سفیر ترکیه: «تحریم ایران» تحریم ترکیه هم است

۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۸۲۷۹۱ سرخط اخبار

سفیر ترکیه در ایران با اشاره به تحریم ها گفت: همه قبول داریم که از شرایط بسیار سختی عبور می‌کنیم و این تحریم به معنای این است که کشورهای همجوار هم تحریم هستند چراکه به طور غیر مستقیم وقتی ایران تحریم است یعنی ما هم تحریم هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، دریا اورس پیش از ظهر امروز در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی تبریز که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: از حضور خود در تبریز، شهری که با آنها هم زبان هستیم و مشترکات زیادی داریم خوشحال هستم. 

وی با بیان اینکه بنده از ۴ ماه پیش در تهران به عنوان سفیر هستم، گفت: با استفاده از این فرصت  شهرها رفتم  که دیروز نیز با استاندار و شهردار و اتاق بازرگانی ارومیه دیدار کرده از پایانه مرزی سرو بازدید کردم و امروز میهمان کنسولگری ترکیه در تبریز هستیم.

سفیر ترکیه در ایران خاطرنشان کرد: سال‌های طولانی است که رقم بزرگی را برای اقتصاد بین دو کشور هدف گذاری کرده‌ایم که بعد از انجام تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا که روی تجارت و اقتصاد تاثیر منفی دارد.

وی به مشکلاتی از قبیل لغو برخی از قراردادهای ترجیحی یا ممنوعیت برخی از واردات توسط ایران از کشورهای دیگر برای تولید ملی، تصریح کرد: قطعا در چارچوب اراده سیاسی و حسن نیت بین روسای دو کشور به دنبال حل و فصل مسائل باشیم و تجار در این امر در ردیف اول قرار می‌گیرند چراکه تجار مسائل تجاری را از نزدیک دیده و حتما راهکارهای خوبی می‌توانند ارائه دهند.

وی ادامه داد: ما به عنوان کمک یار وظیفه داریم تا فرمایشات، نظرات و انتقادات تجار  را نزد مقامات ارائه دهیم تا دیگر تجار ایران و ترک در مسائلی از قبیل حمل و نقل، عوارض و تعرفه‌ها که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، حل شود.

سفیر ترکیه در ایران تاکید کرد: یقین داشته باشید که هر چه از دستمان ساخته است و در توان داشته باشیم، حدالمقدور آماده هستیم تا در خدمت شما باشیم. 

وی با تاکید بر اینکه اتاق‌های بازرگانی در برقراری ارتباطات سیاسی نقش تعیین کننده‌ای دارند، افزود: همه قبول داریم که از  شرایط بسیار سختی عبور می‌کنیم و این تحریم به معنای این است که کشورهای همجوار هم تحریم هستند چراکه به طور غیر مستقیم وقتی ایران تحریم است یعنی ما هم تحریم هستیم چراکه  مشکلات در بانکداری منجر شده تا در ایران و ترکیه دچار مراوداتی شویم. 

اورس متذکر شد:  بنده اقتصاددان و کارشناس اقتصادی نیستم ولی معتقدم که می‌توان با راه‌ و نگرش‌های جدید و با پیگیری کامل این مشکلات را حل و فصل کرد. 

وی تصریح کرد: قطعاً اگر از طرف ایران و تجار ایرانی اعلام آمادگی باشد و با اشتراک‌گذاری مشکلات خود می‌توانیم آن را منتقل کرده و از طریق وزارت خزانه‌داری و امور خارجه حل کرد چراکه بین دو دولت حسن نیت و اراده وجود دارد.

سفیر ترکیه در ایران بیان کرد: اقتصاد جهانی نه تنها ایران و ترکیه را تحت تاثیر خود قرار داده، بلکه تمام روابط جهانی را تحت تاثیر قرار داده است که با دخالت کشورها اقتصادهای خارجی یک اقتصاد در جامعه  فلج شده و لطمه‌های زیادی را وارد می‌کند.

وی متذکر شد: اگر اقتصاد ما شکننده باشد، مطمئن باشید لطمه زیاد وارد می‌شود ولی اگر مقاوم باشیم قطعاً به شرایط اول برمی‌گردیم. 

اورس با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد قوی است و بنده مطمئن هستم که ایران راهی پیدا کرده و با دست دست دادن هم از این برهه خارج خواهیم شد، گفت: البته سرکنسول‌های ما نیز روابط و تعامل بسیار خوبی با تجار و دستگاه‌ها جهت هم افزایی بیشتر خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مشترکات ایران با ترکیه بیش از اختلافات است، گفت: توجه به مسایل فرهنگی بیش از سیاسی است چراکه این فرهنگ است که با جان و دل انسان در ارتباط است. 

سفیر ترکیه در ایران خاطرنشان کرد: ترکیه گاز و نفت و پتروشیمی ندارد که از ان درآمدزایی کند از این رو به تجارت با کارخانه بدون دودکش یعنی گردشگری روی آورده به همین منظور میلیاردها سرمایه‌گذاری می‌کند.

کلید واژه ها: ایران و ترکیه


( ۱ )

نظر شما :