دروغ های امریکایی – اسرائیلی بر سر جولان

امنیت بهانه است!

۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۹۸۲۵۰۱ اخبار اصلی خاورمیانه
ترامپ همان خطای اسرائیلی ها را تکرار کرد، آنها می خواهند مساله جولان را به یک مساله امنیتی تبدیل کنند و این گونه وانمود کنند که بلندی های این منطقه تهدیدی برای مناطق مجاور آن یعنی اسرائیل است. 
امنیت بهانه است!

نویسنده: عاطف صقر

دیپلماسی ایرانی: وقتی که از دمشق به قنیطره و بعد از آن به دیدن جولان سوری اشغالی رفتم، یادم است که سوری ها چه می گفتند، می گفتند که خمپاره هایی که بر سر ما فرو می ریزد از پایگاه های اسرائیلی در جولان به سمت ما شلیک می شوند، فاصله این منطقه از پایتخت سوریه تنها 62 کیلومتر است.  

برای همین وقتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا اعلام کرد که کشورش حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت می شناسد، درنگ کردم و فهمیدم بیش از همه مساله امنیتی است که در این زمینه اهمیت دارد. 

ترامپ همان خطای اسرائیلی ها را تکرار کرد، آنها می خواهند مساله جولان را به یک مساله امنیتی تبدیل کنند و این گونه وانمود کنند که بلندی های این منطقه تهدیدی برای مناطق مجاور آن یعنی اسرائیل است. 

حقیقت این است که جولان تپه های مرتفع و دشت های کم ارتفاعی دارد که دشمن اسرائیلی توانسته است هواپیماها و موشک های خود را به راحتی از فراز آن به پرواز درآورد به سوریه گسیل بدارد و دورترین نقطه های شمال شرقی و شمال غربی و همچنین دمشق، پایتخت و هر آن چه پیرامون آن از جمله پایگاه ها و مراکز پژوهشی علمی سوریه را بمباران کند. 

روشن است که بلندی های جولان طمع اسرائیل را سیر نکرده است تا اندازه ای که راضی شود دشمنی علیه سوریه را پایان دهد، با وجود این که اسرائیل به اندازه کافی همه گونه ابزار دشمنی در اختیار دارد و می تواند سوریه را از دریا و هوا هدف قرار دهد. واقعیت این است که تهدید اصلی اسرائیل از جانب بلندی ها نیست، بلکه اسرائیل خطرناکترین قدرت ویرانگر و تهدید را در اختیار دارد که در انبارهای زیرزمینی اش نگهدای می شوند و آن بمب های هسته ای اسرائیل است که انبار شده و می تواند نه فقط سوریه بلکه همه شهرهای عربی را هدف قرار دهند. برای همین توجیه های رئیس جمهوری امریکا مبنی بر این که اسرائیل به بلندی های «جولان» نیاز دارد، توجیه های قدیمی و ضعیف هستند. 

مغالطه دیگری که شده این است که می گویند جولان غنی از دشت های حاصل خیز است، که در آنها نهرها جاری است و ثروت های معدنی و جاذبه های توریستی دارد. اینها دلیل نمی شوند که اسرائیل حق سوری ها را بگیرد.

استقبال اسرائیل از مواضع ترامپ چیزی جز این نیست که همانند همیشه بار دیگر حقوق اعراب را زیر پا گذاشته که متاسفانه تبدیل به رویه شده است، و این رویه جز با مقاومت متوقف نخواهد شد. 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بلندی های جولان سوریه اسرائیل


( ۳ )

نظر شما :