در عملیات مبارزه با داعش در عراق

تاکتیک عملیاتی سردار سلیمانی به مراتب دقیقتر و بهتر از امریکایی ها بود

۱۷ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۸۲۱۴۷ خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
مثلا شهر رمادی را امریکایی ها به ما کمک کردند تا بتوانیم آزاد کنیم، اما شیوه عملیات آنها به گونه ای بود که در نهایت ۹۰ درصد شهر ویران شد تا شهر آزاد شد اما سردار سلیمانی که کمک کرد شهر تکریت آزاد شود، به گونه ای برنامه آزادسازی شهر را پیش برد که در نهایت تنها ۴ درصد شهر ویران شد.
تاکتیک عملیاتی سردار سلیمانی به مراتب دقیقتر و بهتر از امریکایی ها بود

دیپلماسی ایرانی: عراق برای گذراندن دوران تروریسم هزینه های زیادی پرداخت، خون های زیادی ریخت و برای این که بتواند از پس تروریسم برآید مجبور شد دروازه های خود را به روی نیروهای خارجی باز کند. در این میان هزینه جنگ با داعش که در سال 2014 متاسفانه توانست تقریبا نیمی از خاک عراق را به تصرف خود درآورد، بسیار سنگین بود. عراقی ها علاوه بر خون و جانی که بابت آن هزینه کردند، مجبور شدند هزینه اقتصادی و مالی بسیاری را نیز صرف مبارزه با داعش کنند. بار این هزینه ها زمانی سنگین تر می شد که اواخر سال 2016 قیمت نفت سقوط کرد و به حدود 35 دلار در هر بشکه رسید. این مساله برای عراقی که حدود 90 درصد بودجه خود را از نفت تامین می کند، تبعات بسیار زیادی داشت که در روند مبارزه با تروریسم بیشتر شد. 

در گفت وگویم با یکی از مسئولان عراقی در این باره پرسیدم، گفت: «هزینه تامین سلاح برای ما بسیار سنگین تمام می شد. با وجود این که قیمت نفت پایین آمده بود، آقای حیدر العبادی، نخست وزیر سابق همه تلاش خود را کرد که این کاهش هزینه کمترین فشار را از یک سو بر مردم عادی و از سوی دیگر بر ارتش و نیروهای نظامی که در خط مقدم مبارزه با داعش بودند وارد کند.»

هنگامی که موصل سقوط کرد، ارتش عراق که متهم اصلی کوتاهی در این وضعیت بود تا مرز فروپاشی رفت. بسیاری از ادوات و جنگ افزارهای نظامی اش به دست نیروهای تروریستی افتاد و روحیه نیروهای رده پایین و بدنه ارتش به شدت تضعیف شد.

این مقام مسئول عراقی در این باره گفت: «هزینه تامین سلاح یکی از مسائلی بود که برای ما بسیار سنگین تمام شد. ارتش عراق در زمان سقوط موصل توسط داعش به شدت تضعیف شده بود. بسیاری از ادوات نظامی مورد نیازش را در اختیار نداشت و با توجه به هزینه های جاری کشور این مساله بار سنگینی را بر دوش دولت و ارتش گذاشت. تروریست ها تا شش کیلومتری بغداد رسیده بودند و مجبور بودیم از نزدیک ترین نقطه با آنها مبارزه کنیم. روزها و شب های بسیار سختی بود. زمان طاقت فرسای طولانی ای را گذراندیم.»

وی درباره طرف هایی که بیشترین کمک تسلیحاتی را به عراق کردند، گفت: «بر خلاف تصور عامی که وجود دارد امریکایی ها در دادن تسلیحات ما را خیلی آزار دادند. هم در تحویل سلاح ها بسیار معطل کردند و هم هزینه های سلاح هایشان بسیار زیاد بود. در مقابل روسیه نهایت همکاری را با ما کرد. هم سلاح هایشان ارزانتر بود و هم فورا بدون هیچ گونه تاخیری سلاح های مورد نیازمان را به دستمان می رساندند. مثلا قیمت یک بمب امریکایی که باید از هواپیما به سمت اهداف در زمین شلیک می شد، 30 هزار دلار بود در حالی که مشابه روسی آن نهایتا 5 هزار دلار تمام می شد. یا ما 36 فروند جنگنده اف – 16 از امریکایی ها خریدیم، تا کنون از این تعداد 30 فروند به دست ما رسیده که دو فروند آن قبل از آن که به عراق برسد، در مسیر سقوط کرد.»

وی درباره تاکتیک های به کار گرفته شده در مبارزه با داعش نیز تاکتیک سردار سلیمانی را بسیار موثرتر، بهتر، دقیق تر و کارشناسی تر از امریکایی ها دانست و گفت: «مثلا شهر رمادی را امریکایی ها به ما کمک کردند تا بتوانیم آزاد کنیم، اما شیوه عملیات آنها به گونه ای بود که در نهایت 90 درصد شهر ویران شد تا شهر آزاد شد اما سردار سلیمانی که کمک کرد شهر تکریت آزاد شود، به گونه ای برنامه آزادسازی شهر را پیش برد که در نهایت تنها 4 درصد شهر ویران شد.»

این مقام مسئول تاکید کرد، انصافا سردار سلیمانی در برنامه ریزی و اعمال تاکتیک نظامی نظیر ندارد و واقعا در بحث مبارزه با تروریسم در عراق کمکی که او کرد، هیچ کس نکرد.

عراق در حال حاضر مبارزه با تروریسم را به آخر خط رسانده است. عمده شهرها امن است و دیگر در بغداد، پایتخت عراق که روزگاری نه چندان دور ماشین های بمب گذاری شده امان مردم را بریده بودند، دیگر خبری از آنها نیست. بعد از سال ها مردم بغداد شب ها با امید به فردایی بهتر و ایمن تر سر از بالین بر می دارند. 

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سردار سلیمانی عراق مبارزه با تروریسم


( ۲۹ )

نظر شما :

پویا علامه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۴
برای عراق سبز و مردمانش همواره این آرزو را دارم "شب ها با امید به فردایی بهتر و ایمن تر سر از بالین بر دارند."
سرباز گمنام ۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۲
عالی بود اما کاشکی از کا ر های سردار سلیمانی و طریقه ازاد سازی رو هم میگفتین