفتارهای منطقه ای ایران استفاده می کردند و این مساله به ویژه درباره امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه صدق می کند. اروپایی ها روابط خوب و سالم خود با ایران را به نابودی کشاندند و اکنون مجبورند که عواقب آن را تحمل کنند.

البته تصمیم ایران به استفاده از خودداری از اجرای کامل تعهداتش در برجام برای تحت فشار گذاشتن اروپا در مواجهه با متحد جهنمی اش برای آن به دور از مخاطره نبوده است. ایران ممکن است خیلی زود خود را در موقعیتی بیابد که تنها راه نجاتش خروج از برجام باشد. این مساله سبب می شود که دولت ترامپ از خروج ایران از برجام به عنوان بهانه ای برای حمله به تاسیسات نظامی ایران و شاید خیلی چیزهای دیگر استفاده کند. به علاوه، این مساله برای ایران به بهای از دست دادن حیثیت بین المللی ای که با امضای برجام به دست آورده بود، تمام خواهد شد. حتی ممکن است ایران در این روند حمایت روسیه و چین را که از امضا کنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای هستند، از دست بدهد.

در کل، تا زمانی که اروپا نتواند جرات لازم برای مواجهه با ترامپ را بیابد و او را به بازگشت به برجام ترغیب و از یک توافق هسته ای ارزشمند محافظت کند، آینده چندان روشن به نظر نمی رسد و چشم انداز برجام تیره و تار است.

منبع: لوبه لوگ / مترجم: طلا تسلیمی

پیتر جنکینز

نویسنده خبر

پیتر جنکینز، ديپلمات بازنشسته وزارت خارجه انگليس و نماينده اسبق اين كشور در آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: تهدید ایران به خودداری از عمل به برجام مخاطرات برای برجام دشواری شرایط اروپا بین ایران و آمریکا ترامپ به دنبال بهانه برای جنگ با ایران کمپین اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران


( ۸ )

نظر شما :

بهروز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۴
در مورد مسائل اخیر کشور چند نکته بارز است: اول اینکه آنچه امروز کشور را دچار مشکلات گسترده کرده است در یک کلام ، سوداگری در مدیریت کشور است، نگاهی به مسائل کلان بیندازیم: در چند دهه ی گذشته، بارها صحبت از این شده که به دلیل خشک و نیمه خشک بودن ایران، لزوم تغییر الگوی کشت در کشور به جهت ایجاد امنیت غذایی و کشت غذای اساسی کشور مانند گندم، علوفه، دانه های روغنی و ... کاملا قطعی به نظر می رسید، اما متاسفانه نه تنها اقدامی نشده، بلکه امروز با افتخار از صادرات هندوانه صحبت میکنیم و یا بسیاری از زمینهای زراعی ایران در نقاط با بارش مناسب تبدیل به باغ ویلا شده است. ایا اگر دشمن ترین دشمن ایران هم حاکم ایران بود چنین بلائی بر سر کشاورزی مان آورده بود؟ یا به صنعت خودرو سازی بنگرید: سوداگری محض را در این صنعت میبینید، از غول های خودروسازی که با بی کفایتی و سو استفاده محض، زنجیره ی تولید قطعات خودرو را که در دو دهه گذشته در کشور شکل گرفته بود نابود کرده و به خرید قطعات از چین ، به بهانه ی اقتصادی بودن و البته به هدف واقعی سو استفاده های کلان مالی مبادرت ورزیدند و ده ها هزار نفر را بیکار کردند، به خوبی به یاد دارم، که در دهه هفتاد، حتی در برخی روستاها، کارگاههای تولید قطعات خودرو تاسیس شده و با سفارش و نظارت ساپکو، به تولید مشغول بودند. و یا برخی سودجویان، به نام تولید خودرو تاسیساتی به راه انداخته اند که به واردات خودروهای چینی مشغولند و مسولین محترم هم خواب تشریف دارند یا خود را به خواب زده اند. و در مضحک ترین حالت ممکن، دولت حتی عرضه ی کنترل بازار خودرویی چون پراید را هم ندارد. آنچه در صنعت نفت اتفاق افتاده، چنان اسفبار و ننگین است که روزگاری که پرده ها بیفتد، بسیاری شگفت زده و بسیاری دیگر شرمسار خواهند شد. فقط یک گوشه ی آن در ماجرای پتروشیمی مشخص شد و البته میدانیم بسیاری از واردات تجهیزات و قطعاتی که در این صنعت اتفاق می افتد پر شائبه و غیر لازم بوده است. بنابراین سوداگری در مدیریت کشور، عامل اساسی در بدبختی این ملت است. دوم، به جایی رسیده ایم که در نقطه ای حساس ایستاده ایم، واقعا بر لبه ی تیغ حرکت میکنیم و لذا هوشیاری زیادی می‌طلبد. در این شرایط آنانکه در سطوح عالی حکمرانی اند، لااقل باید قاطعانه جلوی این مفاسد و افراد سودجو را بگیرند که البته شناخت آنها برایشان کار دشواری نیست سوم اینکه، هرچند، وضعیت کنونی حساس است، اما اگر حاکمیت بتواند مسائل منفی تحریمها و فشارهای کنونی را کنترل نماید، حقیقتا تراکم بزرگترین لطف و خدمت را به ایران انجام خواهد داد، چرا که به دلیل فشار اقتصادی کنونی، اقتصاد ایران به حالت انقباضی در آمده و بیشترین تاثیر هم بر اقتصاد واردات و دلالی خواهد بود، و اگر حاکمیت بتواند و بخواهد به اصلاح امور و جراحی های عمیق اقتصادی دست بزند، اکنون بهترین زمان است و میتواند این اقتصاد دلال محور و این مدیریت دولتی سوداگر را به زباله دان تاریخ بیندازد. و چهارم اینکه، با تمام شرایط بغرنج که ظاهرا با آن روبرو هستیم، آینده ایران درخشان خواهد بود، چون آگاهی مردم بسیار بیشتر شده و به طور روز افزونی نیز بیشتر می شود‌
علي ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۹
خروج امریکا از بر جام نشان داد کشورهای اروپایی هم از نظر قدرت هیچ فرقی با یک کشور کوچک اسیایی یا افریقایی ندارند وحتی شکننده تر هستن چون بیشتر از دیگران به بازار مالی امریکا وابسته هستن .پشمی در کلاه انها هم دیده نمی شود وچه بسا بسادگی علیه ما جبهه بگیرن چون مجبورن .
ابراهیم قدیمی ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۳۱
نظم امروزه جهانی در مقبول بودن یک سری موافقت نامه های دوجانبه وچند جانبه که به امضای رهبران ومسئولان سیاسی کشورهای مختلف جهان بگونه دوطرفه یا چند طرفه طی سالهای گذشته رسیده است می باشد. برخی از این تفاهم ها ممکن است صد سال وبیشتر عمر داشته باشند و هنوز معتبر وقابل استناد ومقبول دادگاههای بینالمللی اند. مرزهای کشورها برروی تفاهم های چند صد سال پیش استوار است.نیروی نظامی امروزجهان در جهت بهینه اجرا شدن این تفاهم ها ست ونه برهم زدن انها .بعبارت دیگر نظم امروز جهان قانون مدار است زور مدار نیست. زور در اجرای قانون است که نوشتاری است مصوب یک یا چند کشور. پرزیدنت بوش پسر ناطق زبر دستی بود. در جریان انتخابات دور اول زمانی که با جناب الگور مبارزه انتخاباتی داشت ودر فلوریدا نزدیک بهم برنده ونتیجه مورد اعتراض قرار گرفت جمله بسیار زیبائی گفت که به دل همگان نشست. نقل از خاطره وبه مضمون است .ایشان گفتند( بازی قانون دارد). این چند کلمه را باید با خطی زیبا بر بالای دیوار اطاق شورای امنیت نصب کرد. جهان قانون مدار است. اگر چنین باشد جنگ ودر گیری در جهان از بین میرود. بعبارت دیگر قوانین بین ملت ها ودر داخل کشورها قانون مدار است. جناب پرزیدنت ترامپ . شما تابحال در بازی بی قانون وارد شده اید؟ قانون نوشته ای است برروی کاغذ ومصوب ومورد اجرا که نیروی انتظامی ونظامی دراجرای ان است ونه برهم زننده ان.جناب پرزیدنت ترامپ ایا شماجمله زیبای سلف خودراقبول دارید که بازی قانون مدار است؟بنظر میرسد که شما هیچ قانون مدار نیستید.شما همواره احساس شکست از اجرای قانون دارید وزورمدارانه در جهت نفی ان اقدام میکنید. نفی قانون چیزی جز هرج ومرج جهانی ودر گیری نظامی در جهان درپیش ندارد.برجام قانون مصوب پنج قدرت بزرگ جهان که دارای بهترین کارشناسان هسته ای جهان اند وسازمان انرژی هستهای جهانی ومصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد در استفاده صلح امیز در فعالیت های هسته ای است.چراانرا برهم زنیم وبی قانونی اجرا کنیم؟ایا کارشناسان طراز اول هستهای شما وجهان برخلاف اصول علمی عمل کرده اند؟ به صحبت های جناب نتان یاهو که خود زرادخانه هستهای دارد زیاد گوش ندهید. در اصطلاح ما یک گوشتان در باشد یکی دیگر دروازه.از این گوش بگیرید از گوش دیگر بیرن کنید.