تصمیم حساب نشده کاخ سفید

اقدام ترامپ علیه سپاه عواقب بدی برای آمریکا خواهد داشت

۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۲۶۸۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
دولت ترامپ در یک اقدام بی سابقه دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک گروه تروریستی خطاب کرد که به معنای اعمال تحریم های مرتبط با گروه های تروریستی علیه این سازمان نظامی وابسته به دولت ایران است. چنین اقدام افراطی نه تنها نتیجه ای نمی دهد، بلکه می تواند برای نیروهای آمریکایی فعال در خاورمیانه گران تمام شود.
اقدام ترامپ علیه سپاه عواقب بدی برای آمریکا خواهد داشت

نویسنده: جیمز دورسو

دیپلماسی ایرانی: اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نمونه بارزی از تبدیل یک ایده خوب - استفاده از تحریم برای مجازات رفتارهای نادرست - به یک اقدام افراطی است. یک مقام پیشین بخش مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه درباره این اقدام گفت: «پیامدهای آتی این تصمیم شدید خواهد بود.» حق با اوست، اما می توان گفت «شدید» حق مطلب را به خوبی ادا نمی کند.

ایالات متحده در سال 2007 نیروهای قدس را که زیرمجموعه سپاه پاسداران به شمار می رود و در خارج از ایران فعالیت می کند، مورد تحریم قرار داد و از این رو، تحریم های جدید سازمانی را هدف گرفته که همین حالا هم در رابطه با توسعه موشک های بالستیک و حمایت از دولت بشار اسد در سوریه مورد تحریم است.

یکی از نمایندگان مجلس ایران در واکنش به این خبر گفت که ایران هم بین ارتش ایالات متحده با داعش هیچ تفاوتی قائل نمی شود. این نماینده به اظهارات سردار محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب در سال 2017 اشاره داشت که گفته بود سپاه ارتش آمریکا را در سراسر جهان همسنگ داعش قلمداد می کند.

طبق گزارش های منتشر شده، وزارت دفاع و سیا با این تصمیم کاخ سفید مخالف بوده اند و این مساله جای تعجب ندارد: مقامات شورای امنیت ملی و وزارت خزانه داری در واشنگتن دی سی در امنیت به سر می برند، اما نیروهای وزارت امور خارجه در بغداد تحت قوانین امنیتی محدود کننده فعالیت می کنند که بر حرکات آنها تاثیر می گذارد و این مساله ارتش ایالات متحده و افسران سیا را در معرض خطر قرار می دهد.

وزارت دفاع از مدت ها پیش مخالفت هرگونه تصمیم این چنینی بود. در سال 2007 که این ایده برای اولین مرتبه مطرح شد، نماینده ستاد مشترک ارتش به همتای غیرنظامی خود (رئیس جمهوری) گفت: «ایالات متحده همواره با دقت و احتیاط از خطاب کردن افسران نظامی درگیر در فعالیت هایی که توسط دولت ها هدف تحریم قرار گرفته به عنوان تروریست، خودداری کرده است تا مانع از وقوع چنین اتفاقی درباره خودمان خودداری کند.» این مساله می تواند افسران نیروهای ویژه آمریکایی که عمدتا به صورت مخفیانه عمل و به ارتش کمک می کنند و به شورشی ها آموزش می دهند را نیز شامل شود.

موارد مواجهه نیروهای نظامی و خدمات امنیتی آمریکایی و ایرانی می تواند به سه صورت رخ دهد:

•    جنگ نبابتی: شبه نظامیان عراقی که تحت حمایت ایران هستند دست کم 608 سرباز آمریکایی را کشته اند.

•    بگذارید هر چه سریع تر کار را به نتیجه برسانیم: ایران به سرعت اعضای نیروی دریایی ایالات متحده را که توسط سپاه پاسداران در اوایل سال 2016 و در میانه سرگردانی آنها در آب های ایران توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران دستگیر شده بودند، آزاد می کند.

•    گزینه بیروت: در دهه 1980 ویلیام باکلی، رئیس پایگاه سیا در بیروت و ویلیام هیگینز، سرهنگ نیروی دریایی آمریکا توسط حزب الله که متحد ایران در لبنان به شمار می رود، دستگیر و در بازجویی کشه شدند. رابرت لوینسون، افسر پیشین اف بی آی و رابط سیا در سال 2007 در ایران ناپدید شد و اف بی آی که در آن زمان توسط رابرت مولر اداره می شد، تنها کاری که می توانست انجام دهد این بود که از اولگ دریپاسکا، وفادارترین اولیگارش ولادیمیر پوتین برای نجات او درخواست کمک کند که البته همه اینها بی نتیجه بودند.

اما اقدام دولت ترامپ در زدن برچسب یک گروه تروریستی به سپاه فقط موجب ناراحتی آمریکایی ها نمی شود؛ مقامات عراقی هم خواسته و ناخواسته عمدتا با نیروهای سپاه مواجه می شوند. قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران به طور منظم از عراق بازدید می کند و 3 سفیر آخر ایران در بغداد همگی از افسران نیروهای قدس بوده اند و از این رو، انتظار می رود آمریکایی ها به مقامات عراقی درباره حذر از «تروریست ها» هشدار داده شود. ایران در زمینه اقتصادی در عراق فعال است و به همین دلیل، اقدام دولت ترامپ علیه سپاه می تواند از نظر اقتصادی به ضرر عراق تمام شود. یکی از تاثیرات این اقدام در کوتاه مدت می تواند بر باد رفتن تلاش ها برای وارد کردن برق از ایران باشد. عراق که از کمبود برق رنج می برد، به شدت به وارد کردن آن از ایران نیاز دارد.

جدای از ماهیت این اقدام، زمان بندی دولت ترامپ برای هدف گرفتن سپاه نیز بد بوده چراکه اقتصاد ایران به شدت با مشکل مواجه شده و دولت آن به دلیل عدم واکنش سریع و مناسب به سیل گسترده و مهلک اخیر در بسیاری از شهرها، مورد انتقاد قرار گرفته است. تحریم های جدید می تواند به توجیهی برای سوء مدیریت اقتصادی در ایران تبدیل شود.

با توجه به نفوذ سپاه پاسداران در عمق اقتصاد ایران، تحریم های جدید می تواند این نفوذ را افزایش دهد. اگر اقتصاد ایران به دلیل دشواری بیش از اندازه شرایط آن مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار نگیرد، سپاه می تواند باقی دارایی ها را با قیمت های کاهش یافته خریداری کند. حتی اگر در آینده تحریم ها علیه ایران لغو شوند، باز کردن گره از کار تجارت تحریم شده چندین سال طول می کشد و به کسب موافقت از ایالات متحده نیاز خواهد داشت. باتوجه به اینکه ایالات متحده به دنبال تغییر نظام در ایران است، چنین مساله ای شرایط را برای دوام هر جانشین احتمالی دولت کنونی به شدت دشوار می سازد.

سیاست کنونی ایالات متحده برای هدف گرفتن افراد و نهادهای خاص به عنوان هدف تحریم ها، این امکان را برای ایالات متحده فراهم می آورد که رویکرد خود را به طور دقیق تنظیم کند. با توجه به فعالیت های گسترده و نامنظم اقتصادی سپاه، تروریستی خواندن کل این سازمان تحریمی کلی با پیامدهای نامعلوم است و حتی می تواند به افزایش قدرت سپاه منجر شود.

آخرین مرتبه ای که تشکیلات نظامی یک دولت مستقل یک سازمان جنایتکار خوانده شد، زمانی بود که وافن اس اس آلمان نازی به جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت محکوم شد. شاید خطاب کردن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی در میانه مستی مقامات آمریکایی اقدامی بزرگ به نظر برسد، اما قطعا این سازمان با گروه های تروریستی یکسان نیست.

تحریم های تروریستی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای آمریکایی ها عواقب خوبی ندارد چرا که می تواند به معنای دستگیری آمریکایی های بیشتر و پول بیشتر برای سپاه باشد. آمریکایی ها باید از جسم براق و روشن تحریم تروریستی حذر کنند و به یاد داشته باشند که شاید فشار مداوم در برابر ایران اثر کند، اما تشدید فشار به بهانه های مختلف نتیجه نخواهد داد.

منبع: هیل / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: اقدام ترامپ علیه سپاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم ها علیه سپاه پاسداران سیاست ترامپ علیه ایران


( ۵ )

نظر شما :