ترامپ به امتیازات تجاری هند و ترکیه پایان می‌دهد

۱۴ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۸۲۱۰۹ سرخط اخبار

رییس جمهور آمریکا در جدیدترین اقدام برای مقابله با آن چه که شیوه‌های تجاری غیرمنصفانه می‌خواند، اعلام کرد قصد دارد به ترجیحات تجاری مهم برای هند و ترکیه پایان دهد.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در نامه‌ای به کنگره، نیات خود برای خاتمه دادن به مزایای تجاری برای هر دو کشور را ابلاغ کرد. دفتر نماینده تجاری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد این ابلاغیه شمارش معکوس ۶۰ روزه پیش از این که رئیس جمهور با استفاده از اختیاراتش دست به اقدام بزند را شروع می‌کند.

ترجیحات تجاری امکان واردات حدود ۲۰۰۰ محصول شامل قطعات خودرو، شیرآلات صنعتی و مواد منسوجات بدون تعرفه را میسر کرده است. اگر این دو کشور نگرانی‌های دولت ترامپ را رفع کنند، رئیس جمهور آمریکا همچنان می‌تواند از تصمیم خود برای خاتمه دادن به برنامه‌های ترجیحی بازگردد.

طبق گزارش خدمات پژوهشی کنگره آمریکا که در ژانویه منتشر شد، هند بزرگترین ذینفع این برنامه در سال ۲۰۱۷ بود و ۵.۷ میلیارد دلار محصول بدون تعرفه به آمریکا صادر کرد و ترکیه نیز با صادرات ۱.۷ میلیارد دلار در جایگاه پنجم قرار گرفت.

آنوپ وادهاوان، وزیر بازرگانی هند در دهلی نو به خبرنگاران گفت: مزایای تعرفه‌ای برای هند در زمینه صادرات تحت توافق ترجیحی نسبتاً محدود بوده و به ۱۹۰ میلیون دلار بالغ می‌شود و خروج از این توافق، تأثیر قابل توجهی نخواهد گذاشت.

بازار سهام هند ضرر اولیه خود را جبران کرد زیرا سرمایه گذاران از برنامه ترامپ برای پایان دادن به مزایای تجارت کلیدی برای هند، به انتخابات این کشور در ماه مه متمرکز شدند. شاخص سهام S&P BSE Sensex پس از این که روز سه شنبه ابتدا ۰.۴ درصد افت کرد، در ادامه معاملات این افت را جبران کرد و در ۳۶۱۸۷.۳۶ واحد ایستاد.

پس از این که شرکت‌های آمریکایی اعلام کردند صادرات لبنیات و دستگاه‌های پزشکی به هند از موانع غیرتعرفه‌ای لطمه دیده است، آمریکا در آوریل اعلام کرد صلاحیت هند برای برخورداری از سیستم ترجیحات تجاری را مورد بازنگری قرار خواهد داد. ترامپ در نامه خود به کنگره، اعلام کرد که هند به آمریکا اطمینان نداده که دسترسی مناسب و منطقی به بازارهای این کشور فراهم خواهد کرد.

ریچارد راسو، مشاور ارشد و رئیس وادهوانی در مرکز مطالعات سیاست آمریکا-هند در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن اظهار کرد: با وجود مذاکرات رده بالایی که سال گذشته انجام گرفت، هند نشانه چندانی از اقدام بروز نداده است و از نظر ایدئولوژیکی، قابل درک است که چرا آمریکا احساس می‌کند برنامه ترجیحات تجاری با هند را باید لغو کند.

بنا بر اعلام وزارت بازرگانی هند، صادرات کالاهای هند به آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ۴۸ میلیارد دلار رسید و بر مبنای سالانه، ۱۳ درصد رشد کرد. مازاد تجاری ۲۱ میلیارد دلاری هند با آمریکا، باعث شده این کشور از سوی آمریکا در فهرست کشورهای دستکاری کننده ارز قرار بگیرد.

هند برای پرهیز از جنگ تجاری با آمریکا، وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه روی واردات ۲۹ کالای آمریکایی در واکنش به افزایش تعرفه روی شماری از کالاهای هندی، را به تأخیر انداخت.

تصمیم ترامپ در شرایط دشواری برای نارندرا مودی، نخست وزیر هند گرفته شده است. وی تا چند هفته دیگر انتخابات عمومی را پیش رو دارد و همزمان آتش اختلافات میان هند و پاکستان تشدید شده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، ترامپ در نامه جداگانه دیگری اعلام کرد ترکیه بر مبنای سطح تحولات اقتصادی، دیگر یک کشور در حال توسعه نیست.

ترامپ با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اختلافات متعددی دارد. اقتصاد ترکیه ضعیف شده و این مسئله در انتخابات این کشور در پایان ماه بی تأثیر نخواهد بود.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ترکیه هند


( ۱ )

نظر شما :