ونزوئلا، سنگ محک رابطه ترامپ با بولتون؛ رئیس جمهوری ماشه را نمی‌چکاند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۸۳۲۴۰ سرخط اخبار

"با تشدید بحران ونزوئلا، رابطه دونالد ترامپ و جان بولتون در حال محک آزمایش قرار گرفته است."

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری هیل در گزارشی درباره موضع آمریکا در قبال تشدید اخیر بحران ونزوئلا و تقابل مواضع جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در این زمینه نوشته است: جان بولتون در روزهای اخیر حمایت خود را از مداخله نظامی در ونزوئلا برای برکناری نیکلاس مادورو، رییس جمهور این کشور ابراز کرده است؛ اقدامی که می‌تواند برای دونالد ترامپ یک چالش باشد؛ رییس جمهوری که تاکنون ترجیح خود را برای کاهش درگیری‌های نظامی موجود و جلوگیری از بروز درگیری‌های جدید ابراز کرده و در این راستا نیز اقداماتی انجام داده است.

در حالی که ترامپ گفته است تمام گزینه‌ها در خصوص ونزوئلا روی میز هستند، جان بولتون به چهره‌ای تبدیل شده که به طور علنی از هرگونه اقدام نظامی حمایت می‌کند. بولتون روز جمعه با مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و پاتریک شاناهان، وزیر دفاع موقت در پنتاگون دیدار کرد تا درباره وضعیت ونزوئلا با آنان گفتگو کند.

ترامپ اما مدت‌ها است که اعلام کرده، دیگر ملت‌سازی برای آمریکا کافی است. او خواستار پایان یافتن جنگ در افغانستان شده و صدها سرباز آمریکایی را از سوریه خارج کرده است.

این دو تفکر متفاوت درباره مداخله خارجی اکنون و در حالی که آمریکا در حال بررسی اقدامش در قبال ونزوئلا است، در دولت فعلی آمریکا در شدیدترین سطح خود قرار دارند.

پل پوزنر، کارشناس مسائل ونزوئلا در دانشگاه کلارک در این باره می‌گوید: دولت آمریکا بسیار دچار شکاف است. ترامپ لفاظی‌های بولتون را دوست دارد اما فکر نمی‌کنم علاقه‌ای به مداخله در ونزوئلا داشته باشد.

به گفته پوزنر، رییس جمهور آمریکا تمایل دارد "مواضعی را برگزیند که فکر می‌کند در مسائل داخلی به لحاظ سیاسی به او کمک خواهند کرد". او می‌گوید: ترامپ قصد ندارد ماشه را بچکاند.

به باور ویلیام لئوگراند، استاد دانشگاه آمریکن که متخصص سیاست‌های خارجی آمریکا در قبال آمریکای لاتین است، بیشتر اظهارات کاخ سفید درباره ونزوئلا تحت تاثیر جان بولتون است.

لئوگراند در این باره می‌گوید: فکر می‌کنم شکی نیست که جان بولتون هم به طور علنی و به باور من، هم به طور پنهان این سیاست را هدایت کرده است. چیزی که ترامپ درباره ونزوئلا گفته کاملاً از استراتژی‌های بولتون دور بوده است.

کاخ سفید روز جمعه اظهار کرد، ترامپ و مشاور امنیت ملی او در حال کار بر روی هدفی مشترک هستند.

گرت مارکویس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای به پایگاه خبری هیل اظهار کرد: جان بولتون در حال اعمال فشار حداکثری رییس جمهور برای دستیابی به گذاری صلح‌آمیز به سمت دموکراسی در ونزوئلا است.

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا هفته گذشته هواداران خود را برای حضور در خیابان‌ها فراخواند و از ارتش ونزوئلا خواست که مادورو را برکنار کنند.

کاخ سفید که گوایدو را به عنوان رییس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد، امیدوار بود که این شورش بتواند نقطه عطفی در برکناری مادورو باشد؛ مساله‌ای که یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی دولت آمریکا است.

با این حال تلاش گوایدو پس از شکست او در جلب حمایت رهبران ارشد ارتش ونزوئلا بی‌ثمر ماند.

جان بولتون روز سه‌شنبه در حالی که اعتراضات ونزوئلا در جریان بود، در خارج از کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما طبق هدف اصلی خود خواستار انتقال صلح‌آمیز قدرت هستیم اما بار دیگر گفته رییس جمهور را تکرار می‌کنم و می‌گویم که همه گزینه‌ها روی میز هستند.

یک روز بعد، مایک پامپئو در گفتگو با شبکه فاکس بیزنس گفت، در صورتی که نیازی به اقدام نظامی باشد، "آمریکا این کار را خواهد کرد".

شاناهان نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت، او به همراه بولتون و پامپئو توسط کرگ فالر، رییس فرماندهی جنوبی آمریکا از مشاهدات او از این منطقه مطلع شده‌اند.

شاناهان گفت: پس از دریافت این گزارش شماری از گزینه‌هایی را که در دست بود، بررسی کردیم.

وی افزود: این گفتگوها برای تصمیم‌گیری درباره برنامه‌ریزی و برخی توصیه‌های مطرح شده بودند تا با یکدیگر هماهنگ باشیم. ما گزینه‌های جامعی داریم که برای شرایط معینی طراحی شده‌اند.

او در پاسخ به این سوال که آیا بی‌ثباتی در ونزوئلا خطری امنیتی برای آمریکا است که می‌تواند مداخله نظامی را به دنبال داشته باشد، گفت: این مساله به شرایط بستگی دارد.

برخی کارشناسان می‌گویند، این نشست بیشتر جنبه نمایشی و قدرت‌نمایی داشته تا اینکه گامی به سمت اقدام نظامی باشد.

لئوگراند، متخصص سیاست‌های خارجی آمریکا در قبال آمریکای لاتین در این باره می‌گوید: فکر می‌کنم این تهدید که گزینه نظامی هنوز کنار گذاشته نشده، بخشی از اقدامی روانی برای هدف قرار دادن ارتش ونزوئلا است.

راین برگ، کارشناس مسائل آمریکای لاتین در موسسه "امریکن اینترپرایز" نشست روز جمعه را تلاشی برای "بازیابی کنترل بر شرایط" می‌داند.

برگ در این باره گفت: مقامات دولت پنجشنبه ناگهان به این فکر کردند که مسائل آن طور که می‌خواهند نتیجه نمی‌دهد. فکر می‌کنم تیم امنیت ملی در حال اطمینان دادن به رهبری بر سر این مساله (کنترل بر شرایط) است.

این کارشناس افزود، اگر بولتون، پامپئو و شاناهان هرگونه مداخله زمینی را بررسی کرده باشند، "بسیار غیرمنتظره" خواهد بود و احتمالاً طی این نشست درباره گزینه‌های نظامی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم ونزوئلا گفتگو شده است.

مایکل مک‌کارتی، استاد دانشکده امور بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن اقدام اخیر مقامات دولت آمریکا را به بودن در موقعیتی که زمان به دست آمدن یک پیروزی برای ترامپ فرا رسیده، تشبیه کرد.

مک‌کارتی در این باره گفت: آنان مصمم‌تر می‌شوند اما در این راستا علاوه بر افزایش فشار تحریم‌ها بر مسائل دیگر نیز کار می‌کنند. ما در وضعیتی بین تهدید و درگیری قرار داریم و فکر می‌کنم تا آینده قابل پیش‌بینی در این وضعیت به سر خواهیم برد.

به باور پوزنر، کارشناس مسائل ونزوئلا در دانشگاه کلارک اما عدم اقدام عملی احتمالاً برای بولتون رضایت‌بخش نیست.

به گفته پوزنر، احتمالاً بولتون "دلیلی دیگر برای مداخله نظامی پیدا می‌کند و در این صورت، ترامپ از این اقدام کنار خواهد کشید زیرا می‌داند که این موضع برای او شکست به همراه خواهد داشت".

کلید واژه ها: ونزوئلا ایالات متحده امریکا جان بولتون دونالد ترامپ


نظر شما :