چرا عربستان نمی‌تواند خلأ نفت ایران را جبران کند؟

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۴ کد : ۱۹۸۳۱۶۲ سرخط اخبار

اتحاد سعودی‌ها با آمریکا درباره حذف نفت ایران از بازارهای جهلانی روز به روز قوی‌تر می‌شود و در حالی که کاخ سفید هفته گذشته از لغو معافیت‌های اعطایی به مشتریان نفتی ایران خبر داده بود، مقامات عربستانی دائما آمادگی خود را برای پر کردن خلا نفت ایران اعلام می‌کنند. ادعایی که کارشناسان آن را نشدنی و پرهزینه می‌دانند.

به گزارش ایسنا، در روزهای نخست ماه جاری کاخ سفید در بیانیه‌ای اطلاع داد که ایالات متحده معافیت از تحریم‌های نفتی هشت کشور را تمدید نخواهد کرد. بیانیه‌ای که گفته بود: دونالد ترامپ تصمیم گرفته معافیت‌های نفتی را که در اوایل ماه مهر منقضی می‌شود، تمدید نکند. این تصمیم برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران اتخاذ شده است تا نظام جمهوری اسلامی اصلی‌ترین منبع درآمدش را از دست دهد. ایالات متحده آمریکا به همراه عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه تولید کننده بزرگ انرژی و همچنین دوستان و شرکایمان متعهد شده‌ایم که بازار جهانی نفت را تأمین کنیم. ما توافق کرده‌ایم که اقداماتی به موقع را اتخاذ کنیم تا در صورت حذف نفت ایران از بازار، تقاضای جهانی برآورده شود.

مشکل فنی ادعای سعودی‌ها

از سوی دیگر سعودی‌ها دائماً آمادگی خود را برای پر کردن خلأ نفت ایران در بازارهای جهانی اعلام می‌کنند تا جایی که روز گذشته وزیر انرژی عربستان سعودی بار دیگر در مصاحبه با یک خبرگزاری روسی اظهار کرد کشورش آماده است نیاز مصرف کنندگانی را که به دلیل پایان معافیت‌های آمریکا عرضه نفت ایران را از دست می‌دهند تأمین کند.

در این راستا نرسی قربان - تحلیلگر ارشد حوزه انرژی - با اشاره به ادعای عربستان مبنی بر این‌که می‌تواند خلأ نفت ایران را در بازارهای جهانی پر کند اظهار کرد: ادعایی که عربستان یا سایر کشورها درباره پر کردن خلأ نفت ایران بعد از تشدید اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران می‌کنند، به طور دقیق قابل اجرا نیست.

وی درباره این که چرا عربستان نمی‌تواند خلأ نفت ایران را پر کند، توضیح داد: نفتی که پالایشگاه‌های مشتریان نفتی ایران مصرف می‌کند، از نظر فنی و کیفیتی بر مبنای نفت ایران ساخته شده است. در حالی که کیفیت و نوع نفت عربستان و سایر تولید کنندگان با نفت ایران متفاوت است.

این تحلیلگر ارشد حوزه انرژی ادامه داد: مگر این‌که کشورهای مصرف‌کننده چند نوع نفت را با یکدیگر مخلوط کرده و استفاده کنند که این باعث افزایش هزینه‌های آن‌ها می‌شود.

قربان همچنین درباره این‌که مشتریان نفت ایران موفق به تمدید معافیت‌ها از سوی آمریکا می‌شوند یا خیر؟ پاسخ داد: به نظر من مشتریان سعی خود را کرده‌اند و آمریکا اعلام کرده است که معافیت‌ها را تمدید نمی‌کند. البته ممکن است تعداد کشورهای معاف را از هشت کشور به چهار کشور کاهش دهد و وزارت نفت باید برای این موضوع راهکاری پیدا کند که قطعاً این راهکار رسانه‌ای نخواهد شد.

کلید واژه ها: عربستان سعودی تحریم نفت ایران


( ۲ )

نظر شما :